3
grudnia
środa
Wspomnienie św. Franciszka Ksawerego, prezbitera
Rok liturgiczny: A/II
Pierwsze czytanie:
Iz 25, 6-10a
Psalm responsoryjny:
Ps 23
Werset przed Ewangelią:
.
Ewangelia:
Mt 15, 29-37

Patroni:

  • św. Franciszek Ksawery,
  • św. Sofoniasz,
  • św. Kasjan,
  • św. Birinus,
  • św. Lucjusz,
  • św. Galganus Guidotti,
  • bł. Edward Coleman,
  • bł. Jan Nepomucen De Tschiderer

Liturgia na dzisiaj:

Pierwsze czytanie

Iz 25, 6-10a
Czytanie z Księgi proroka Izajasza

Pan Zastępów przygotuje dla wszystkich ludów na tej górze ucztę z tłustego mięsa, ucztę z wybornych win, z najpożywniejszego mięsa, z najwyborniejszych win. Zedrze On na tej górze zasłonę, zapuszczoną na twarz wszystkich ludów, i całun, który okrywał wszystkie narody; raz na zawsze zniszczy śmierć. Wtedy Pan Bóg otrze łzy z każdego oblicza, zdejmie hańbę ze swego ludu na całej ziemi, bo Pan przyrzekł.

I powiedzą w owym dniu: Oto nasz Bóg, Ten, któremu zaufaliśmy, że nas wybawi; oto Pan, w którym złożyliśmy naszą ufność; cieszmy się i radujmy z Jego zbawienia! Albowiem ręka Pana spocznie na tej górze.

Psalm responsoryjny

Ps 23
Ps 23 (22), 1b-3a. 3b-4. 5. 6 (R.: por. 6cd)
Po wieczne czasy zamieszkam u Pana

Pan jest moim pasterzem, †
niczego mi nie braknie, *
pozwala mi leżeć na zielonych pastwiskach.
Prowadzi mnie nad wody, gdzie mogę odpocząć, *
orzeźwia moją duszę.

Po wieczne czasy zamieszkam u Pana

Wiedzie mnie po właściwych ścieżkach *
przez wzgląd na swoją chwałę.
Chociażbym przechodził przez ciemną dolinę, †
zła się nie ulęknę, bo Ty jesteś ze mną. *
Kij Twój i laska pasterska są moją pociechą.

Po wieczne czasy zamieszkam u Pana

Stół dla mnie zastawiasz *
na oczach mych wrogów.
Namaszczasz mi głowę olejkiem, *
kielich mój pełny po brzegi.

Po wieczne czasy zamieszkam u Pana

Dobroć i łaska pójdą w ślad za mną *
przez wszystkie dni życia
i zamieszkam w domu Pana *
po najdłuższe czasy.

Po wieczne czasy zamieszkam u Pana

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

.
Alleluja, alleluja, alleluja

Oto Pan przyjdzie, aby lud swój zbawić,
błogosławieni, którzy są gotowi wyjść Mu na spotkanie.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 15, 29-37
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Jezus przyszedł nad Jezioro Galilejskie. Wszedł na górę i tam siedział. i przyszły do Niego wielkie tłumy, mając z sobą chromych, ułomnych, niewidomych, niemych i wielu innych, i położyli ich u Jego stóp, a on ich uzdrowił. Tłumy zdumiewały się, widząc, że niemi mówią, ułomni są zdrowi, chromi chodzą, niewidomi widzą. i wielbiły Boga Izraela.

Lecz Jezus przywołał swoich uczniów i rzekł: «Żal Mi tego tłumu! Już trzy dni trwają przy Mnie, a nie mają, co jeść. Nie chcę ich puścić zgłodniałych, żeby ktoś nie zasłabł w drodze». Na to rzekli Mu uczniowie: «Skąd tu na pustkowiu weźmiemy tyle chleba, żeby nakarmić tak wielki tłum?» Jezus zapytał ich: «ile macie chlebów?» Odpowiedzieli: «Siedem i parę rybek».

A gdy polecił tłumowi usiąść na ziemi, wziął siedem chlebów i ryby i odmówiwszy dziękczynienie, połamał, dawał uczniom, uczniowie zaś tłumom. Jedli wszyscy do syta, a pozostałych ułomków zebrano jeszcze siedem pełnych koszów.

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Chrześcijanin – Zbawiciel

ks. Nikos Skuras ks. Nikos Skuras

Chrześcijanin – Zbawiciel  

„Jedli do syta”. Jest mi trudno pościć. Natomiast, gdy zajmuję się czymś, co mnie interesuje, mogę istnieć bez jedzenia. To mi pokazuje, jak cielesny jestem. Jak niechętnie wchodzę w walkę ze starym człowiekiem.

Ojcowie Kościoła interpretując w Ewangeliach fakty mówiące o rozmnożeniu chleba, stwierdzają, że odnosi się to do ewangelizacji. Siedem chlebów można porównać do, jak mówi Talmud, siedmiu przykazań Noachickich, które obowiązywały całą ludzkość, nie tylko Izraelitów. Także ta cyfra oznacza pełnię. Jezus chce nasycić pełnię narodów ziemi. Także siódemka wiąże się z siedmioma pogańskimi narodami, które zamieszkiwały teren Ziemi Obiecanej. Pokarm ma być nie tylko dla Izraela, lecz także dla pogan. A czym chce Jezus nakarmić? Słowa „odmówiwszy dziękczynienie, połamał, dawał uczniom”, przypominają Eucharystię. Natomiast Eucharystia, to jest Pascha-przejście. Jezus w sposób sakramentalny realizuje to przejście, które przypieczętuje na krzyżu. Oddaje się za moje i twoje Czytelniku grzechy i całego świata. Rozpoczyna w ten sposób nową ekonomię zbawienia.

Pierwsze czytanie mówiło o starej ekonomii. Związana była ona tylko z jednym miejscem, na którym Bóg oczekiwał na „wszystkie ludy”. W mentalności Narodu Starego Przymierza ludy pogańskie musiały dokonać aktu przejścia na religię żydowską, by być przyjętymi przez Boga „na tej górze”.

Istotą ekonomii Nowego Testamentu jest to, że chrześcijanie ogłaszają słowami, jeszcze bardziej swoim życiem, że Chrystus umarł na Górze Czaszki. Że z tej Góry na cały świat z Jego przebitego ludzkiego serca wylała się Krew i Woda dla zbawienia wszystkich ludzi. Ta Krew w Eucharystii jest udzielana temu, który chce stawać się chrześcijaninem, czyli Chrystusem. Bo Chrystus, owszem zbawił świat. Potrzebuje On jednak dziś tych, przez których będzie mógł realizować to zbawienie także dziś. Do 16 grudnia Adwent przygotowuje nas do powtórnego przyjścia Chrystusa. Przeżyjesz to w Paruzji albo w swojej śmierci fizycznej. Wiedz, że do nieba wejść może tylko ten, co posiada naturę Chrystusa. Jasne, że gdy patrzysz na swoje złości i zazdrości, widzisz, że jej nie masz. Ale odwagi! Możesz ją nieustannie na nowo otrzymywać za darmo. Nieustannie ją tracisz grzesząc. Pamiętaj jedynym sprawdzianem, czy masz choć trochę tej natury jest to, czy masz miłość do tych, którzy są źli i takimi chcą pozostać.

reklama