Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiedziała w piątek, że w najbliższym tygodniu projekt rozporządzenia w sprawie jednej godziny religii tygodniowo w szkołach powinien trafić do konsultacji. Oceniła, że w poniedziałek 30 września będzie już gotowy.
Wiceszefowa MEN zapytana została w piątek w TVN24, na jakim etapie są obecnie rozmowy w sprawie wprowadzenia jednej godziny religii bądź etyki w szkole.
"W najbliższym tygodniu projekt rozporządzenia w tej kwestii powinien trafić do konsultacji, żeby rzeczywiście mógł być podpisany przez panią minister edukacji Barbarę Nowacką do końca br. i żeby mógł wejść w życie 1 września 2025 r." – poinformowała Katarzyna Lubnauer. „Myślę, że w poniedziałek będzie gotowe" – dodała.
Powiedziała, że
„projekt zakłada jedną godzinę religii tygodniowo". „Po drugie chcemy, żeby religia była przed lub po godzinach lekcji obowiązkowych" – zaznaczyła wiceminister edukacji.
Rząd, jak widać, nie wycofuje się więc ze swoich planów, pomimo sprzeciwu rodziców, katechetów i władz kościelnych.
Przyznała, że jest także kwestia rozwiązań związanych z mniejszościowymi Kościołami, związana z punktami katechetycznymi. Powiedziała, że dotychczas nie było precyzyjnie napisane, że podobnie jak w Kościele katolickim uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I–III albo klas IV–VI lub klas VII i VIII.
Lubnauer zapewnia, że w ramach konsultacji, resort edukacji będzie w tej sprawie rozmawiał zarówno z Konferencją Episkopatu Polski jak i kościołami mniejszościowymi.
Zwróciła uwagę, że również w przypadku poprzednich zmian MEN prowadził konsultacje.
„Były trzy spotkania – pierwsze prowadziła minister Nowacka, kolejne dwa spotkania ja prowadziłam najpierw z przedstawicielami Episkopatu Polski, potem z kościołami mniejszościowymi" – powiedziała Lubnauer.
Jeśli jednak z konsultacji nie wynika nic, zdanie poszczególnych stron nie jest w ogóle brane pod uwagę, to trudno uwierzyć w wolę dialogu i rodzi się raczej wrażenie, że takie „konsultacje” są całkowitą fikcją, która ma być tylko przykrywką dla wdrażania odgórnie przyjętych planów, wbrew wszystkim.
Lubnauer zaznaczyła, że na skutek tych rozmów „troszeczkę" zmieniono rozporządzenie ws. organizacji lekcji religii. Zmieniają się przepisy dotyczące tworzenia na lekcjach religii grup dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. „W pierwszej wersji była kwestia łączenia grup i obejmowała uczniów od klasy czwartej do ósmej. Zmieniliśmy na dwie grupy od czwartej do szóstej i od siódmej do ósmej" – zwróciła uwagę Lubnauer. Dodała, że zmieniono również kwestię liczebności maksymalnej grupy dla starszych dzieci.
Zgodnie z ostatnią nowelizacją rozporządzenia ws. organizacji lekcji religii zmieniają się przepisy dotyczące tworzenia na lekcjach religii grup dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. W noweli zapisano, że dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł połączyć w grupę z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów, z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.
Jednocześnie wprowadzono zasadę, zgodnie z którą uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I–III albo klas IV–VI lub klas VII i VIII. W grupie międzyklasowej mogą być więc uczniowie, np. z klasy I i III szkoły podstawowej, ale już nie z klasy II i V szkoły podstawowej. Maksymalna liczba osób, które mogą uczestniczyć w zajęciach w przedszkolach i w klasach I–III szkół podstawowych, to 25, dla pozostałych uczniów we wszystkich typach szkół – 28.
Od roku szkolnego 2024/2025 ocena z religii i etyki na świadectwie szkolnym zgodnie z obecnym rozporządzeniem nie jest wliczana do średniej ocen rocznych.
Źródło: