Burmistrz Czarnego Dunajca o inicjatywie „Tak dla religii i etyki”: nasz wysiłek nie poszedł na marne

Marcin Ratułowski, burmistrz Gminy Czarny Dunajec, od samego początku wspierał inicjatywę „TAK dla religii i etyki w szkole”. Dziś w mediach społecznościowych z zadowoleniem przyjął fakt skierowania jej do dalszych prac sejmowych, podkreślając, że edukacja nie może się sprowadzać do przekazywania suchej wiedzy, ale musi uczyć szacunku dla wspólnych wartości.

Ratułowski tak pisze na Facebooku:

Od samego początku z pełnym przekonaniem wspierałem obywatelską inicjatywę „TAK dla religii i etyki w szkole”. Dlatego dzisiejsza głosowanie w Sejmie o skierowaniu projektu do dalszych prac w Komisji Edukacji i Nauki oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej jest dla mnie potwierdzeniem, że nasz wspólny wysiłek nie poszedł na marne.

Z jednej strony cieszy fakt skierowania projektu do dalszych prac, jednak 191 głosów „przeciw” świadczy o dramatycznym lekceważeniu głosu obywateli przez znaczną liczbę posłów.

W głosowaniu nad odrzuceniem projektu w pierwszym czytaniu 191 posłów głosowało za jego odrzuceniem, 231 było przeciw, a 4 wstrzymało się od głosu. To jasny sygnał, że głos ponad pół miliona obywateli ma realną moc i nie może być lekceważony. Chcę serdecznie podziękować wszystkim posłom, którzy uszanowali pracę i determinację setek tysięcy Polaków stając po stronie wartości, które kształtują fundament naszej wspólnoty. To dowód, że demokracja obywatelska naprawdę działa, a głos ludzi potrafi wyznaczać kierunek debaty publicznej.

To, na co zwraca uwagę Ratułowski, to wychowawcza funkcja szkoły, która w praktyce coraz bardziej słabnie. Edukacja nie może się sprowadzać do przekazywania zestawu informacji, ale musi kształtować charakter i uczyć właściwych postaw życiowych.

„Artykuł 1 ustawy Prawo oświatowe wskazuje, że szkoła nie ogranicza się jedynie do przekazywania wiedzy i rozwijania kompetencji intelektualnych. Jej zadaniem jest także kształtowanie postaw moralnych, społecznych oraz duchowych uczniów – czyli przygotowywanie młodego człowieka do pełnego, świadomego życia w prawdzie, dobru i odpowiedzialności. Nie ma bowiem wychowania pełnego, jeśli nie obejmuje ono tego, co czyni człowieka istotą duchową i wolną.”

Życie ludzkie nie da się sprowadzić tylko do wymiaru materialnego, do czystej biologii. Być człowiekiem to znaczy zadawać sobie istotne pytania o sens życia i o to, jak dobrze żyć. Technokracja nie jest odpowiedzią na te pytania, a współczesna edukacja coraz bardziej orientuje się na „rynek pracy”, zamiast na społeczeństwo rozumiane w szeroki sposób, jako wspólnotę języka, wartości i kultury.

Nasza inicjatywa przypomina, że edukacja to nie tylko tablica, kreda i podręcznik, ale również spotkanie z wartościami, pytaniami o sens życia, o dobro i o odpowiedzialność wobec drugiego człowieka. Duchowość w tym kontekście nie jest dodatkiem ani luksusem – jest istotą człowieczeństwa, bez której trudno mówić o wychowaniu do dojrzałości. Dlatego będziemy trwać przy tej sprawie, dbając o to, by polska szkoła była przestrzenią integralnego wychowania – nie tylko umysłu, ale i serca. Wartości nie mogą być spychane na margines, bo to one nadają kierunek wiedzy i kształtują przyszłość narodu.

 

Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Jeśli chcesz wesprzeć naszą działalność, możesz to zrobić tutaj.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama