27
kwietnia
sobota
4. wielkanocny
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Dz 13, 44-52
Psalm responsoryjny:
Ps 98
Werset przed Ewangelią:
J 8, 31b-32a
Ewangelia:
J 14, 7-14

Patroni:

  • św. Szymon (Symeon),
  • św. Pollio,
  • św. Teodor,
  • św. Liberalis,
  • św. Mauganus {Macaldus},
  • św. Jan,
  • bł. Zyta,
  • bł. Piotr Armengol,
  • bł. Jakub Varinguer z Iadere,
  • bł. Katarzyna z Monte Nigro,
  • bł. Mikołaj Roland,
  • bł. Maria Antonia Bandrés y Elósegui
Kolor szat: biały

Liturgia na dzisiaj:

Pierwsze czytanie

Dz 13, 44-52
Czytanie z Dziejów Apostolskich

W następny szabat, po kazaniu Pawła w synagodze w Antiochii Pizydyjskiej, zebrało się niemal całe miasto, aby słuchać słowa Bożego. Gdy Żydzi zobaczyli tłumy, ogarnęła ich zazdrość, i bluźniąc, sprzeciwiali się temu, co mówił Paweł.

Wtedy Paweł i Barnaba powiedzieli odważnie: «Należało głosić słowo Boże najpierw wam. Skoro jednak odrzucacie je i sami uznajecie się za niegodnych życia wiecznego, zwracamy się do pogan. Tak bowiem nakazał nam Pan: „Ustanowiłem cię światłością dla pogan, abyś był zbawieniem aż po krańce ziemi”».

Poganie, słysząc to, radowali się i wielbili słowo Pańskie, a wszyscy, przeznaczeni do życia wiecznego, uwierzyli. Słowo Pańskie szerzyło się na cały kraj.

Ale Żydzi podburzyli pobożne a wpływowe niewiasty i znaczniejszych obywateli, wzniecili prześladowanie Pawła i Barnaby i wyrzucili ich ze swoich granic. A oni, strząsnąwszy na nich pył z nóg, przyszli do Ikonium. A uczniowie byli pełni wesela i Ducha Świętego.

Psalm responsoryjny

Ps 98
Ps 98 (97), 1bcde. 2-3b. 3c-4 (R.: por. 3cd)

Ziemia ujrzała swego Zbawiciela

Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
albowiem uczynił cuda.
zwycięstwo Mu zgotowała Jego prawica *
i święte ramię Jego.

Ziemia ujrzała swego Zbawiciela

Pan okazał swoje zbawienie, *
na oczach pogan objawił swą sprawiedliwość.
Wspomniał na dobroć i na wierność swoją *
dla domu Izraela.

Ziemia ujrzała swego Zbawiciela

Ujrzały wszystkie krańce ziemi *
zbawienie Boga naszego.
Wołaj z radości na cześć Pana, cała ziemio, *
cieszcie się, weselcie i grajcie.

Ziemia ujrzała swego Zbawiciela

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 8, 31b-32a
Alleluja, alleluja, alleluja

Jeżeli trwacie w nauce mojej,
jesteście prawdziwie moimi uczniami i poznacie prawdę.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

J 14, 7-14
Słowa Ewangelii według Świętego Jana

Jezus powiedział do swoich uczniów:

«Gdybyście Mnie poznali, znalibyście i mojego Ojca. Ale teraz już Go znacie i zobaczyliście».

Rzekł do Niego Filip: «Panie, pokaż nam Ojca, a to nam wystarczy».

Odpowiedział mu Jezus: «Filipie, tak długo jestem z wami, a jeszcze Mnie nie poznałeś? Kto Mnie widzi, widzi także i Ojca. Dlaczego więc mówisz: „Pokaż nam Ojca”? Czy nie wierzysz, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie? Słów tych, które wam mówię, nie wypowiadam od siebie. To Ojciec, który trwa we Mnie, On sam dokonuje tych dzieł. Wierzcie Mi, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie. Jeżeli zaś nie – wierzcie przynajmniej ze względu na same dzieła!

Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto we Mnie wierzy, będzie także dokonywał tych dzieł, których Ja dokonuję, a nawet większe od tych uczyni, bo Ja idę do Ojca. A o cokolwiek prosić będziecie w imię moje, to uczynię, aby Ojciec był otoczony chwałą w Synu. O cokolwiek prosić Mnie będziecie w imię moje, Ja to spełnię».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Zobaczyć Niewidzialnego

ks. Janusz Chyła ks. Janusz Chyła

Zobaczyć Niewidzialnego  

W świadomości ludzi Starego Testamentu istnieje napięcie między tęsknotą za widzeniem Boga, a bezsilnością w jej spełnieniu. Z jednej strony nieskończony Bóg, a z drugiej, na wiele sposobów ograniczony człowiek. Ludzkie ograniczenia nie uniemożliwiają jednak całkowicie dostrzegania skutków działania Bożego. Bóg choć sam niewidzialny, daje się poznać przez dzieło stworzenia.

Bóg dał zakaz czynienie swoich wizerunków z powodu ograniczonych ludzkich możliwości. Sami z siebie możemy uczynić jedynie Jego karykaturę. I niejednokrotnie ją czynimy wyobrażając sobie Boga na nasz obraz i nasze podobieństwo. Jednak zakazem czynienia wizerunków nie jest ograniczony Bóg. Jego on nie dotyczy. Swoje oblicze ukazał z własnej inicjatywy. Uczynił to przez tajemnicę Wcielenia Syna Bożego.

W odpowiedzi na dzisiejszą prośbę Filipa wyrażoną słowami: „Panie, pokaż nam Ojca, a to nam wystarczy”, Jezus mówi: „Filipie, tak długo jestem z wami, a jeszcze Mnie nie poznałeś? Kto Mnie widzi, widzi także i Ojca”. O cudzie bliskości, który jest tak szokujący, że wręcz niektórych gorszy pisał św. Jan Paweł II w książce „Przekroczyć próg nadziei”: „W pewnym sensie człowiek już nie mógł tej bliskości wytrzymać i zaczęto protestować. Ten wielki protest nazywa się naprzód Synagogą, a potem Islamem. I jedni, i drudzy nie mogą przyjąć Boga, który jest tak bardzo ludzki. Protestują: «To nie przystoi Bogu». «Powinien pozostać absolutnie transcendentny, powinien pozostać czystym Majestatem – owszem, Majestatem pełnym miłosierdzia, ale nie aż tak, żeby sam płacił za winy swojego stworzenia, za jego grzech»”.

Człowiek pragnie widzieć Boga, ale z Chrystusowego objawienia wynika, że także Bóg chce widzieć człowieka. Z niekończonej perspektywy „tęskni”, aby zobaczyć człowieka oczyma ciała. W obliczu Syna Bożego począwszy od Wcielenia, aż po Paschę spełnia się tęsknota Ojca za obliczem człowieka. W Nim widzimy Ojca, a Ojciec widzi nas. Ludzka tęsknota oglądania Boga i boska tęsknota oglądania człowieka, spotykają się w Bogu-Człowieku.