29
grudnia
poniedziałek
Dzień Powszedni albo wspomnienie św. Tomasza Becketa, biskupa i męczennika
Rok liturgiczny: A/II
Pierwsze czytanie:
1 J 2, 3-11
Psalm responsoryjny:
Ps 96
Werset przed Ewangelią:
Łk 2, 32
Ewangelia:
Łk 2, 22-35

Patroni:

  • św. Tomasz Becket,
  • św. Dawid,
  • św. Trofim,
  • św. Libosus,
  • św. Martinianus,
  • św. Marceli,
  • św. Ebrulfus,
  • bł. Gerard Cagnoli,
  • bł. Wilhelm Howard,
  • bł. Józef Aparicio Sanz,
  • bł. Henryk Jan Requena i Józef Perpiná Nácher,
  • bł. Jan Chrzciciel Ferreres Boluda

Liturgia na jutro:

Pierwsze czytanie

1 J 2, 3-11
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Jana Apostoła

Najmilsi:

Po tym poznajemy, że znamy Jezusa, jeżeli zachowujemy Jego przykazania. Kto mówi: «znam Go», a nie zachowuje Jego przykazań, ten jest kłamcą i nie ma w nim prawdy. Kto zaś zachowuje Jego naukę, w tym naprawdę miłość Boża jest doskonała. Po tym właśnie poznajemy, że jesteśmy w Nim. Kto twierdzi, że w Nim trwa, powinien również sam postępować tak, jak on postępował.

Umiłowani, nie piszę do was o nowym przykazaniu, ale o przykazaniu istniejącym od dawna, które mieliście od samego początku; tym dawnym przykazaniem jest nauka, którą posłyszeliście. A jednak piszę wam o nowym przykazaniu, które prawdziwe jest w Nim i w nas, ponieważ ciemności ustępują, a jaśnieje już prawdziwa światłość.

Kto twierdzi, że żyje w światłości, a nienawidzi brata swego, dotąd jeszcze jest w ciemności. Kto miłuje swego brata, ten trwa w światłości i nie może się potknąć. Kto zaś swojego brata nienawidzi, żyje w ciemności i działa w ciemności, i nie wie, dokąd idzie, ponieważ ciemności dotknęły ślepotą jego oczy.

Psalm responsoryjny

Ps 96
Ps 96 (95), 1-2. 3 i 5b i 6 (R.: por. 11a)

Niebo i ziemia niechaj się radują

Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
śpiewaj Panu, ziemio cała.
Śpiewajcie Panu, sławcie Jego imię, *
każdego dnia głoście Jego zbawienie.

Niebo i ziemia niechaj się radują

Głoście Jego chwałę wśród wszystkich narodów, *
rozgłaszajcie Jego cuda pośród wszystkich ludów.
Pan stworzył niebiosa, †
przed Nim kroczą majestat i piękno, *
a potęga i blask w Jego przybytku.

Niebo i ziemia niechaj się radują

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Łk 2, 32

Alleluja, Alleluja, Alleluja

Światło na oświecenie pogan
i chwała ludu Twego, Izraela

Alleluja, Alleluja, Alleluja

Ewangelia

Łk 2, 22-35
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Gdy upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Rodzice przynieśli Jezusa do Jerozolimy, aby przedstawić Go Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego.

A żył w Jeruzalem człowiek imieniem Symeon. Był to człowiek sprawiedliwy i pobożny, wyczekujący pociechy Izraela; a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego. Z natchnienia więc Ducha przyszedł do świątyni. A gdy Rodzice wnosili dzieciątko Jezus, aby postąpić z Nim według zwyczaju Prawa, on wziął Je w objęcia, błogosławił Boga i mówił:

«Teraz, o Władco, pozwalasz odejść słudze Twemu w pokoju, według Twojego słowa. Bo moje oczy ujrzały Twoje zbawienie, które przygotowałeś wobec wszystkich narodów: światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego, Izraela».

A Jego ojciec i Matka dziwili się temu, co o Nim mówiono.

Symeon zaś błogosławił ich i rzekł do Maryi, Matki Jego: «Oto Ten przeznaczony jest na upadek i na powstanie wielu w Izraelu, i na znak, któremu sprzeciwiać się będą – a Twoją duszę miecz przeniknie – aby na jaw wyszły zamysły serc wielu».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Nie można być wierzącym niepraktykującym

ks. Antoni Bartoszek ks. Antoni Bartoszek

Czym nie jest wiara chrześcijańska? Nie jest przelotną i zmienną emocją. Nie jest jedynie subiektywnym przeżyciem. Wiara nie jest też wtajemniczeniem w zakrytą dla innych wiedzę. Wiara nie jest też ucieczką przed codziennym życiem, ani przed ludźmi. 

Wiara jest poznaniem Jezusa, czyli przyjęciem Jego słów, Jego nauki, Jego pouczeń. Św. Jan w pierwszym liście naucza: „Po tym poznajemy, że znamy Jezusa, jeżeli zachowujemy Jego przykazania. Kto mówi: «znam Go», a nie zachowuje Jego przykazań, ten jest kłamcą i nie ma w nim prawdy”. Jan daje też odpowiedź, co znaczy zachowywać przykazania Jezusa. Odpowiedź ta jest dwuczęściowa.

Najpierw Apostoł stwierdza: „Umiłowani, nie piszę do was o nowym przykazaniu, ale o przykazaniu istniejącym od dawna, które mieliście od samego początku; tym dawnym przykazaniem jest nauka, którą posłyszeliście”. A zatem: nauka Chrystusa głoszona w Kościele jest podstawowym przykazaniem. Jej przyjęcie prowadzi do poznania Jezusa i przemiany ludzkiego wnętrza: „Kto zaś zachowuje Jego naukę, w tym naprawdę miłość Boża jest doskonała”. Wówczas następuje zjednoczenie z Jezusem: „Po tym właśnie poznajemy, że jesteśmy w Nim”. Zaś zjednoczenie z Jezusem sprawia, że człowiek przyjmuje styl życia podobny do stylu życia Jezusa. „Kto twierdzi, że w Nim trwa, powinien również sam postępować tak, jak on postępował”.

Następnie Jan dopowiada: „A jednak piszę wam o nowym przykazaniu, które prawdziwe jest w Nim i w nas”. Apostoł spośród całości nauki Jezusa wydobywa nowe przykazania, które Nauczyciel przekazał uczniom w Wieczerniku w czasie Ostatniej Wieczerzy: „Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali tak, jak Ja was umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie” (J 13, 34). Jan dlatego tak akcentuje nowe przykazanie miłości, by potwierdzić ponad wszelką wątpliwość, że wiara nie polega jedynie na jakimś uwewnętrznieniu pobożnych treści, ale wyraża się w konkrecie życia. Dlatego dopowiada jeszcze mocniej: „Kto twierdzi, że żyje w światłości, a nienawidzi brata swego, dotąd jeszcze jest w ciemności”. Nie można łudzić siebie i innych, że ma się wiarę wewnątrz, podczas gdy nie wyraża się ona w konkretnych postawach na zewnątrz.

Przyjąć całość nauczania Jezusa, praktykować miłość bliźniego, przyjmując styl życia Jezusa – oto istota życia chrześcijańskiego. Wierzący (wewnątrz) jest praktykującym (na zewnątrz). Dziś próbuje się wmawiać ludziom, że wiara to sprawa indywidualna, prywatna, osobista, wewnętrzną. Jan przestrzega przed takim myśleniem. Nie można być wierzącym wewnętrznie, a niepraktykującym zewnętrznie. Wiara wyraża się w konkrecie życia, w życiowych postawach, w relacjach z bliźnimi, w rodzinie i w społeczeństwie.

reklama