Parafie coraz częściej obecne w mediach społecznościowych

Własną stronę internetową posiada 55 proc. katolickich parafii w Polsce, a 17 proc. obecnych jest w mediach społecznościowych – wynika z najnowszych badań Instytutu Statystycznego Kościoła Katolickiego.

Statystyki komunikacji Kościoła katolickiego w Internecie skomentowali: prof. Monika Przybysz i ks. Józef Kloch z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Jak wynika z badań ISKK w 2016 r. własną stronę internetową posiadało w 2016 roku 55 proc. parafii. 39 proc. parafii nie posiadało własnej witryny, zaś 6 proc. było w trakcie ich przygotowywania. Parafie najczęściej prowadzą własną stronę internetową w diecezji katowickiej (86 proc.), warszawskiej (81 proc.), najrzadziej w diecezji radomskiej (35 proc.), kieleckiej (37 proc.) i siedleckiej (39 proc.). W porównaniu z rokiem 2010 odsetek parafii posiadających strony internetowe wzrósł z 44 proc. do 55 proc.

Z kolei własny profil na portalach społecznościowych posiadało w 2016 roku 17 proc. parafii, najwięcej w diecezji płockiej (28 proc.) i warszawsko-praskiej (28 proc.), najmniej w diecezji kieleckiej (6 proc.) i przemyskiej (8 proc.).

Jak wskazał podczas prezentacji wyników badań ks. prof. Józef Kloch, aktywność internetowa parafii jest widoczna szczególnie w tych diecezjach, gdzie od lat w seminariach duchownych prowadzona jest edukacja medialna.

Z kolei prof. Przybysz zwróciła uwagę na różnicę pomiędzy specyfiką funkcjonowania stron internetowych i portali w mediach społecznościowych. Zaznaczyła, że strony www pełnią częściej funkcję archiwum parafii, natomiast social media są platformą wzajemnej komunikacji między duszpasterzami, a wiernymi.

Zdaniem ekspertki, młodzi ludzie zdynamizowali obecność Kościoła w świecie wirtualnym. - Młodzi chcą nie tylko zapoznawać się z tymi treściami, ale chcą dyskutować na ten temat i chcą wpływać na życie parafii. Social media to bardzo ważne narzędzia nie tylko komunikacji parafii do wiernych, ale również wiernych do parafii – podkreśliła kierownik Katedry Public Relations i Komunikacji Marketingowej.

Jak wskazuje prof. Przybysz, dobrze by było, aby każda parafia mogła komunikować się ze swoimi wiernymi zarówno za pomocą strony www, jak i mediów społecznościowych, aby również w rzeczywistości internetowej zauważalna była jej aktywność charytatywna, organizacyjna, duchowa i liturgiczna. – Jednak oprócz parafii w internecie bardzo aktywne są również diecezje, poszczególne zgromadzenia zakonne, czy ruchy kościelne, a w social mediach popularnością cieszą się także indywidualne profile duszpasterzy, czy świeckich liderów grup – mówi Monika Przybysz.

Jak podkreśla prof. Przybysz, obecność Kościoła w internecie i mediach społecznościowych pełni nie tylko funkcję informacyjną, ale odgrywa szczególną rolę w dziele ewangelizacji. – Z jednej strony internet jest miejscem głoszenia dobrej nowiny, jednak znaleźć tam można bardzo dużo informacji na temat życia parafialnego – wskazuje.

Kwestie dotyczące komunikacji medialnej Kościoła zbadane zostały w opublikowanym w czwartek „Annuarium Statisticum Ecclesiae in Polonia”. Badania opracowane przez ISKK zrealizowane zostały przeprowadzone w roku 2016 we wszystkich parafiach w Polce.

mip / Warszawa

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama