„Bardzo ważne, żeby tradycja malowania tajemnic chrześcijaństwa znalazła kolejnych wykonawców” – mówił Dariusz Karłowicz przed dzisiejszym wernisażem wystawy „Nawiedzenie”, który odbył się w podziemiach praskiej katedry w Warszawie.
Jak wygląda Nawiedzenie św. Elżbiety we współczesnej odsłonie malarskiej? 14 listopada 2024 r. w podziemiach katedry warszawsko-praskiej po raz pierwszy można było zobaczyć obrazy trzeciej edycji projektu „Namalować katolicyzm od nowa”, którego celem jest ożywienie sztuki sakralnej w Polsce i powrót do kościołów obrazów wysokiej klasy artystycznej.
„Jeżeli chrześcijaństwo utraci swoją wyobraźnię i język i literaturę będzie w dramatycznym kryzysie. Kultura chrześcijańska w nowożytnej historii nigdy nie była w tak dramatycznej sytuacji. Coś się tutaj popsuło, jeszcze w latach 80-tych kościoły były pełne, kipiały od kultury, spektakli, wystaw, spotkań, dyskusji, projekcji filmowych. Projekt „Namalować katolicyzm od nowa” odpowiedzią na ten kryzys” – mówi Dariusz Karłowicz, pomysłodawca projektu. „Mnie te obrazy wzruszają. Ciekaw jestem reakcji odbiorców” – dodaje.
Po wystawach współczesnych wizerunków Jezusa Miłosiernego (2022) i Zwiastowania (2023), w tym roku organizatorzy zapraszają do obejrzenia 20 współczesnych przedstawień sceny Nawiedzenia św. Elżbiety, pędzla znakomitych polskich malarzy współczesnych. Wydarzeniu towarzyszy konferencja o sztuce sakralnej, która odbędzie się w sobotę po wernisażu – 16 listopada.
„Wystawa obrazów tajemnicy Nawiedzenia to trzeci krok zaplanowanego na dwadzieścia jeden lat przedsięwzięcia gromadzącego twórców i intelektualistów przekonanych o potrzebie odrodzenia sztuki sakralnej w Polsce” – mówi Dariusz Karłowicz, kurator wystawy i pomysłodawca inicjatywy. „Wyrażenie nauki Chrystusa językiem kolejnego pokolenia jest obowiązkiem tych, którzy mają przekazać światu Prawdę. To rodzaj naszej współpracy w dziele Wcielenia. Dla chrześcijaństwa kultura nie jest luksusem, ale powietrzem, którym oddycha” – dodaje.
Namalować katolicyzm od nowa: Nawiedzenie // warsztaty malarskieNa wystawie zobaczymy malarskie interpretacje drugiej tajemnicy radosnej autorstwa profesora Jarosława Modzelewskiego, Ignacego Czwartosa, prof. ASP we Wrocławiu Jacka Dłużewskiego, Wojciecha Głogowskiego, Jacka Hajnosa OP, dr. Krzysztofa Klimka, Bogny Podbielskiej, Beaty Stankiewicz, prof. Grzegorza Wnęka i przedstawicielki młodego pokolenia artystów – Ewy Czwartos. Twórcy zostali poproszeni o namalowanie dwóch obrazów przedstawiających drugą radosną tajemnicę różańca: jednego w formacie odpowiednim dla przestrzeni sakralnej, zaś drugiego w mniejszym rozmiarze, na potrzeby modlitwy domowej.
„W malarstwie najważniejsze jest światło. Historia zbawienia jest opowieścią o ukazywaniu się światła w świecie. A światło, w malarstwie, kształtuje się przecież przez kolor. Dlatego pomyślałem, że nasycenie koloru będzie ukazywać ową Światłość o wiele lepiej niż stonowane barwy, czy nawet naturalne” – opowiada o pracy nad obrazem prof. Grzegorz Wnęk, malarz, pedagog, kierownik pracowni malarstwa krakowskiej ASP, jeden z artystów biorących udział w projekcie.
Wystawę można odwiedzać od 15 listopada 2024 roku do 12 stycznia 2025 roku, w podziemiach katedry warszawsko-praskiej (ul. Floriańska 3 w Warszawie), od poniedziałku do soboty w godzinach 12:00-19:00 oraz w niedzielę w godzinach 10:00-20:00. Wstęp wolny!
Wernisaż jest częścią przedsięwzięcia Teologii Politycznej, Fundacji Świętego Mikołaja oraz Instytutu Kultury św. Jana Pawła II z Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) w Rzymie.
Dziękujemy, że przeczytałeś/aś nasz artykuł. Jeśli chcesz wesprzeć naszą działalność, możesz to zrobić tutaj.