Pan Bóg dał mi szczególną łaskę, aby móc z bliska przyjrzeć się sprawom związanym z nauczaniem religii i katolickim wychowaniem – powiedział bp Marek Mendyk, biskup świdnicki, który przez 10 lat, do ostatnich wyborów podczas 386. Zebrania Plenarnego KEP, pełnił funkcję przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego.
Bp Mendyk wyraził wdzięczność za doświadczenie, które zdobył w tym czasie. „Dało to możliwość spojrzenia na katechezę z różnych stron, także jeśli chodzi o stronę socjologiczną. Inaczej pracuje się z dziećmi i młodzieżą na ścianie wschodniej, inaczej na południu, a jeszcze inaczej na zachodzie czy północy, inaczej w centrum” – zauważył.
Bp Mendyk swoją wdzięcznością objął również stałe relacje z instytucjami odpowiadającymi w Polsce za edukację. „W ciągu tych 10 lat kilka razy zmieniała się władza, zmieniały się osoby kierujące Ministerstwem Edukacji Narodowej. Jeszcze 7-8 lat temu upominaliśmy się o miejsce nauczania religii w szkole, o to aby znaleźć się w ramówce. Był to trudny moment dla polskiej katechezy” – stwierdził bp Mendyk.
Zaznaczył również, że w ciągu tych lat udało się przygotować nową podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, a następnie powstał szczegółowy program nauczania religii w polskich szkołach. „Praca nad tymi dokumentami, współpraca ze środowiskami naukowymi, zwłaszcza z katechetykami, była ogromnym doświadczeniem i szkołą uczenia się, czym jest katecheza, czym jest katechetyka jako dyscyplina naukowa”.
Bp Mendyk nawiązał również do inicjatyw, które miały miejsce w ostatnim dziesięcioleciu, jak pielgrzymka narodowa katechetów na Jasną Górę, w której wzięło udział 8 tys. nauczycieli religii. „Owocem tej pielgrzymki było ogólnopolskie spotkanie w Gnieźnie z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski. Mogliśmy wówczas zobaczyć jak wielką rzeszę stanowią nauczyciele religii w Polsce” – dodał.
Zaznaczył ponadto, że inicjatywą Komisji Wychowania i Rady Szkół Katolickich, która się wciąż rozwija, jest Tydzień Wychowania w Polsce. „Już po raz 10. będziemy mogli przeżywać ten szczególny czas. Jest to próba łączenia środowisk wychowawczych w jednym celu: aby pomóc młodemu człowiekowi”.
„Patrzę z nadzieją na przyszłość, gdyż obranie za główny temat obecnego zebrania Konferencji Episkopatu Polski właśnie nauczania religii, postawienie wielu ważnych pytań, to swoisty rachunek sumienia, co się udało, a czego się nie udało zrobić, co trzeba na nowo zagospodarować, co straciliśmy przez tych 30 lat, co zaniedbaliśmy” – stwierdził bp Mendyk.
Bp Medyk zaznaczył, że zadania, które pozostają na przyszłość to matura z religii czy próba upominania się o etykę w szkołach.
źródło: BP KEP, episkopat.pl