Z okazji Roku Świętego otwarto w Rzymie wyjątkową ekspozycję dzieł Caravaggia. Zestawiono ze sobą obrazy, które nigdy dotąd nie były wystawiane razem. Odtworzono historyczną i twórczą perspektywę samego malarza – mówi Radiu Watykańskiemu Francesca Cappelletti, kurator wystawy.
W związku z tym, że ekspozycja odbywa się w Roku Jubileuszowym, nie wypożyczono na nią obrazów Caravaggia, które znajdują się w rzymskich kościołach. Wręcz przeciwnie, po zwiedzeniu wystawy organizatorzy zachęcają do odbycia spaceru po Rzymie, ze specjalnie przygotowanym przewodnikiem, aby religijne dzieła artysty podziwiać w ich oryginalnym kontekście, czyli w przestrzeni sakralnej. Tym bardziej, że duchowy charakter dzieł Caravaggia jest ściśle związany z jego katolicką wiarą.
„Caravaggio sakralny, Caravaggio jako autor wielkich kompozycji religijnych musi być postrzegany szczególnie w tym roku jubileuszowym w ich pierwotnym kontekście” – mówi Francesca Cappelletti. „Trzeba pamiętać, że istotna rola Caravaggia polega również na tym, że wprowadził zupełnie nową aranżację ołtarza i kompozycję opowieści religijnej”.
Kurator wystawy podkreśla nowatorski charakter jego religijnej narracji. „Pomyślmy na przykład o Ukrzyżowaniu Piotra i Nawróceniu Pawła w kościele Santa Maria del Popolo. Widać tam tę szczególną umiejętność Caravaggia, który potrafi uchwycić przełomowy moment w życiu postaci i skłonić nas do refleksji nad tym właśnie przełomem”.
Kurator wystawy podkreśla, że wciąż odkrywane są nowe dzieła lombardzkiego malarza. Z roku na rok poszerza się też nasza wiedza o jego życiu i twórczości. „Caravaggio to niewyczerpane źródło badań” – mówi Cappeletti, podkreślając, że dotyczy to w szczególności jego pobytu w Rzymie. „Zwiedzający – dodaje – zobaczą to, co wiemy o nim w 2025 r.”
Wystawa „Caravaggio 2025” jest otwarta w Pałacu Barberini od 7 marca do 6 lipca. Z okazji rzymskiej ekspozycji przygotowano też film o odkrytym niedawno w Hiszpanii obrazie „Ecce Homo – Oto Człowiek”.
Źródło: vaticannews.va/pl