Ikona jest elementem wspólnego doświadczenia Boga w Kościele – mówi ks. dr Łukasz Leonkiewicz. Z prawosławnym filozofem i teologiem rozmawiamy w czasie XXX Targów Wydawców Katolickich.
Kwintesencja Wschodu, czy coś, co może łączyć Wschód z Zachodem? Podczas XXX Targów Wydawców Katolickich pokazano dwa filmy dokumentalne prezentujące twórczość ikonopisarzy – Jerzego Nowosielskiego i pochodzącego z Bułgarii, ale mieszkającego w Polsce Dymitra Grozdewa. Ikony w stylu bizantyjskim można dziś zobaczyć w katolickich kościołach, a warsztaty ikonopisarskie organizują dominikanie i jezuici. W jaki sposób ikona może łączyć chrześcijan dwóch wielkich tradycji? O to zapytaliśmy prawosławnego ks. dr. Łukasza Leonkiewicza, filozofa.
Piękno jest wspólne. Ikona łączy Wschód z ZachodemWschodnia ikona tworzona jest według rygorystycznych zasad. Samo jej pisanie to firma modlitwy, a w dodatku reguły dotyczące symboliki czy sposobu przedstawiania postaci są znacznie bardziej jednoznaczne niż w przypadku zachodniej sztuki sakralnej. Czy artysta tworzący ikony może być w takim razie twórczy?
Czy ikony można pisać po swojemu?Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Jeśli chcesz wesprzeć naszą działalność, możesz to zrobić tutaj.