24
listopada
poniedziałek
Wspomnienie świętych męczenników Andrzeja Dung-Lac, prezbitera i Towarzyszy
Rok liturgiczny: C/I
Pierwsze czytanie:
Dn 1, 1-6. 8-20
Psalm responsoryjny:
Dn 3, 52. 53-54. 55-56
Werset przed Ewangelią:
Mt 24, 42a. 44
Ewangelia:
Łk 21,1-4

Patroni:

  • św. Andrzej Důng Lac i 117 towarz.,
  • św. Chryzogon,
  • św. Firmina,
  • św. Protazy,
  • św. Roman,
  • św. Kolman,
  • św. Portianus,
  • św. Flora i Maria,
  • św. Albert z Lovanium (Louvain),
  • bł. Balsamus,
  • bł. Maria Anna Sala,
  • bł. Niceta od św. Prudencji Plaja Xifra i XI towarz.

Liturgia na jutro:

Pierwsze czytanie

Dn 1, 1-6. 8-20
Czytanie z Księgi proroka Daniela

W trzecim roku panowania króla judzkiego, Jojakima, przybył król babiloński, Nabuchodonozor, pod Jerozolimę i oblegał ją. Pan wydał w jego ręce króla judzkiego, Jojakima, oraz część naczyń domu Bożego, które zabrał do ziemi Szinear, do domu swego boga, umieszczając naczynia w skarbcu swego boga.

Król polecił następnie Aszfenazowi, przełożonemu swoich dworzan, sprowadzić spośród Izraelitów z rodu królewskiego oraz z możnowładców młodzieńców bez jakiejkolwiek skazy, o pięknym wyglądzie, obeznanych z wszelką mądrością, posiadających wiedzę i obdarzonych rozumem, zdatnych do służby w królewskim pałacu. Zamierzał ich nauczyć pisma i mowy chaldejskiej. Król przydzielił im codzienną porcję potraw królewskich i wina, które pijał. Mieli być wychowywani przez trzy lata, by po ich upływie rozpocząć służbę przy królu.

Spośród synów judzkich byli wśród nich: Daniel, Chananiasz, Miszael i Azariasz. Daniel powziął postanowienie, by się nie kalać potrawami królewskimi ani winem, które król pijał. Poprosił więc nadzorcę służby dworskiej, by nie musiał się kalać.

Bóg zaś obdarzył Daniela przychylnością i miłosierdziem nadzorcy służby dworskiej. Nadzorca służby dworskiej powiedział do Daniela: «Obawiam się, by mój pan, król, który przydzielił wam pożywienie i napoje, nie ujrzał, że wasze twarze są chudsze niż twarze młodzieńców w waszym wieku i byście nie narazili mojej głowy na niebezpieczeństwo u króla».

Daniel zaś powiedział do strażnika, którego ustanowił nadzorca służby dworskiej nad Danielem, Chananiaszem, Miszaelem i Azariaszem: «Poddaj sługi twoje dziesięciodniowej próbie: niech nam dają jarzyny do jedzenia i wodę do picia. Wtedy zobaczysz, jak my wyglądamy, a jak wyglądają młodzieńcy jedzący potrawy królewskie, i postąpisz ze swoimi sługami według tego, co zobaczysz».

Przystał na to żądanie i poddał ich dziesięciodniowej próbie. A po upływie dziesięciu dni wygląd ich był lepszy i zdrowszy niż innych młodzieńców, którzy spożywali potrawy królewskie. Strażnik zabierał więc ich potrawy i wino do picia, a podawał im jarzyny.

Bóg zaś dał tym czterem młodzieńcom wiedzę i umiejętność wszelkiego pisma oraz mądrość. Daniel miał dar rozeznawania wszelkich widzeń i snów. Gdy minął okres ustalony przez króla, by ich przedstawić, nadzorca służby dworskiej wprowadził ich przed Nabuchodonozora.

Król rozmawiał z nimi, i nie można było znaleźć pośród nich wszystkich nikogo równego Danielowi, Chananiaszowi, Miszaelowi i Azariaszowi. Zaczęli więc sprawować służbę przy królu. We wszystkich wymagających mądrości i roztropności sprawach, jakie przedkładał im król, okazywali się dziesięciokrotnie lepsi niż wszyscy tłumaczący sny i wróżbici w całym jego królestwie.

Psalm responsoryjny

Dn 3, 52. 53-54. 55-56
Dn 3, 52. 53-54. 55-56 (R.: por. 52b)

Chwalebny jesteś, wiekuisty Boże

Błogosławiony jesteś, Panie, Boże naszych ojców, *
pełen chwały i wywyższony na wieki.
Błogosławione jest imię Twoje †
pełne chwały i świętości, *
uwielbione i wywyższone na wieki.

Chwalebny jesteś, wiekuisty Boże

Błogosławiony jesteś w przybytku Twojej świętej chwały, *
uwielbiony i przesławny na wieki.
Błogosławiony jesteś na tronie swojego królestwa, *
uwielbiony i przesławny na wieki.

Chwalebny jesteś, wiekuisty Boże

Błogosławiony jesteś Ty, co spoglądasz w otchłanie, †
który zasiadasz na Cherubach, *
pełen chwały i wywyższony na wieki.
Błogosławiony jesteś na sklepieniu nieba, *
pełen chwały i wywyższony na wieki.

Chwalebny jesteś, wiekuisty Boże

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Mt 24, 42a. 44
Alleluja, alleluja, alleluja

Czuwajcie i bądźcie gotowi,
bo o godzinie, której się nie domyślacie,
Syn Człowieczy przyjdzie.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Łk 21,1-4
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Gdy Jezus podniósł oczy, zobaczył, jak bogaci wrzucali swe ofiary do skarbony. Zobaczył też, jak pewna uboga wdowa wrzuciła tam dwa pieniążki, i rzekł: «Prawdziwie, powiadam wam: Ta uboga wdowa wrzuciła więcej niż wszyscy inni. Wszyscy bowiem wrzucali na ofiarę Bogu z tego, co im zbywało; ta zaś z niedostatku swego wrzuciła wszystko, co miała na utrzymanie»

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Tzw. post Daniela

ks. Antoni Bartoszek ks. Antoni Bartoszek

W Księdze Daniela pojawia się taki tekst: „Daniel zaś powiedział do strażnika (…): «Poddaj sługi twoje dziesięciodniowej próbie: niech nam dają jarzyny do jedzenia i wodę do picia. Wtedy zobaczysz, jak my wyglądamy, a jak wyglądają młodzieńcy jedzący potrawy królewskie i postąpisz ze swoimi sługami według tego, co zobaczysz». Przystał na to żądanie i poddał ich dziesięciodniowej próbie. A po upływie dziesięciu dni wygląd ich był lepszy i zdrowszy niż innych młodzieńców, którzy spożywali potrawy królewskie. Strażnik zabierał więc ich potrawy i wino do picia, a podawał im jarzyny”. Słowa te stały się podstawą tego, co dziś jest określane „postem Daniela”. Organizowane są rekolekcje z „postem Daniela”. Są też osoby, które – chcąc się odchudzić – stosują dietę zbudowaną na samych warzywach. Niektórzy uznają ten biblijny tekst jako argument za stałą dietą wegetariańską czy wegańską.

Warto dobrze zinterpretować tekst z Księgi Daniela oraz przypomnieć parę prostych zasad życia chrześcijańskiego, dotyczących odżywiania się. Postawa Daniela wynikała z posłuszeństwa przepisom Prawa Mojżeszowego. Babiloński król Nabuchodonozor nakazywał Izraelitom spożywać potrawy, które oni – przede wszystkim na podstawie 11 rozdziału Księgi Kapłańskiej – uznawali za nieczyste. Prawo Mojżeszowe nie wprowadzało zakazu spożywania jakiegokolwiek mięsa, ale traktowało niektóre gatunki mięsa za nieczyste. Dlatego to „Daniel powziął postanowienie, by się nie kalać potrawami królewskimi ani winem, które król pijał”. Postanowienie to dotyczyło wierności Prawu Mojżeszowemu, a nie było sprzeciwem wobec spożywania jakiegokolwiek mięsa.

W Nowym Testamencie Jezus zaakcentował, że człowieka nie czyni nieczystym jakiś rodzaj potrawy, ale grzech, który rodzi się w ludzkim wnętrzu: „nic z tego, co z zewnątrz wchodzi do człowieka, nie może uczynić go nieczystym; bo nie wchodzi do jego serca, lecz do żołądka i na zewnątrz się wydala». Tak uznał wszystkie potrawy za czyste. I mówił dalej: «Co wychodzi z człowieka, to czyni go nieczystym. Z wnętrza bowiem, z serca ludzkiego pochodzą złe myśli… (Mk 7, 18-21)”. Dlatego też chrześcijanie nie uznawali żadnych potraw, także mięsnych, za nieczyste. Wprowadzono natomiast w tradycji chrześcijańskiej post od potraw mięsnych w piątek. Mięso było uznawane za jedzenie drogie. Chodziło o to, by zachować ascezę i zaoszczędzone pieniądze przeznaczać na ludzi biednych. Piątek wybrano na pamiątkę śmierci Jezusa. I tak pozostało do dziś w wielu Kościołach lokalnych. Takie przepisy obowiązuje w Kościele w Polsce. W chrześcijaństwie podkreśla się także, że w podejściu do jedzenia i picia potrzebna jest postawa umiarkowania, zaś jako jeden z grzechów głównych uznaje się nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu.

Są to zasady proste, łatwe do realizacji, zgodne z rozumem, a pogłębione motywacją religijną. Są zbudowane na ważnej dla chrześcijaństwa zasadzie „fides et ratio”, czyli „wiara i rozum”. Warto się ich trzymać w dobie licznych skrajności dotyczących żywienia. Dziś niejedzenie mięsa przybiera u niektórych osób kształt ideologiczny. Inni dla radykalnego odchudzania się podejmują nieroztropne diety, które czasem kończą się anoreksją albo innymi problemami zdrowotnymi. Przez internet przetaczają się debaty na temat odżywiania, które wywołują nieraz skrajne emocje. A wystarczy zachowywać proste zasady chrześcijańskie dotyczące żywienia. Roztropne diety można stosować. Czasem będzie potrzebna konsultacja z mądrym lekarzem czy dietetykiem. Może komuś pomoże stosowana przez jakiś czas dieta zbudowana na samych warzywach. Oby jednak była roztropna i podejmowana ze względów prawdziwie zdrowotnych a nie ideologicznych.   

reklama