Kard. Koch: w dialogu z prawosławiem problemem jest wojna

Szanujemy i uznajemy odmienności w innych Kościołach, o ile są to kwestie służące pojednaniu, a nie podziałowi – mówi kard Kurt Koch przewodniczący Dykasterii Popierania Jedności Chrześcijan. Zaznacza, że obecnie spore trudności występują w dialogu z Kościołem Prawosławnym. Problemem jest zwłaszcza stanowisko Patriarchatu Moskiewskiego wobec wojny.

W wywiadzie dla telewizji EWTN szef watykańskiej dykasterii podkreśla również, że nadchodząca podróż apostolska do Afryki będzie miała charakter ekumeniczny. Kard. Koch przyznaje, że „sytuacja w regionie jest bardzo trudna” i trwają wojny domowe zarówno w Republice Demokratycznej Konga, jak i w Sudanie Południowym. Zaznacza, że w tych warunkach katolicy, anglikanie i prezbiterianie współpracują na rzecz pojednania.

Kard. Koch: wizyta przywódców Kościołów w Sudanie przykładem na przyszłość

„Ta wizyta apostolska Ojca Świętego w Sudanie Południowym będzie wspólną pielgrzymką arcybiskupa Canterbury Justina Welby'ego oraz przewodniczącego Kościoła Prezbiteriańskiego i papieża, ponieważ wszystkie te Kościoły pracują na rzecz pojednania w tym kraju. I to jest bardzo piękny przykład na przyszłość: wszystkie Kościoły pracujące razem na rzecz pokoju w tej bardzo trudnej sytuacji. […] Relacje z Kościołem prawosławnym stały się obecnie o wiele trudniejsze, ponieważ w świecie prawosławnym jest wiele napięć i podziałów. Poprzez dialog między Kościołem katolickim a Kościołem prawosławnym chcemy na nowo odkryć jedność. Jednak te napięcia w świecie prawosławnym to utrudniają. Na przykład mamy międzynarodową mieszaną komisję między Kościołem katolickim a wszystkimi Kościołami prawosławnymi, ale Rosyjska Cerkiew Prawosławna nie uczestniczy w tym dialogu. I to sprawia, że dialog staje się wyzwaniem. Planowaliśmy, że Ojciec Święty spotka się z rosyjskim patriarchą prawosławnym w Jerozolimie w czerwcu ubiegłego roku, ale było to niemożliwe, ponieważ mamy zupełnie inną wizję wojny. Jednak musimy zachować drzwi otwarte dla dialogu.“

« 1 »

reklama

reklama

reklama