20
listopada
środa
Wspomnienie św. Rafała Kalinowskiego, prezbitera
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Ap 4, 1-11
Psalm responsoryjny:
Ps 150, 1b-2. 3-4. 5-6a (R.: por. Ap 4, 8b)
Werset przed Ewangelią:
J 15, 16
Ewangelia:
Łk 19, 11-28

Patroni:

  • św. Bazyli,
  • św. Kryspin,
  • św. Dazjusz,
  • św. Oktawiusz, Solutor i Adventor ,
  • św. Teonest,
  • św. Dorus,
  • św. Sylwester,
  • św. Edmund,
  • św. Grzegorz Decapolitanus,
  • św. Bernwardus,
  • św. Cyprian,
  • bł. Maria Fortunata {Anna Feliks} Viti,
  • bł. Aniela od św. Józefa {Franciszka} Lloret Marti i XIV towarz.,
  • bł. Maria a Miraculis Ortells Gimeno

Liturgia na wczoraj:

Pierwsze czytanie

Ap 4, 1-11
Czytanie z Apokalipsy Świętego Jana Apostoła

Ja, Jan, ujrzałem: oto drzwi otwarte w niebie, a głos, ów pierwszy, jaki usłyszałem, jak gdyby trąby rozmawiającej ze mną, powiedział: «Wstąp tutaj, a to ci ukażę, co potem musi się stać». Doznałem natychmiast zachwycenia: A oto w niebie stał tron i na tronie Ktoś zasiadał.

A Zasiadający był podobny z wyglądu do jaspisu i do krwawnika, a tęcza dokoła tronu – podobna z wyglądu do szmaragdu. Dokoła tronu – dwadzieścia cztery trony, a na tronach dwudziestu czterech siedzących Starców, odzianych w białe szaty, a na ich głowach złote wieńce. A z tronu wychodzą błyskawice i głosy, i gromy, i płonie przed tronem siedem lamp ognistych, które są siedmiu Duchami Boga.

Przed tronem – niby szklane morze podobne do kryształu, a pośrodku tronu i dokoła tronu cztery Istoty żyjące, pełne oczu z przodu i z tyłu: pierwsza Istota żyjąca podobna do lwa, druga Istota żyjąca podobna do cielca, trzecia Istota żyjąca mająca twarz jak gdyby ludzką i czwarta Istota żyjąca podobna do orła w locie.

Cztery Istoty żyjące – a każda z nich ma po sześć skrzydeł – dokoła i wewnątrz są pełne oczu, i bez wytchnienia mówią dniem i nocą: Święty, Święty, Święty, Pan Bóg wszechmogący, Który był i Który jest, i Który przychodzi. A ilekroć Istoty żyjące oddadzą chwałę i cześć, i dziękczynienie Zasiadającemu na tronie, Żyjącemu na wieki wieków, upada dwudziestu czterech Starców przed Zasiadającym na tronie i oddają pokłon Żyjącemu na wieki wieków, i rzucają przed tron wieńce swe, mówiąc: «Godzien jesteś, Panie i Boże nasz, odebrać chwałę i cześć, i moc, bo Ty stworzyłeś wszystko, a z woli Twojej istniało to i zostało stworzone».

Psalm responsoryjny

Ps 150, 1b-2. 3-4. 5-6a (R.: por. Ap 4, 8b)
Bóg wszechmogący jest po trzykroć Święty

Chwalcie Boga w Jego świątyni, *
chwalcie na ogromnym Jego nieboskłonie.
Chwalcie Go za potężne Jego dzieła, *
chwalcie za niezmierzoną wielkość Jego.

Bóg wszechmogący jest po trzykroć Święty

Chwalcie Go dźwiękiem rogu, *
chwalcie na harfie i cytrze.
Chwalcie Go bębnem i tańcem, *
chwalcie na strunach i flecie.

Bóg wszechmogący jest po trzykroć Święty

Chwalcie Go na dźwięcznych cymbałach, *
chwalcie na cymbałach brzęczących.
Wszystko, co żyje, *
niechaj chwali Pana.

Bóg wszechmogący jest po trzykroć Święty

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 15, 16
Alleluja, alleluja, alleluja

Nie wy Mnie wybraliście, ale Ja was wybrałem,
abyście szli i owoc przynosili.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Łk 19, 11-28
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Jezus opowiedział przypowieść, ponieważ był blisko Jeruzalem, a oni myśleli, że królestwo Boże zaraz się zjawi.

Mówił więc: «Pewien człowiek szlachetnego rodu udał się do dalekiego kraju, aby uzyskać dla siebie godność królewską i wrócić. Przywołał więc dziesięciu sług swoich, dał im dziesięć min i rzekł do nich: „Obracajcie nimi, aż wrócę”. Ale jego współobywatele nienawidzili go i wysłali za nim poselstwo z oświadczeniem: „Nie chcemy, żeby ten królował nad nami”.

Gdy po otrzymaniu godności królewskiej wrócił, kazał przywołać do siebie te sługi, którym dał pieniądze, aby się dowiedzieć, co każdy zyskał.

Stawił się więc pierwszy i rzekł: „Panie, twoja mina przysporzyła dziesięć min”. Odpowiedział mu: „Dobrze, sługo dobry; ponieważ w drobnej rzeczy okazałeś się wierny, sprawuj władzę nad dziesięciu miastami”.

Także drugi przyszedł i rzekł: „Panie, twoja mina przyniosła pięć min”. Temu też powiedział: „I ty miej władzę nad pięciu miastami”.

Następny przyszedł i rzekł: „Panie, oto twoja mina, którą trzymałem zawiniętą w chustce. Lękałem się bowiem ciebie, bo jesteś człowiekiem surowym: bierzesz, czego nie położyłeś, i żniesz, czego nie posiałeś”. Odpowiedział mu: „Według słów twoich sądzę cię, zły sługo! Wiedziałeś, że jestem człowiekiem surowym: biorę, gdzie nie położyłem, i żnę, gdzie nie posiałem. Czemu więc nie dałeś moich pieniędzy do banku? A ja po powrocie byłbym je z zyskiem odebrał”.

Do obecnych zaś rzekł: „Zabierzcie mu minę i dajcie temu, który ma dziesięć min”.

Odpowiedzieli mu: „Panie, ma już dziesięć min”.

„Powiadam wam: Każdemu, kto ma, będzie dodane; a temu, kto nie ma, zabiorą nawet to, co ma. Tych zaś przeciwników moich, którzy nie chcieli, żebym panował nad nimi, przyprowadźcie tu i pościnajcie w moich oczach”».

Po tych słowach szedł naprzód, zdążając do Jerozolimy.

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Czy zgodzisz się być w niebie?

ks. Nikos Skuras ks. Nikos Skuras

Czy zgodzisz się być w niebie?  

„Ponieważ w drobnej rzeczy okazałeś się wierny”. Widzę sens tych słów w Aachen. Obecnie posługuję bardzo drobnej rzeczywistości. I nie widać szans na większy sukces. Może nie chcę uciekać stąd, jak w pierwszym roku posługiwania, ale wciąż nie jest mi łatwo tutaj wiernie służyć.

Od poniedziałku Apokalipsa św. Jana Apostoła przygotowuje nas na Adwent. Czas, w którym Kościół szykuje każdego z nas na spotkanie z Chrystusem – albo w chwili śmierci, albo w Paruzji. Na pewno do twojego spotkania z Nim dojdzie. Pierwsze czytanie ukazuje, że tam po drugiej stronie nie będzie już wątpliwości co do istnienia Boga. Dotyczy to tych, którzy zgodzili się i zgodzą przebywać w Jego obecności.

Postaci czterech zwierząt kierują naszą myśl do czterech Ewangelistów. Lew to symbol św. Marka. Wół reprezentuje św. Łukasza. Twarz, jak gdyby ludzka to wizerunek św. Mateusza. Orzeł w locie to św. Jan. Ewangelia z języka greckiego oznacza Dobrą Nowinę. Zapis jest z wielkich liter, gdyż ta Nowina dotyczy najistotniejszej części twojego Czytelniku życia. Szekspirowskie „być albo nie być”, można zmienić na: „Żyć pełnią życia, albo to życie zawinąć w chustkę”. Mina zawinięta w chustkę jest dobrze zabezpieczona przed ewentualną stratą. Słudzy pomnażający to, co otrzymali ryzykowali. Dobrze to wiedzą „synowie tego świata”. Nie ma inwestycji na tej ziemi całkowicie wolnych od ryzyka: Lokujesz twoje uczucia w drugim człowieku; Angażujesz swoje siły i pieniądze w uczelnię; Poświęcasz się bez reszty danej firmie. Gdy dana rzeczywistość zawodzi, jesteś w depresji.

W sprawach wiary jest często inaczej. Nie ma czasu by inwestować w coś, czego nie widać.

Brutalne zakończenie dzisiejszej Ewangelii: „Przeciwników, pościnajcie w moich oczach”, chce uwypuklić powagę sytuacji tych, którzy nie chcą przyjąć Jezusa. Nie chodzi o terroryzm: „Jak Go nie przyjmiesz to cię wykończymy”. Przeciwnie. To On inwestuje w ciebie. On zmierza do Jerozolimy, by Jego życie zostało ścięte za ciebie. On lokuje całą swoją Miłość w tobie tak, jakbyś był jedyny na świecie. On czeka na ciebie, byś po nieudanych transakcjach odpoczął, mając pewność, że On się tobą nie zniechęca.