10
października
piątek
Dzień powszedni albo wspomnienie bł. Marii Angeli Truszkowskiej, dziewicy
Rok liturgiczny: C/I
Pierwsze czytanie:
Jl 1, 13-15; 2, 1-2
Psalm responsoryjny:
Ps 9
Werset przed Ewangelią:
J 12, 31b-32
Ewangelia:
Łk 11, 15-26

Patroni:

  • św. Pinytus,
  • św. Eulampiusz i Eulampia,
  • św. Gereon i towarz.,
  • św. Wiktor i Mallosus,
  • św. Kasjusz i Florencjusz,
  • św. Klarus,
  • św. Cerbonius,
  • św. Paulin,
  • św. Telchildis,
  • św. Tancha,
  • św. Daniel, Samuel, Anioł, Leon, Mikołaj, Hugolin i Domnus ,
  • św. Jan,
  • św. Daniel Comboni,
  • bł. Aniela Maria {Zofia Kamila} Truszkowska,
  • bł. Leon Wetmański,
  • bł. Edward Detkens

Liturgia na dzisiaj:

Pierwsze czytanie

Jl 1, 13-15; 2, 1-2
Czytanie z Księgi proroka Joela

Przepaszcie się i płaczcie, kapłani; podnieście lament, słudzy ołtarza, wejdźcie i nocujcie w worach, słudzy Boga mojego, bo odmówiono domowi Boga waszego ofiary pokarmowej i płynnej.

Uświęćcie się przez post, zwołajcie uroczyste zgromadzenie, zbierzcie starców, wszystkich mieszkańców kraju do domu Pana, Boga waszego, i wołajcie do Pana: «Ach, biada! Co za dzień! Bliski jest dzień Pański, zniszczenie przyjdzie od Niszczyciela».

Dmijcie w róg na Syjonie, a wołajcie na górze mej świętej! Niechaj zadrżą wszyscy mieszkańcy kraju, bo nadchodzi dzień Pański, bo jest już bliski. Dzień ciemności i mroku, dzień obłoku i mgły. Jak zorza poranna rozciąga się po górach lud wielki a mocny, któremu równego nie było od początku i nie będzie po nim nigdy aż po lata następnych pokoleń.

Psalm responsoryjny

Ps 9
Ps 9, 2-3. 6 i 16. 8-9 (R.: por. 9a)

Pan będzie sądził ten świat sprawiedliwie.

Chwalić Cię będę, Panie, całym moim sercem, *
opowiadam wszystkie cudowne Twe dzieła.
Cieszyć się będę i radować Tobą, *
zaśpiewam psalm na cześć Twego imienia, Najwyższy.

Pan będzie sądził ten świat sprawiedliwie.

Rozgromiłeś pogan, wygubiłeś grzeszników, *
na wieki wymazałeś ich imię.
Poganie wpadli do dołu, który sami kopali, *
w sidle przez nich ukrytym noga ich uwięzła.

Pan będzie sądził ten świat sprawiedliwie.

A Pan zasiada na wieki, *
przygotował swój tron, by sądzić.
Sam będzie sądził świat sprawiedliwie, *
rozstrzygał bezstronnie sprawy narodów.

Pan będzie sądził ten świat sprawiedliwie.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 12, 31b-32
Alleluja, Alleluja, Alleluja

Teraz władca tego świata zostanie precz wyrzucony,
a Ja, gdy zostanę nad ziemię wywyższony,
przyciągnę wszystkich do siebie.

Alleluja, Alleluja, Alleluja

Ewangelia

Łk 11, 15-26
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Gdy Jezus wyrzucał złego ducha, niektórzy z tłumu rzekli: «Mocą Belzebuba, władcy złych duchów, wyrzuca złe duchy». Inni zaś, chcąc Go wystawić na próbę, domagali się od Niego znaku z nieba.

On jednak, znając ich myśli, rzekł do nich: «Każde królestwo wewnętrznie skłócone pustoszeje i dom na dom się wali. Jeśli więc i Szatan z sobą jest skłócony, jakże się ostoi jego królestwo? Mówicie bowiem, że Ja przez Belzebuba wyrzucam złe duchy. Lecz jeśli Ja mocą Belzebuba wyrzucam złe duchy, to czyją mocą wyrzucają je wasi synowie? Dlatego oni będą waszymi sędziami. A jeśli Ja palcem Bożym wyrzucam złe duchy, to istotnie przyszło już do was królestwo Boże.

Gdy mocarz uzbrojony strzeże swego dworu, bezpieczne jest jego mienie. Lecz gdy mocniejszy od niego nadejdzie i pokona go, to zabierze całą broń jego, na której polegał, i rozda jego łupy.

Kto nie jest ze Mną, jest przeciwko Mnie; a kto nie zbiera ze Mną, ten rozprasza.

Gdy duch nieczysty opuści człowieka, błąka się po miejscach bezwodnych, szukając spoczynku. A gdy go nie znajduje, mówi: „Wrócę do swego domu, skąd wyszedłem”. Przychodzi i zastaje go wymiecionym i przyozdobionym. Wtedy idzie i bierze siedmiu innych duchów, złośliwszych niż on sam; wchodzą i mieszkają tam. I stan późniejszy owego człowieka staje się gorszy niż poprzedni».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Białe jest czarne?

ks. Tomasz Jaklewicz ks. Tomasz Jaklewicz

Słowo zbawienia głoszone przez Jezusa napotyka na opór. Zarzucają mu, że wyrzuca diabła diabelską mocą. Trudno o silniejszy sprzeciw. „Nie przychodzisz do nas w imieniu Boga, ale w imieniu diabła”. Białe jest czarne. Jest w tym zarzucie wobec Jezusa coś całkowicie głupiego. Przecież to absurd. Diabeł nie może walczyć z samym sobą. Jezus obnaża tę oczywistą bezsensowność. Wiara nieraz wymaga takiej właśnie obrony. Wielu naszych przeciwników w zacietrzewieniu wygaduje mnóstwo głupstw, które trzeba obnażać posługując się tzw. zdrowym rozsądkiem. Wiara wymaga racjonalnej obrony. Kościół niestety zrezygnował z apologetyki, uznając pochopnie, że wiara i Kościół nie wymagają dziś już rozumowych argumentów przeciwko sceptykom czy wrogom. Przykład Pana Jezusa uczy, że w obliczu absurdalnych zarzutów, trzeba je odpierać rozumem, wykazać błąd. Gdy  słyszymy jakieś złe słowo przeciwko wierze, nie wolno wpadać w panikę albo oburzenie, ale raczej szukać odpowiedzi. Otworzyć Katechizm Kościoła Katolickiego, sięgnąć do odpowiedniej lektury, zapytać kogoś kompetentnego.

Oczywiście nie ma się co łudzić, że rzeczowe argumenty przekonają natychmiast oponentów. Ale można mieć nadzieję, że przynajmniej niektórym dadzą do myślenia. Nawrócenie nie dokonuje się tylko dzięki racjonalnym argumentom. Słuchacze Jezusa widzieli mnóstwo Jego cudów, a nadal domagali się znaku z nieba. Człowiek nie chce się nawrócić głównie dlatego, że boi się zaryzykować, nie chce zmiany. Chce trwać w grzechu. Opiera się Bogu, bo sam chce być bogiem. Moc Jezusa nie polega tylko na sile samej prawdy. Jego słowo ma moc przebaczenia i wyzwolenia człowieka z niewoli zła. Nawrócenie polega na tym, że pozwalam Jezusowi usunąć demona z siebie, poddaję się Jego miłości, Jego leczącej łasce. Tymczasem świat wciąż sadza na ławie oskarżonych Boga, Chrystusa i Kościół. Bywa, że taka postawa jest ukryta pod hasłami reformy Kościoła. Autentyczna naprawa Kościoła nie polega na dyskusjach w takich czy innych grupach. Prawdziwa reforma Kościoła zaczyna się od osobistej naprawy życia, pójścia do spowiedzi, odmówienia różańca, otwarcia katechizmu. Kiedy zaczynamy oczyszczać Kościół sami, po swojemu, metodami światowymi może okazać się, że boczną furtką wpuszczamy siedem złych duchów złośliwszych niż poprzednie.

reklama