15
grudnia
poniedziałek
III Tydzień Adwentu
Rok liturgiczny: A/II
Pierwsze czytanie:
Lb 24, 2-7. 15-17a
Psalm responsoryjny:
Ps 25
Werset przed Ewangelią:
Ps 85 (84), 8
Ewangelia:
Mt 21, 23-27

Patroni:

  • św. Walerian,
  • św. Maksymin,
  • bł. Marinus,
  • bł. Maria Wiktoria Fornari,
  • bł. Wirginia Centurione,
  • św. Maria Crucifixa De Rosa,
  • bł. Karol Steeb

Liturgia na jutro:

Pierwsze czytanie

Lb 24, 2-7. 15-17a
Czytanie z Księgi Liczb

Gdy Balaam podniósł oczy i zobaczył Izraela rozłożonego obozem według swoich pokoleń, ogarnął go duch Boży i zaczął głosić swoje pouczenie, mówiąc:

«Wyrocznia Balaama, syna Beora; wyrocznia męża, który wzrok ma przenikliwy; wyrocznia tego, który słyszy słowa Boże, który ogląda widzenie Wszechmocnego, który pada, a oczy mu się otwierają.

Jakubie, jakże piękne są twoje namioty, mieszkania twoje, Izraelu: Niby szerokie doliny potoków, niby ogrody nad brzegami strumieni lub niby aloes, który Pan sadził, niby cedry nad wodami. Płynie woda z jego wiader, a zasiew jego ma wilgoć obfitą; król jego wiele mocniejszy niż Agag, królestwo jego w górę wyniesione».

I wygłosił swoje pouczenie, mówiąc: «Wyrocznia Balaama, syna Beora; wyrocznia męża, który wzrok ma przenikliwy; wyrocznia tego, który słyszy słowa Boże, a w wiedzy Najwyższego ma udział, który ogląda widzenie Wszechmocnego, który pada, a oczy mu się otwierają.

Widzę go, lecz jeszcze nie teraz, dostrzegam go, ale nie z bliska: Wschodzi Gwiazda z Jakuba, a z Izraela podnosi się berło».

Psalm responsoryjny

Ps 25
Ps 25 (24), 4-5. 6 i 7bc. 8-9 (R.: 4b)

Naucz mnie chodzić Twoimi ścieżkami

Daj mi poznać Twoje drogi, Panie, *
naucz mnie chodzić Twoimi ścieżkami.
Prowadź mnie w prawdzie według swych pouczeń, *
Boże i Zbawco, w Tobie mam nadzieję.

Naucz mnie chodzić Twoimi ścieżkami

Wspomnij na swoje miłosierdzie, Panie, *
na swoją miłość, która trwa od wieków.
Tylko o mnie pamiętaj w swoim miłosierdziu, *
ze względu na dobroć Twą, Panie.

Naucz mnie chodzić Twoimi ścieżkami

Dobry jest Pan i łaskawy, *
dlatego wskazuje drogę grzesznikom.
Pomaga pokornym czynić dobrze, *
uczy ubogich dróg swoich.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Ps 85 (84), 8

Alleluja, alleluja, alleluja

Okaż nam, Panie, łaskę swoją
i daj nam swoje zbawienie.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 21, 23-27
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Gdy Jezus przyszedł do świątyni i nauczał, przystąpili do Niego arcykapłani i starsi ludu, pytając: «Jakim prawem to czynisz? i kto Ci dał tę władzę?»

Jezus im odpowiedział: «Ja też zadam wam jedno pytanie: jeśli odpowiecie Mi na nie, i Ja powiem wam, jakim prawem to czynię. Skąd pochodził chrzest Janowy: z nieba czy od ludzi?»

Oni zastanawiali się między sobą: «Jeśli powiemy: „z nieba”, to nam zarzuci: „Dlaczego więc nie uwierzyliście mu?” A jeśli powiemy: „od ludzi”, to boimy się tłumu, bo wszyscy uważają Jana za proroka».

Odpowiedzieli więc Jezusowi: «Nie wiemy». On również im odpowiedział: «Zatem i Ja wam nie powiem, jakim prawem to czynię».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Unik jest dozwolony

ks. Antoni Bartoszek ks. Antoni Bartoszek

Unik jest dozwolony  

Jezus nieraz był słownie atakowany. Jego przeciwnicy często formułowali pytania prowokacyjnie, w taki sposób, by pochwycić Go na jakimś słowie, na jakiejś wewnętrznej sprzeczności. Wszystko po to, by Jezusowi wytknąć jakiś błąd, jakąś nielogiczność, a ostatecznie, by móc Go oskarżyć o łamanie prawa. Strategie odpowiedzi ze strony Jezusa były różne. Czasem od razu wykazywał hipokryzję adwersarzy, jak na przykład wtedy, gdy żądali od Niego spektakularnego znaku (por. Mt 16, 1-4). Innym razem, bez względu na prowokację, jednoznacznie przedstawiał swoją naukę, na przykład wtedy, gdy Go przepytywano o dopuszczone przez Prawo Mojżeszowe rozwody (por. Mt 19,3-9). Kiedy indziej udzielał odpowiedzi obrazowej na przykład, gdy zapytano Go o płacenie podatku, a Jezus posłużył się wizerunkiem Cezara widocznym na monecie (por. Mt 22,18-22).

W dzisiejszej Ewangelii Jezus przyjmuje jeszcze inną strategię. Zostaje zapytany, na podstawie czyjej władzy, jakiego upoważnienia zachował się stanowczo w świątyni, wyrzucając przekupniów i w tej samej świątyni autorytatywnie nauczając. Gdyby odpowiedział zgodnie z prawdą, że czyni to mocą Bożego posłannictwa, przeciwnicy mieliby powód do oskarżenia Go o bluźnierstwo. Jezus nigdy nie bał się mówić prawdy i ostatecznie za jej wypowiedzenie podczas przesłuchania (że jest Mesjaszem, Synem Bożym) został skazany na śmierć. Jednak w świątyni uznał, że nie jest konieczna odpowiedź wprost. Uzależnił swoją odpowiedź od odpowiedzi ze strony przeciwników na pytanie, które sam sformułował, a którym postawił swoich adwersarzy w trudnej dla nich sytuacji: „Skąd pochodził chrzest Janowy: z nieba czy od ludzi?”. Analiza odpowiedzi doprowadziła Jego rozmówców do uznania, że znaleźli się w sytuacji patowej: „Oni zastanawiali się między sobą: «Jeśli powiemy: „z nieba”, to nam zarzuci: „Dlaczego więc nie uwierzyliście mu?” A jeśli powiemy: „od ludzi”, to boimy się tłumu, bo wszyscy uważają Jana za proroka”». Ponieważ uchylili się od odpowiedzi, dlatego też i Jezus nie udzielił swojej odpowiedzi.

Zachowania Jezusa w różnych kontrowersyjnych sytuacjach podpowiadają nam, że i my możemy posługiwać się różnymi strategiami. Na pewno nigdy nie wolno nam kłamać, nie wolno nam manipulować drugim człowiekiem. Jednak nie zawsze jesteśmy zobowiązani do udzielania pełnej odpowiedzi. Czasem można zastosować różnego rodzaju uniki. W tradycji nauczania moralnego Kościoła dozwolone jest stosowanie uniku. Unik, który powtórzmy nie jest kłamstwem, ani manipulacją, może ochronić nas przed jakimś atakiem, przed jakimiś szykanami. Potrzebna jest tu roztropność, a nawet pewien spryt. W innym miejscu Jezus powiedział: „Oto Ja was posyłam jak owce między wilki. Bądźcie więc roztropni jak węże, a nieskazitelni jak gołębie!” (Mt 10, 16). Ostatecznie jednak jesteśmy wezwani do składania świadectwa o wierze, czasem za cenę poważnych strat, a nawet utraty własnego życia.

reklama