Na plac budowy w Męcinie docierają kolejne transporty elementów tarczy TBM, która wydrąży tunel kolejowy na trasie nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza. Proces dostarczania maszyny wymaga 88 zestawów transportowych, co świadczy o ogromnej skali operacji logistycznej – informują PKP PLK.
Z uwagi na bezpieczeństwo, PKP nie informuje o szczegółach przewozu gigantycznego wiertła. Maszyna, która ma wydrążyć główny tunel kolejowy o długości 3,75 km, waży 2 tys. 534 tony. Waga głównej części napędowej, tzw. main drive, to 100 ton; tnąca głowica o średnicy 11 metrów składa się z pięciu segmentów o łącznej masie 245 ton.
Pod koniec ubiegłego roku do Polski dotarła mniejsza maszyna TBM o średnicy 5 metrów i wadze 600 ton, która będzie drążyć równoległy tunel ewakuacyjny. Jest ona już ustawiona na miejscu w małopolskiej Męcinie. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Budimex i Gülermak.
Realizacja inwestycji nazwanej Podłęże-Piekiełko ma usprawnić połączenia kolejowe w południowej Polsce, skracając czas podróży i zwiększając bezpieczeństwo przejazdów. Po zakończeniu projektu najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków–Nowy Sącz w około 60 minut, a podróż do Zakopanego zajmie około 90 minut.
Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna przewidziana jest do realizacji do 2029 r. Wartość całej inwestycji to 12 mld zł; finansowana jest m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego
Źródło: