Czasy powszechnego przeświadczenia, że kapitał nie ma narodowości, należą już do zamierzchłej przeszłości. Każde cywilizowane państwo stara się stwarzać mechanizmy wsparcia – finansowego, prawnego czy też organizacyjnego – które pomagają rodzimemu kapitałowi zaistnieć na rynku światowym.
To przejaw patriotyzmu na miarę XXI stulecia, efektem tych działań jest bowiem nie tylko budowa marki danego kraju na arenie światowej, ale również dynamizowanie rozwoju gospodarczego.
Charles de Gaulle, legendarny prezydent Republiki Francuskiej, zwykł poruszać się autami marki Citroen... i tradycję tę konsekwentnie podtrzymują kolejni jego następcy. Rolls-Royce to symbol brytyjskiej monarchii w nie mniejszym stopniu niż Pałac Buckingham, zaś o względy prezydentów Stanów Zjednoczonych, przez całe dziesięciolecia rywalizują największe amerykańskie potęgi motoryzacyjne.
Wybór godziwego środka transportu dla głów państw nie jest podyktowany ich osobistymi preferencjami, lecz stanowi element promocji rodzimego przemysłu na całym świecie. Najzamożniejsze państwa świata nie pozostawiają wszak promocji gospodarki w gestii niewidzialnej ręki rynku, lecz aktywnie uczestniczą w budowaniu wizerunku firm za granicą i wspieraniu ekspansji na rynki międzynarodowe. Działania te nie sprowadzają się do spektakularnych gestów, ich podstawę stanowią prężne agendy rządowe, wyspecjalizowane w zapewnianiu wszechstronnej pomocy dla przedsiębiorstw planujących ekspansję zagraniczną.
Niemiecki pośrednik
W przypadku naszych zachodnich sąsiadów promocją biznesu za granicą zajmuje się Niemieckie Towarzystwo Handlu Zagranicznego i Promocji Inwestycji – German Trade and Invest (GTAI), spółka podległa bezpośrednio Ministerstwu Gospodarki i Energii Niemiec. Wśród jej partnerów są między innymi resorty rządu federalnego i władz poszczególnych landów, a także izby rzemieślnicze i organizacje branżowe.
„Postrzegamy siebie w kategoriach pośredników, którzy wspierają niemieckie firmy w międzynarodowej działalności gospodarczej, a także firmy zagraniczne, które chcą prowadzić działalność w Niemczech” – czytamy na stronie GTAI.
Jako jeden z kluczowych celów, organizacja ta wskazuje pomoc podmiotom z sektora MŚP. Przedstawiciele spółki rezydują w 49 ośrodkach gospodarczych współczesnego świata, przy czym w 14 lokalizacjach GTAI dysponuje własnymi biurami, a w pozostałych przypadkach (również w Polsce) korzysta z sieci niemieckich izb przemysłowo-handlowych. Ważnym zadaniem tych placówek jest gromadzenie aktualnej wiedzy na temat sytuacji gospodarczej, uwarunkowań prawnych i specyfiki poszczególnych rynków.
Dzięki temu, ambitny niemiecki startup, planujący wyjście na rynki zagraniczne może skorzystać z niezbędnej pomocy prawnej, podatkowej czy wsparcia w nawiązywaniu kontaktów gospodarczych z podmiotami w państwie docelowym, zapewnianej oczywiście przez fachowców GTAI. Spółka organizuje też misje gospodarcze, umożliwiając między innymi udział w najważniejszych targach i wystawach. Platformą wsparcia dla potencjalnych eksporterów w przestrzeni wirtualnej jest portal ixpos.de, gdzie można znaleźć nie tylko fachową wiedzę, ale też konkretne oferty potencjalnych partnerów dla niemieckich firm.
Francuska agencja
We Francji rolę koordynatora działań na rzecz promocji gospodarki za granicą odgrywa agencja rządowa Business France. Podobnie jak w przypadku Niemiec, tak i tu działania tej komórki adresowane są zarówno do firm francuskich, pragnących wejść na rynki trzecie, jak również do podmiotów zagranicznych, zainteresowanych inwestowaniem w ojczyźnie Napoleona.
„Business France wspiera przedsiębiorców w dziedzinie eksportu i działalności międzynarodowej. Ułatwiamy wchodzenie firm w relacje z partnerami handlowymi na rynkach docelowych, wspomagając w ten sposób generowanie przepływów biznesowych i działalność eksportową” – informuje strona internetowa agencji.
Na tych, którzy zdecydują się na skorzystanie z tej szczególnej formy wsparcia, czeka ponad 1500 reprezentantów Business France, rezydujących w 124 państwach świata. Instytucja ta prowadzi wiele aktywnych programów promocji podmiotów, rozpoczynających ekspansję na rynki zagraniczne. Wśród nich znaleźć można między innymi akcelerator międzynarodowych startupów, który przez siedem lat aktywności wspomógł blisko 800 francuskich eksporterów.
„Niezależnie od tego, czy jesteś młodym startupem, czy dojrzałą firmą, Business France doradza na każdym etapie rozwoju” – przypomina oficjalny serwis.
Podopieczni agencji mogą liczyć ma fachowe wsparcie nie tylko w relacjach B2B, ponieważ instytucja ta przygotowuje firmy również do uczestnictwa w zamówieniach publicznych w państwach trzecich. O tym, że za suchymi liczbami przytaczanymi przez Business France stoją konkretne przedsiębiorstwa świadczą liczne case studies, zamieszczone na stronie internetowej tej instytucji.
Czesi myślą o kosmosie
Aktywizacja rodzimych przedsiębiorców na rynkach państw trzecich i promowanie eksportu przez agendy publiczne nie jest jedynie domeną krajów „starej” Unii. Przykładem z naszego regionu mogą być Czechy. Prym wiodą tu dwie placówki, Agencja Rozwoju Biznesu i Inwestycji Czechinvest oraz Czechtrade. Pierwszy z tych podmiotów oferuje przedsiębiorstwom możliwość ekspansji nawet… w przestrzeń międzygalaktyczną.
„Poprzez Centrum Inkubacji Przedsiębiorczości Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA BIC) wspieramy młode firmy, które przenoszą technologie kosmiczne z powrotem na Ziemię lub opracowują nowe technologie do wykorzystania w kosmosie” – czytamy na stronie internetowej czeskiej agencji.
Ci, którzy zamiast bujać w obłokach wolą twardo stać na ziemi, także znajdą coś dla siebie w ofercie Czechinvest. Poczynając od mentoringu dla startupów technologicznych, po akcelerator, którego beneficjenci uzyskają nie tylko wszechstronne wsparcie eksperckie i prawne, ale również możliwość korzystania z przestrzeni biurowej w Nowym Jorku, Dolinie Krzemowej, Londynie lub Singapurze – i to aż na trzy miesiące!
Z kolei CzechTrade specjalizuje się w promocji handlu zagranicznego. Na stronie internetowej tej instytucji znajdziemy wykaz czeskich eksporterów, zarówno towarów, jak i usług. Agencja pośrednicy także w bezpośrednich kontaktach pomiędzy biznesem rodzimym i zagranicznym. CzechTrade dysponuje siecią ekspozytur i biur zagranicznych na wszystkich kontynentach.
Czy zakończenie pandemii to dla państw narodowych nowy impuls do intensyfikacji promocji rodzimych przedsiębiorstw na globalnym rynku?