Bp Markowski: olbrzymie zmiany dokonują się na rynku medialnym. To duże wyzwanie dla Kościoła

Ze względu na nowe wyzwania, jakie stoją przed Kościołem w sferze działalności medialnej, dokonywana jest przebudowa Rady Konferencji Episkopatu ds. Mediów i Komunikacji Społecznej – powiedział bp Rafał Markowski, stojący na czele tego gremium.

Wyjaśnił, że Rada ta przechodzi obecnie głęboką restrukturyzację, tak aby mogła wypracowywać rozwiązania dla Kościoła w sferze mediów, w epoce gwałtowanych przemian jakie przeżywamy.

Biskup Markowski przyznał, że olbrzymie, wręcz epokowe, zmiany dokonują się obecnie na rynku medialnym, co stanowi też duże wyzwanie dla Kościoła. Wyjaśnił, że coraz bardziej mamy do czynienia z mediami internetowymi i społecznościowymi, które oznaczają nie tylko istotną zmianę technologiczną ale i mentalnościową oraz funkcjonalną. Do tej pory mieliśmy do czynienia z mediami, które przekazywały treści w stronę swoich słuchaczy, czytelników czy widzów. Dziś są to media społecznościowe działające w obie strony i w ten sposób nawiązuje się dialog. Dzięki temu w Kościele powstała też nowa rzeczywistość którą można nazwać „amboną cyfrową”.

Innym wyzwaniem, przed którym stoi dziś Kościół w Polsce – zdaniem bp. Markowskiego – są problemy i zjawiska kryzysowe, jakie targają go od wewnątrz. Aby odnaleźć się w tej sytuacji, należy dokonać pewnego rodzaju rachunku sumienia czy procesu wewnętrznego oczyszczenia. Podkreślił, że w tej sytuacji wiele mediów może się zagubić, koncertując się niemal wyłącznie na opisywaniu zjawisk kryzysowych, co w konsekwencji przesłoni ich zasadniczą misję, jaką jest głoszenie Ewangelii oraz dawanie ludziom nadziei.

W tej skomplikowanej sytuacji, zadaniem Rady ds. Mediów i Komunikacji Społecznej – podkreśla bp Markowski - będzie wskazywanie Kościołowi właściwych podpowiedzi, jak działać. Poinformował, że skład samej Rady ds. Mediów tworzą szefowie instytucji medialnych należących do Konferencji Episkopatu: Biura Prasowego, Katolickiej Agencji Informacyjnej, portalu OPOKA, biura delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży i biura komunikacji międzynarodowej. W skład Rady wchodzi również sekretarz generalny KEP bp Artur Miziński.

„Będzie to zespół, który winien nieustannie pracować w zmieniającej się sytuacji wokół Kościoła i w samym Kościele. Stanowić ma on poważny głos doradczy dla Sekretariatu Episkopatu, dla Prezydium Episkopatu i całego Kościoła w Polsce” – wyjaśnia bp Markowski. – Krótko mówiąc, chodzi o budowanie strategii medialnej, abyśmy nie działali od przypadku do przypadku, tylko mieli wizję, którą będziemy mogli konsekwentnie realizować - konstatuje.

W ramach Rady ds. Mediów i Komunikacji Społecznej funkcjonować będzie ponadto znacznie szerszy zespół konsultorów. „Widzę w nim szansę na stworzenie wspólnej płaszczyzny komunikowania się przedstawicieli szeroko rozumianych redakcji katolickich tygodników, portali internetowych, radiostacji czy redakcji katolickich w mediach publicznych” - wyjaśnia biskup. Informuje, że w jego skład wchodzić będą również przedstawiciele takich ośrodków medialnych jak „Tygodnik Powszechny” czy „Więź”.

„Potrzebne jest forum wymiany myśli, a także i sporów, które niezbędne są do poszukiwania właściwych rozwiązań wobec zupełnie nowych wyzwań jakie stają dziś przed mediami katolickimi. Działalność medialna domaga się pewnej refleksji, która winna być nieustannie podejmowana w gronie ludzi odpowiedzialnych za media katolickie” - wyjaśnia bp Markowski.

Informuje również, że na konsultorów Rady powołani zostali także eksperci nie związani bezpośrednio z mediami katolickimi, jak i specjaliści ds. komunikacji z różnych uczelni oraz przedstawiciele Centrum Myśli Jana Pawła II, będącego instytucją samorządową. „Ich powołuję, gdyż zależy mi, aby byli to ludzie mający pewien dystans do mediów kościelnych, a będąc ekspertami od komunikacji społecznej, będą stanie doradzić czego brakuje mediom katolickim i jesteśmy na to otwarci” – wyjaśnia przewodniczący Rady.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama