Dziś wspomnienie św. Jana od Krzyża – doktora Kościoła i mistrza mistyki

Dziś 14 grudnia wspominany św. Jan od Krzyża to jeden z największych mistyków Kościoła, reformator Karmelu i autor dzieł, które do dziś wyznaczają drogę duchowego oczyszczenia i zjednoczenia z Bogiem. Jego życie, naznaczone cierpieniem, prześladowaniami i wewnętrzną walką, stało się świadectwem bezkompromisowego wyboru Boga jako jedynego sensu istnienia.

Jan de Yepes urodził się w 1542 r. w Hiszpanii. Mając 21 lat wstąpił do Karmelu. Szczególnie pokochał krzyż Chrystusa, dlatego przyjął imię Jana od Krzyża. W trakcie studiów zamierzał przenieść się do pustelniczego zakonu kartuzów, spotkał jednak św. Teresę z Avili, która nakłoniła go, by przyłączył się do reformy karmelitańskiej. Święty założył w 1568 r. pierwszy zreformowany klasztor karmelitów. Później pełnił funkcje mistrza nowicjatu, rektora kolegium oraz spowiednika karmelitanek reformowanych w Avili.

Po zwolnieniu z tego obowiązku został porwany przez karmelitów przeciwnych reformom i przez 9 miesięcy był więziony w klasztornym karcerze, gdzie go głodzono i bito. W tym czasie doświadczał wielu łask mistycznych, pod wpływem których powstały jego pisma, należące do najwybitniejszych dzieł literatury mistycznej.

Po ucieczce z więzienia był kolejno przełożonym kilku zreformowanych klasztorów. W 1581 r. za zgodą papieża Grzegorza XIII ze wszystkich wspólnot karmelitańskich obostrzonej reguły utworzono osobną prowincję. Jednak pod koniec życia św. Jana znów zaczęła przeważać tendencja do rozluźnienia reguły zakonnej, a on sam został pozbawiony wszelkich urzędów i 14 grudnia 1591 r. umarł w całkowitym opuszczeniu. Święty zostawił po sobie kilkadziesiąt dzieł należących do kanonu mistyki chrześcijańskiej. Najważniejsze z nich to „Droga na Górę Karmel", „Noc ciemna" i „Pieśń duchowa".

Podstawową zasadą teologii św. Jana od Krzyża jest stwierdzenie, że Bóg jest wszystkim, a stworzenie niczym. Dlatego aby dotrzeć do doskonałego zjednoczenia z Bogiem, czyli do świętości, konieczne jest poddanie się intensywnemu oczyszczeniu wszystkich władz duszy i ciała. Doskonała miłość Boga możliwa jest tylko wtedy, gdy człowiek uwolni się z jakiegokolwiek przywiązania do wszystkiego, co nie jest Bogiem. Dzieła św. Jana opisują, w jaki sposób to oczyszczenie jest możliwe i jak człowiek osiąga najbardziej intymne zjednoczenie z Bogiem, które mistycy nazywają „małżeństwem mistycznym".

Źródło: Nasz Dziennik

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama