Patriarcha maronicki: to, co robią politycy, niezdolni wybrać prezydenta Libanu, to farsa

Sytuację polityczno-społeczną w Libanie od kilku lat można określić jednym słowem: dramat. W kraju szaleje kryzys ekonomiczny, a skorumpowani politycy nie umieją poradzić sobie z istniejącą sytuacją. Ich inercję ostro skrytykował w swej niedzielnej homilii patriarcha maronicki, kard. Béchara Boutros Raï


Wraz z tragiczną sytuacją ekonomiczną w Libanie wciąż panuje tam polityczna inercja. W ostatnim tygodniu parlament miał ostatecznie wybrać prezydenta. Podziały doprowadziły jednak znów do braku wymiernych rezultatów. W obliczu targającej krajem inflacji oraz pogarszającego się poziomu życia mieszkańców patriarcha maronicki, kard. Bechara Boutrous Raï, otwarcie potępił podobne polityczne rozgrywki.

Sytuację skrytykował również m.in. prawosławny hierarcha, abp Eliasz Aude. Frakcje chrześcijańskie poparły kandydaturę prezydencką Jihada Azoura, który w pierwszej sesji otrzymał najwięcej głosów, ale niewystarczająco, by zostać od razu wybranym. Ponieważ szyicki Hezbollah proponował inną osobę na urząd głowy państwa, przed drugą sesją członkowie tej partii oraz jej sojusznicy opuścili salę. Wobec braku kworum parlament zakończył obrady bez wybrania prezydenta. W swoim niedzielnym kazaniu kard. Raï z bólem odniósł się do podobnych sytuacji w obliczu licznych problemów kraju.

„Jak możemy, wraz z naszym narodem przygniecionym w centrum tych kryzysów, zaakceptować farsę, jaka miała miejsce podczas sesji wyboru prezydenta republiki w ubiegłą środę, po ośmiu miesiącach próżni i oczekiwania, kiedy z zimną krwią zostały złamane konstytucja oraz system demokratyczny, a także poszerzyła się rana podziału i niezgody w czasie, gdy Liban potrzebuje zacieśnienia więzi wewnętrznej jedności – wskazywał maronicki patriarcha. – Czy tak świętujemy stulecie kraju naznaczonego szczególnie przykładem współżycia chrześcijan i muzułmanów oraz swobód publicznych, demokracji, jak i różnorodności kulturowej czy religijnej w jedności?“

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama