Pisma zebrane bł. Stanisława Papczyńskiego: nota redakcyjna i kalendarium życia Błogosławionego
Pisma zebrane bł. Stanisława Papczyńskiego są zbiorem przetłumaczonych na język polski wszystkich dostępnych obecnie dzieł Założyciela marianów. Okolicznością wydania jest jego beatyfikacja, jakkolwiek prace związane z tłumaczeniami prowadzone były już od dłuższego czasu, kiedy jeszcze nie było wiadomo, jak potoczą się koleje procesu beatyfikacyjnego. Wszystkie zachowane do dziś pisma o. Papczyńskiego napisane są w języku łacińskim, choć pisał on także w języku polskim.
Dzieła przetłumaczenia na język polski dokonał zespół sześciu osób, duchownych i świeckich, co w konsekwencji powoduje zróżnicowanie języka i niejednolitość stylu przekładu i opracowania. Pozytywnym skutkiem takiej sytuacji jest fakt doboru tłumaczy do poszczególnych pism Założyciela marianów, w zależności od ich specjalizacji, co pozwoliło na lepszą jakość przekładów. Niezwykle pomocnym okazało się wcześniejsze krytyczne wydanie wszystkich pism bł. Stanisława przez K. Krzyżanowskiego MIC, wraz z zamieszczonymi tam erudycyjnymi wstępami.
Prezentowane pisma nie są ujęte w porządku chronologicznym. Jako pierwsza zamieszczona jest Reguła życia, ponieważ jest to najbardziej reprezentatywne dzieło dla duchowości o. Papczyńskiego i założonego przezeń Zgromadzenia Księży Marianów. Kolejne pisma ułożone są według objętości, od najobszerniejszych do najkrótszych. Na końcu, w Aneksie, zamieszczone są cztery pisma, których autorem nie jest o. Stanisław Papczyński: trzy streszczenia listów Założyciela marianów sporządzone przez Kongregację Biskupów i Zakonników w Rzymie oraz Reguła Dziesięciu Cnót NMP, na podstawie której papież Innocenty XII zatwierdził Zgromadzenie.
Każde z zamieszczonych tu pism zostało opatrzone wprowadzeniem uwzględniającym charakter, okoliczności powstania i znacznie utworu. Podobnie też, na końcu każdej części tego zbioru pism zamieszczona jest bibliografia, uwzględniająca głównie pozycje polskie.
Do Pism zebranych dołączono także kalendarium życia i wykaz pism o. Stanisława Papczyńskiego oraz indeksy: biblijny oraz nazwisk.
Ponieważ o. Papczyński cytował Pismo Święte w przekładzie łacińskim tzw. Wulgaty, w niniejszym wydaniu cytaty biblijne zostały zaczerpnięte z polskiego przekładu Wulgaty dokonanego przez ks. Jakuba Wujka SJ, w uwspółcześnionej wersji językowej (wyd. III, Kraków 1962). Dla ułatwienia lokalizacji cytatów, nazewnictwo ksiąg biblijnych jest zgodne z Biblią Tysiąclecia.
1631 — 18 maja — przychodzi na świat w Podegrodziu z rodziców: ojca Tomasza Papki, matki Zofii, z domu Talikowskiej.
1640-1643 — pobiera naukę gramatyki w szkole parafialnej w Podegrodziu, którą w 1643 kończy w zakresie I klasy (infima).
1643 — kontynuuje szkołę w Nowym Sączu w zakresie II klasy gramatyki (media).
1646 — przez kilka tygodni kontynuuje naukę w kolegium jezuitów w Jarosławiu.
1646-1649 — udaje się do kolegium jezuitów we Lwowie, gdzie nie zostaje przyjęty; zarobkowo podejmuje korepetycje, a z czasem zapada na ciężką chorobę; cudownie uleczony w 1649, wraca do Podegrodzia.
1649-1650 — pobiera naukę w kolegium pijarów w Podolińcu i kończy III klasę gramatyki (suprema).
1650-1651 — kształci się w kolegium jezuitów we Lwowie, gdzie kończy poetykę i rozpoczyna retorykę; opuszcza jednak miasto na skutek wojny.
1652-1654 — kontynuuje naukę w kolegium jezuitów w Rawie Mazowieckiej, gdzie ukończył retorykę i zarazem szkołę średnią oraz odbył 2 lata studiów filozoficznych.
1654 — 2 lipca — wstępuje do nowicjatu pijarów w Podolińcu (Słowacja).
1655 — w drugim roku nowicjatu studiuje teologię u franciszkanów reformatów w Warszawie.
1656 — dla swojego kierownika duchowego pisze Secreta Conscientiae ad Reverendum Patrem N.N. Poloniae V[icarium] meum in Spiritualibus Magistrum (Tajemnice sumienia); dwa fragmenty tego pisma zachowały się do dzisiaj.
1656 — 22 lipca — składa śluby proste w Zakonie Pijarów.
1658-1660 — naucza retoryki w kolegium pijarów w Podolińcu.
1660-1662 — naucza retoryki w kolegium pijarów w Rzeszowie.
1661 — 12 marca — w Brzozowie k. Rzeszowa otrzymuje święcenia kapłańskie z rąk biskupa przemyskiego Stanisława Sarnowskiego.
1663-1667 — w Warszawie jest nauczycielem, kaznodzieją, spowiednikiem, moderatorem bractwa Matki Bożej Łaskawej, prefektem w kolegium.
1663 — w Warszawie wydaje drukiem Prodromus Reginae Artium sive Informatio Tyronum Eloquentiae (Zwiastun królowej sztuk).
1664 — w Warszawie wydaje drukiem Doctor Angelicus, in sui Ordinis Varsaviensi Basilica, pro nostris laudatus a P. Stanislao a Iesu Maria, Clericorum Pauperum Matris Dei Scholarum Piarum Sacerdote (Doktor Anielski).
1667 — w Warszawie zostaje wydany drukiem Panegyris Lyrica Illustrissimo et Reverendissimo Domino D. Joanni Gembicki Dei et Sedis Apostolicae Gratia Episcopo Plocensi decantata per P. Stanislaum a Iesu Maria Clericorum Pauperum Matris Dei Scholarum Piarum Anno 1666 (Panegiryk liryczny).
1667 — 20 października — w Warszawie, na krótko przed udaniem się do Rzymu na wezwanie przełożonego generalnego pijarów, pisze Protestatio Romam abeuntis (Oświadczenie odchodzącego do Rzymu).
1668 — z Rzymu zostaje wysłany przez generała do Nikolsburga (Mikulov, Czechy), skąd wraca do Warszawy.
1669 — z polecenia przełożonych, z okazji wyboru Michała Korybuta Wiśniowieckiego na króla, pisze panegiryk Panegyricus Augustissimo Principi Michaeli Korybuth Divinitus Electo Regi Poloniae, Lithuaniae, Russiae, [...] Magno Duci, debitae subiectionis et observantiae causa a Regio Collegio Varsaviensi Clericorum Pauperum Matris Dei Scholarum Piarum Consecratus (Panegiryk dla najczcigodniejszego księcia Michała Korybuta); wydany drukiem tego samego roku w Warszawie.
1669 — we wrześniu udaje się do rezydencji pijarów na Kazimierzu w Krakowie.
1669 — ukazuje się drukiem Triumphus sine originali macula conceptae Magnae Virginis, nova methodo, celeberrime adornatae (Triumf bez zmazy pierworodnej poczętej wielkiej Dziewicy), jako wstęp do: D. K. Kochanowski, Novus Asserendae Immaculatae Conceptionis Deiparae Virginis Modus, Cracoviae 1669, s. XVIII-XIX.
1670 — w styczniu zostaje uwięziony najpierw w domu zakonnym w Podolińcu, a później w Prievidzy (Słowacja); po 3 miesiącach 22 marca zwolniony, wraca na Kazimierz i oddaje się pod opiekę biskupa krakowskiego Andrzeja Trzebickiego.
1670 — w Krakowie ukazuje się drukiem Orator Crucifixus sive Ultima Septem Verba Domini nostri Iesu Christi, totidem piis discursibus exposita per R. P. Joannem Papczyński, Presbyterum Polonum (Ukrzyżowany Mówca).
1670 — 11 grudnia — z rąk wiceprowincjała o. M. Krausa otrzymuje dyspensę papieską i odchodzi od pijarów, jednocześnie w obecności tych samych osób dokonuje aktu Oblatio (Ofiarowanie siebie) z zamiarem założenia Zakonu Marianów od Niepokalanego Poczęcia NMP.
1671-1673 — w Luboczy, u Karskich jest kapelanem; tu przywdziewa biały habit i opracowuje Norma vitae (Reguła życia) dla przyszłych marianów.
1671 — w Luboczy lub w Krakowie, z powodu powstałych kontrowersji po opuszczeniu pijarów pisze Apologia pro egressu e Scholis Piis (Apologia wystąpienia z Zakonu Szkół Pobożnych).
1673 — za radą o. Franciszka Wilgi, kameduły, i za zgodą biskupa ordynariusza Stefana Wierzbowskiego, o. Papczyński przybywa 30 września do Puszczy Korabiewskiej, gdzie zostaje przełożonym wspólnoty pustelników żyjących według Reguły życia; bp Jacek Święcicki, archidiakon i oficjał warszawski, podczas wizytacji 24 października zatwierdza dekretem pierwszy klasztor Zakonu Marianów.
1675 — udaje się do Krakowa, aby tam wydać drukiem Templum Dei Mysticum quod in Homine Christiano demonstravit R. P. Stanislaus a Iesu Maria Presbyter Polonus (Mistyczna świątynia Boga).
1675 — w klasztorze w Puszczy Korabiewskiej opisuje początki powstania marianów w Fundatio Domus Recollectionis (Założenie domu skupienia).
1677 — aprobata fundacji instytutu Księży Eremitów Marianów w Puszczy Korabiewskiej przez Sejm Rzeczypospolitej.
1677 — marianie otrzymują „Wieczernik Pański” w Nowej Jerozolimie (Góra Kalwaria), dokąd przenosi się o. S. Papczyński z Puszczy Mariańskiej.
1677-1682 — w Górze Kalwarii głosi i spisuje przez kilka lat rozważania i konferencje pt. Inspectio Cordis, Stanislai a Iesu Maria Congregationis Immaculatae Conceptionis Clericorum Recollectorum, ex Scholis Piis Praepositi - Recollectiones pro Dominicis et Festis totius anni et Menstruis exercitiis tumulturaria [= tumultuaria?] opera consutatae (Wejrzenie w głąb serca).
1679 — 21 kwietnia — kanoniczna erekcja Zakonu Marianów na terenie diecezji poznańskiej przez bpa Stefana Wierzbowskiego.
1684 — w czerwcu o. Papczyński zwołuje w Puszczy Korabiewskiej pierwszą kapitułę generalną
1690 — w Warszawie wydaje drukiem Christus Patiens, Septem Discursibus Quadragesimali Paenitentiae accomodatis, Devotae Piorum considerationi Propositus per Patrem Stanislaum a Iesu Maria Sacerdotem Polonum (Chrystus cierpiący).
1690 — udaje się do Rzymu w celu uzyskania aprobaty papieskiej dla mariańskiego Instytutu, choruje i powraca, nie osiągnąwszy celu.
1692 — 9 grudnia — w obliczu ciężkiej choroby i ewentualnej śmierci pisze Testamentum [primum] (Testament pierwszy).
1698 — jesienią wysyła do Rzymu o. Joachima Kozłowskiego w celu uzyskania aprobaty papieskiej dla mariańskiego instytutu.
1699 — 21 września — Stolica Apostolska udziela aprobaty dla Zakonu Marianów, który po przyjęciu Regula decem beneplacitorum BVM (Reguła dziesięciu cnót NMP) i agregacji do Zakonu Braci Mniejszych staje się zakonem o ślubach uroczystych
1699 — 15 października — objęcie trzeciej fundacji — w Goźlinie.
1699 — Innocenty XII wysyła list (breve) do nuncjusza apostolskiego Franciszka Pignatellego w Rzeczypospolitej, nakazujący mu przyjęcie ślubów od marianów.
1701 — w perspektywie zbliżającej się śmierci o. Papczyński pisze Testamentum [alterum] (Testament drugi).
1701 — 6 czerwca — składa uroczyste śluby na ręce nuncjusza apostolskiego w Warszawie; 5 lipca przyjmuje profesję zakonną swoich współbraci w Wieczerniku.
1701 — 17 września — umiera w Górze Kalwarii, gdzie też, w kościele Wieczerzy Pańskiej, zostaje pochowany.
1705 — powstaje pierwsza biografia napisana przez o. Mansueto Leporiniego OFM pt. Vita Fundatoris Congregationis Polonae Ordinis Immaculatae Conceptionis BVM.
1754 — Sługa Boży Kazimierz Wyszyński pisze Vita Venerabilis Servi Dei Patris Stanislai a Iesu Maria.
1764 — w Rzeczypospolitej Sejm Koronacyjny króla Stanisława Augusta 20 grudnia przedłożył „Wniesienie się ad Curiam Romanam o kanonizację i beatyfikacyą Stanisława Papczyńskiego”.
1767 — 10 czerwca — w Warszawie I sesja Poznańskiego Informacyjnego Procesu Beatyfikacyjnego o. Stanisława od Jezusa i Maryi Papczyńskiego.
1769 — zakończenie procesu diecezjalnego i przesłanie akt do Stolicy Świętej.
1775 — 15 lipca — Kongregacja Obrzędów wydaje dekret aprobujący pisma o. Papczyńskiego.
1775 — ostatni dokument w toczącej się sprawie i przerwa w procesie beatyfikacyjnym.
1953 — kontynuacja procesu.
1992 — 13 czerwca — ogłoszenie Dekretu o heroiczności cnót ojca Stanisława Papczyńskiego.
2006 — 16 grudnia — Ojciec Święty Benedykt XVI potwierdził dekret Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych uznający cud dokonany za przyczyną Sługi Bożego Stanisława od Jezusa i Maryi Papczyńskiego.
2007 — 16 września — w Licheniu, beatyfikacja o. Stanisława Papczyńskiego, której w imieniu Ojca Świętego Benedykta XVI dokonał Jego Eminencja Kardynał Tarcisio Bertone, Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskiej.
Spis treści | |
---|---|
Słowo wstępne przełożonego Prowincji Opatrzności Bożej | 5 |
Przedmowa | 7 |
Nota redakcyjna | 13 |
Kalendarium życia bł. Stanisława Papczyńskiego | 15 |
Chronologiczny wykaz zachowanych i zaginionych pism | 21 |
Wykaz skrótów | 28 |
REGUŁA ŻYCIA | |
Wprowadzenie | 37 |
Przedmowa informacyjna | 41 |
I. Cel [Zgromadzenia] i przyjmowanie [kandydatów] | 46 |
II. Miłość | 50 |
III. Posłuszeństwo, ubóstwo, czystość | 53 |
IV. Umartwienie | 57 |
V. Skupienie wewnętrzne | 60 |
VI. Rozkład czasu | 63 |
VII. Przełożeni | 66 |
VIII. Przystępowanie do sakramentów i ich sprawowanie | 70 |
IX. Konieczne zebrania | 72 |
Bibliografia | 76 |
Zwiastun królowej sztuk | |
Wprowadzenie | 81 |
Dedykacje i przedmowy | 92 |
Część 1: Ćwiczenia wstępne wymowy | 101 |
Wprowadzenie | 101 |
A. Ćwiczenia wstępne w doradczym rodzaju wymowy | 105 |
I. Bajka | 105 |
Apolog | 112 |
II. Opowiadanie | 114 |
III. Chreja | 120 |
IV. Sentencja | 144 |
V. Teza | 149 |
B. Ćwiczenia wstępne w procesowym rodzaju wymowy | 158 |
I. Uzasadnienie | 158 |
II. Odpieranie zarzutów, podważanie znanych i przewidywanych kontrargumentów przeciwnika | 172 |
III. Próba pogodzenia dwóch stanowisk | 185 |
IV. Ogólne schematy argumentacji i perswazji | 196 |
V. Mowa w procedurze ustawodawczej ułożona w ramach ćwiczeń wstępnych | 204 |
C. Ćwiczenia wstępne w okolicznościowym, przedstawiającym, pochwalnym rodzaju wymowy | 211 |
I. Pochwała | 211 |
II. Nagana, krytyka | 225 |
III. Naśladowanie | 232 |
IV. Porównanie | 238 |
V. Opis | 250 |
Część 2: Ogólny i właściwy kunszt każdej mowy | 269 |
I. Przygotowanie do sztuki wymowy | 269 |
II. Pomysł na mowę, wyszukiwanie tematu mowy [na etapie ćwiczeń]. | 282 |
Zebranie, wyszukiwanie materiału dowodowego | 282 |
III. Ugrupowanie (rozplanowanie) materiału dowodowego | 313 |
Sylogizm krasomówczy (oratorius) o czystości | 314 |
Entymemat krasomówczy (oratorium) | 317 |
IV. Pierwszy składnik, zaleta wysłowienia: poprawność, wytworność, opracowanie stylistyczne mowy | 340 |
V. Drugi składnik (zaleta) wysłowienia: kompozycja artystyczna | 348 |
VI. Okresy retoryczne | 355 |
VII. Trzeci składnik (zaleta) wysłowienia: ozdobność, okazałość polegającana stosownym wykorzystywaniu tropów | 370 |
VIII. Figury słowne | 387 |
IX. Figury zdaniowe | 404 |
X. Amplifikacja stylistyczna | 444 |
XI. Opracowanie pamięciowe mowy, mnemonika, pamięć retoryczna | 471 |
XII. Wygłoszenie mowy | 474 |
Dodatek przeznaczony szczególnie dla uczniów wymowy | 479 |
Uzupełnienie | 552 |
Kilka sposobów układania mów | 552 |
Bibliografia | 590 |
WEJRZENIE W GŁĄB SERCA | |
Wprowadzenie | 599 |
CZĘŚĆ I: Rozmyślania na niedziele całego roku | 607 |
Pierwsza niedziela Adwentu | 607 |
Druga niedziela Adwentu | 612 |
Trzecia niedziela Adwentu | 617 |
Czwarta niedziela Adwentu | 620 |
Niedziela w oktawie Bożego Narodzenia | 624 |
Niedziela w oktawie Trzech Króli | 628 |
Druga niedziela po Trzech Królach | 632 |
Trzecia niedziela po Trzech Królach | 636 |
Czwarta niedziela po Trzech Królach | 641 |
Piąta niedziela po Trzech Królach | 645 |
(Szósta niedziela po Trzech Królach) | 649 |
Niedziela Siedemdziesiątnicy | 649 |
Niedziela Sześćdziesiątnicy | 653 |
Niedziela Pięćdziesiątnicy | 656 |
Pierwsza niedziela Wielkiego Postu | 660 |
Druga niedziela Wielkiego Postu | 666 |
Trzecia niedziela Wielkiego Postu | 669 |
Czwarta niedziela Wielkiego Postu | 673 |
Niedziela Męki Pańskiej | 678 |
Niedziela Palmowa | 682 |
Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego | 686 |
Drugi dzień Wielkanocy | 691 |
Trzeci dzień Wielkanocy | 695 |
Niedziela Biała | 699 |
Druga niedziela po Wielkanocy | 702 |
Trzecia niedziela po Wielkanocy | 706 |
Czwarta niedziela po Wielkanocy | 710 |
Piąta niedziela po Wielkanocy | 714 |
Niedziela w oktawie Wniebowstąpienia | 719 |
Niedziela Zesłania Ducha Świętego | 723 |
Poniedziałek Zielonych Świąt | 728 |
Wtorek Zielonych Świąt | 732 |
Niedziela Trójcy Świętej | 736 |
Niedziela w oktawie Bożego Ciała | 740 |
Trzecia niedziela po Zielonych Świątkach | 743 |
Czwarta niedziela po Zielonych Świątkach | 746 |
Piąta niedziela po Zielonych Świątkach | 749 |
Szósta niedziela po Zielonych Świątkach | 752 |
Siódma niedziela po Zielonych Świątkach | 755 |
Ósma niedziela po Zielonych Świątkach | 758 |
Dziewiąta niedziela po Zielonych Świątkach | 761 |
Dziesiąta niedziela po Zielonych Świątkach | 764 |
Jedenasta niedziela po Zielonych Świątkach | 768 |
Dwunasta niedziela po Zielonych Świątkach | 771 |
Trzynasta niedziela po Zielonych Świątkach | 774 |
Czternasta niedziela po Zielonych Świątkach | 777 |
Piętnasta niedziela po Zielonych Świątkach | 781 |
Szesnasta niedziela po Zielonych Świątkach | 783 |
Siedemnasta niedziela po Zielonych Świątkach | 786 |
Osiemnasta niedziela po Zielonych Świątkach | 789 |
Dziewiętnasta niedziela po Zielonych Świątkach | 792 |
Dwudziesta niedziela po Zielonych Świątkach | 795 |
Dwudziesta pierwsza niedziela po Zielonych Świątkach | 798 |
Dwudziesta druga niedziela po Zielonych Świątkach | 802 |
Dwudziesta trzecia niedziela po Zielonych Świątkach | 804 |
Dwudziesta czwarta niedziela po Zielonych Świątkach | 807 |
Szósta niedziela po Trzech Królach | 810 |
CZĘŚĆ II: Rozmyślania na większe święta całego roku | 813 |
Święto Obrzezania Pańskiego | 813 |
Uroczystość Objawienia Pańskiego | 816 |
Święto Męczenników Fabiana i Sebastiana | 819 |
Święto św. Agnieszki, dziewicy i męczennicy | 823 |
Święto Nawrócenia św. Pawła Apostoła | 827 |
Święto Oczyszczenia Najświętszej Maryi Panny | 829 |
Święto św. Macieja Apostoła | 832 |
Święto św. Kazimierza, wyznawcy | 835 |
Święto św. Józefa, Oblubieńca Najświętszej Dziewicy | 839 |
Święto Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny | 842 |
Święto św. Wojciecha, arcybiskupa i męczennika | 846 |
Święto św. Marka Ewangelisty | 850 |
Święto św. Wojciecha, biskupa i męczennika | 853 |
Święto Świętych Apostołów Filipa i Jakuba | 853 |
Święto Znalezienia Krzyża świętego | 857 |
Święto św. Stanisława, biskupa i męczennika, patrona Polski | 861 |
Święto Objawienia się św. Michała Archanioła | 864 |
Święto Wniebowstąpienia Pańskiego | 867 |
Święto Bożego Ciała | 871 |
Narodzenie św. Jana Chrzciciela | 875 |
Święto Świętych Apostołów Piotra i Pawła | 878 |
Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny | 881 |
Święto św. Małgorzaty, dziewicy i męczennicy | 884 |
Święto św. Marii Magdaleny | 887 |
Święto św. Jakuba Apostoła | 891 |
Święto św. Anny, Babki Chrystusa Pana | 894 |
Święto Poświęcenia Bazyliki Matki Boskiej Śnieżnej | 896 |
Święto Przemienienia Pańskiego | 898 |
Święto św. Wawrzyńca, lewity i męczennika | 901 |
Święto Wniebowzięcia Najświętszej Dziewicy | 905 |
Święto św. Bartłomieja Apostoła | 908 |
Święto Narodzenia Najświętszej Dziewicy | 911 |
Święto Podwyższenia Krzyża świętego | 914 |
Święto św. Mateusza, Apostoła i Ewangelisty | 918 |
Przeniesienie relikwii św. Stanisława, biskupa i męczennika | 921 |
Święto św. Wacława | 924 |
Święto Poświęcenia kościoła św. Michała Archanioła | 924 |
Święto św. Jadwigi, wdowy | 925 |
Święto Przeniesienia relikwii św. Wojciecha | 925 |
Święto św. Łukasza | 925 |
Uroczystość Świętych Apostołów Szymona i Judy | 925 |
Uroczystość Wszystkich Świętych | 928 |
Święto św. Marcina, biskupa z Tours | 931 |
Święto św. Elżbiety wdowy, patronki Polski | 934 |
Święto Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny | 934 |
Święto św. Katarzyny dziewicy i męczennicy | 937 |
Święto św. Andrzeja Apostoła | 940 |
Święto św. Barbary | 942 |
Święto św. Mikołaja, biskupa | 943 |
Święto Niepokalanego Poczęcia Dziewicy Maryi | 946 |
Święto św. Tomasza Apostoła | 949 |
Uroczystość Narodzenia Chrystusa Pana | 952 |
Na tę samą uroczystość Bożego Narodzenia (Drugie Rozważanie) | 955 |
Święto św. Szczepana, pierwszego męczennika | 959 |
Święto św. Jana Ewangelisty | 962 |
Święto Świętych Młodzianków | 965 |
CZĘŚĆ III: Rozważania do tekstów wspólnych | 968 |
Na święta Apostołów poza Okresem i w Okresie Wielkanocnym | 968 |
Teksty wspólne na święta Ewangelistów | 970 |
Teksty wspólne na dzień męczennika | 972 |
W Czasie Wielkanocnym | 973 |
Teksty wspólne na dzień wielu męczenników | 974 |
W Czasie Wielkanocnym | 975 |
Teksty wspólne na dzień biskupa wyznawcy | 976 |
Na święto wyznawcy, nie-biskupa | 978 |
Teksty wspólne na dzień świętych dziewic | 978 |
Teksty wspólne na dzień świętych niewiast | 978 |
Na poświęcenie kościoła | 978 |
CZĘŚĆ IV: Rozmyślania przeznaczone na rekolekcje tygodniowe | 981 |
Przed jakimkolwiek rozmyślaniem wezwanie Ducha Świętego | 981 |
I. O dobrodziejstwach ogólnych | 982 |
II. O poszczególnych dobrodziejstwach Bożych | 984 |
III. O potrzebie rachunku sumienia z cnót | 985 |
IV. O posłuszeństwie | 987 |
V. O cnocie czystości | 989 |
VI. O tej samej cnocie czystości | 991 |
VII. O cnocie ubóstwa | 994 |
VIII. O tej samej cnocie ubóstwa | 996 |
IX. O miłości (charitas) | 998 |
X. O tej samej cnocie miłości | 1001 |
XI. O zakonnej pokorze | 1004 |
XII. O tej samej cnocie pokory | 1008 |
XIII. O cnocie umiarkowania | 1012 |
XIV. O roztropności | 1015 |
XV. O pozostałych cnotach tworzących doskonałość zakonną | 1018 |
XVI. Przygotowanie do Komunii świętej | 1021 |
XVII. Po powrocie od ołtarza | 1024 |
XVIII. Przed każdą Komunią świętą | 1027 |
XIX. Po każdej Komunii świętej | 1029 |
Akt skruchy | 1031 |
Modlitwa do odmawiania na głos przed Komunią świętą | 1032 |
CZĘŚĆ V: Rozmyślania codzienne | 1034 |
Poranne — o męce Pańskiej; wieczorne — o rzeczach ostatecznych | 1034 |
1. Poniedziałek, rano: Modlitwa Chrystusa w Ogrodzie Oliwnym | 1034 |
2. Poniedziałek, wieczorem: Pewność śmierci, a niepewność co do jej czasu, miejsca i sposobu | 1036 |
3. Wtorek, rano: Pojmanie Chrystusa Pana, oskarżenie Go, bicie, uwięzienie i wyszydzenie | 1038 |
4. Wtorek, wieczorem: Ludzkie konanie, stan ludzkiego ciała po odejściu duszy na sąd Boży i pogrzeb | 1040 |
5. Środa, rano: Bardzo okrutne biczowanie naszego Zbawiciela | 1042 |
6. Środa, wieczorem: Dzień Sądu Ostatecznego i znaki go poprzedzające | 1044 |
7. Czwartek, rano: Ukoronowanie cierniem Chrystusa i ukazanie Go ludowi | 1046 |
8. Czwartek, wieczorem: Pożar świata, powstanie zmarłych, drugie przyjście Chrystusa, pewność wydania wyroku na dobrych i złych | 1048 |
9. Piątek, rano: Dźwiganie krzyża, ukrzyżowanie i śmierć Chrystusa Pana | 1050 |
10. Piątek, wieczorem: Miejsce oraz piekielne kary zewnętrzne i wewnętrzne | 1052 |
11. Sobota, rano: Otwarcie boku, zdjęcie ciała i pogrzeb Chrystusa Pana oraz boleści Maryi Panny | 1054 |
12. Sobota, wieczorem: Potępienie, poszczególne kary każdego z potępionych i ich wieczność | 1055 |
13. Niedziela, rano: Zstąpienie Chrystusa do otchłani, zmartwychwstanie i ukazanie się Najświętszej Dziewicy | 1057 |
14. Niedziela, wieczorem | 1059 |
Niebieska ojczyzna i wieczna szczęśliwość | 1059 |
Bibliografia | 1061 |
MISTYCZNA ŚWIĄTYNIA BOGA | |
Wprowadzenie | 1069 |
Dedykacja | 1075 |
Cenzura | 1076 |
Aprobata | 1077 |
1. Chrześcijanin jest świątynią Boga | 1079 |
2. Obraz mistycznej świątyni | 1084 |
3. Ołtarz mistycznej świątyni | 1088 |
4. Ofiara mistycznej świątyni | 1092 |
5. Kapłan mistycznej świątyni | 1097 |
6. Ofiara mistycznej świątyni | 1100 |
7. Kadzidło mistycznej świątyni | 1107 |
8. Lampa mistycznej świątyni | 1110 |
9. Ozdoby mistycznej świątyni | 1114 |
10. Świecznik mistycznej świątyni | 1118 |
11. Kaznodzieja mistycznej świątyni | 1122 |
12. Śpiewacy mistycznej świątyni | 1126 |
13. Słudzy mistycznej świątyni | 1129 |
14. Drzwi mistycznej świątyni | 1132 |
15. Okna mistycznej świątyni | 1134 |
16. Czystość mistycznej świątyni | 1137 |
17. Dach mistycznej świątyni | 1141 |
18. Dzwon mistycznej świątyni | 1144 |
19. Poświęcenie mistycznej świątyni | 1148 |
20. Opiekunowie mistycznej świątyni | 1151 |
21. Odnowienie mistycznej świątyni | 1154 |
22. Przywrócenie mistycznej świątyni pierwotnej świętości | 1169 |
23. Nieśmiertelność mistycznej świątyni | 1175 |
24. Chwała mistycznej świątyni | 1180 |
Inskrypcja świątyni mistycznej | 1186 |
Bibliografia | 1187 |
Ukrzyżowany Mówca | |
Wprowadzenie | 1193 |
Dedykacja | 1197 |
Słowo I: Odpuszczeniem zyskuje się odpuszczenie | 1199 |
Słowo II: Niebo zdobywa się pokutą | 1208 |
Słowo III: Najłaskawsza Maryja Dziewica jest Matką grzeszników... . . | 1219 |
Słowo IV: Moc modlitwy przywraca grzesznikowi komunię z Bogiem | 1228 |
Słowo V: Pragnienie [zbawienia] dusz, jakie dręczy Chrystusa, bardzo się przyczynia do ich nawrócenia. | 1236 |
Słowo VI: Pokuta osiąga pełnię doskonałości, jeśli jej wykonanie następuje z końcem samego życia. | 1245 |
Słowo VII: Ducha swego musimy bardzo często polecać Chrystusowi Panu, jeśli nie chcemy bardzo często upadać i ponownie upadać | 1254 |
Bibliografia | 1263 |
Chrystus cierpiący | |
Wprowadzenie | 1269 |
List dedykacyjny | 1273 |
Rozważanie I: Kąpiel w ogrodzie | 1275 |
Rozważanie II: Dobrowolne więzy | 1280 |
Rozważanie III: Bicze grzesznika | 1291 |
Rozważanie IV: Cierniowa korona | 1302 |
Rozważanie V: Lekki ciężar | 1310 |
Rozważanie VI: Chwalebny krzyż | 1317 |
Rozważanie VII: Śmierć śmierci | 1325 |
Bibliografia | 1334 |
Utwory pochwalne | |
Wprowadzenie | 1336 |
Doktor Anielski | |
Wprowadzenie | 1338 |
Dedykacja | 1342 |
Doktor Anielski | 1344 |
Panegiryk liryczny | |
Wprowadzenie | 1360 |
Dedykacja | 1363 |
Panegiryk liryczny | 1364 |
Panegiryk królewski | |
Wprowadzenie | 1372 |
Dedykacja | 1376 |
Król z łaski Boga wybrany | 1378 |
Triumf bez zmazy pierworodnej poczętej Wielkiej Dziewicy najwspanialej w nowy sposób ozdobionej | |
Wprowadzenie | 1394 |
Triumf bez zmazy pierworodnej poczętej Wielkiej Dziewicy | 1397 |
Bibliografia | 1399 |
LISTY I DOKUMENTY | |
Wprowadzenie ogólne | 1403 |
1. Tajemnice sumienia | 1405 |
2. Profesja ślubów prostych | 1409 |
3. Oświadczenie odchodzącego do Rzymu | 1412 |
4. List do o. Kosmy Chiary SP | 1419 |
5. Ofiarowanie siebie (Oblatio) | 1421 |
6. Apologia wystąpienia z Zakonu Szkół Pobożnych | 1424 |
7. Założenie Domu Skupienia | 1454 |
8. List do o. Aleksego Arminiego SP | 1470 |
9. List do marianów w Pustelni Korabiewskiej | 1476 |
10. List do Zakonu Braci Mniejszych | 1481 |
11. Testament pierwszy | 1485 |
12. List do współbraci marianów | 1489 |
13. List do o. Jana Fociego SP | 1491 |
14. Testament drugi | 1493 |
15. Profesja ślubów uroczystych | 1502 |
16. Rozporządzenia dla Pustelni Korabiewskiej (Praecepta) | 1505 |
ANEKS | |
1. Prośba (pierwsza) skierowana do św. Kongregacji Biskupów i Zakonników | 1513 |
2. Prośba (druga) skierowana do św. Kongregacji Biskupów i Zakonników | 1517 |
3. Prośba skierowana do papieża Innocentego XII | 1521 |
4. Reguła dziesięciu cnót Najświętszej Maryi Panny | 1526 |
Indeks biblijny | 1544 |
Indeks osób | 1562 |
opr. mg/mg