Recenzja: J. Brzdąk i J. Miazgowicz, Jak dobra jest nasza szkoła? Samoocena pracy szkoły
Z profesjonalizmem autorek poradnika "Jak dobra jest nasza szkoła?" i ich entuzjazmem dla jakości miałem przyjemność zetknąć się w kwietniu 1997 roku, podczas prowadzonych przez nie warsztatów szkoleniowych dla pracowników Kuratorium Oświaty w Krośnie. Nie ukrywam, że Paniom Jadwidze Brzdąk i Janinie Miazgowicz udało się "zarazić" pasją kompleksowego zarządzania jakością nie tylko mnie, ale i grono moich współpracowników oraz wielu dyrektorów szkół, w wyniku czego w województwie krośnieńskim podjęto szereg inicjatyw przygotowujących reformę ustroju szkolnego. Zdaję sobie sprawę z ogromu zadań, jakie stoją przed polską oświatą w dobie przemian edukacyjnych, dlatego pragnę podkreślić znaczenie opracowanych przez Jadwigę Brzdąk i Janinę Miazgowicz scenariuszy dla zainspirowania zmian w działalności rad pedagogicznych.
Pozycja Jak dobra jest nasza szkoła? Samoocena pracy szkoły zawiera 12 profesjonalnie przygotowanych scenariuszy szkoleń rad pedagogicznych. Zaproponowana w nich koncepcja pracy z radą pedagogiczną pozwoli przełamać dotychczasowe przeładowania sprawozdawczością schematycznie prowadzonych posiedzeń rad pedagogicznych. Autorki kładą nacisk na udział wszystkich członków rady pedagogicznej w kreowaniu nowej jakości pracy szkoły, opartej na obiektywnej, wiarygodnej diagnozie wszystkich obszarów jej działalności. Prezentują logiczny i spójny cykl sesji szkoleniowych: począwszy od narzędzi diagnozy, przeprowadzenie wewnętrznej samooceny pracy szkoły i sporządzenie raportu, który stanowi podstawę projektowania planu rozwoju szkoły. Każda sesja szkoleniowa poprzedzona jest zwięzłym wyjaśnieniem zagadnień teoretycznych, będących przedmiotem zajęć.
Scenariusze konferencji mają charakter warsztatowy, wykorzystują aktywne metody pracy i nastawione są na wyzwolenie inicjatywy, pomysłowości oraz wymiany doświadczeń zawodowych nauczycieli. Zawierają precyzyjnie określoną tematykę i cele każdej sesji, a także opisy zadań i ćwiczeń dla jej uczestników. Niewątpliwym ich walorem są komplety materiałów dydaktycznych, tj. instrukcji, ćwiczeń, wzorów arkuszy diagnostycznych, ankiet, foliogramów, zagadnień do dyskusji. Taki układ poradnika pozwoli każdemu, kto zetknął się z aktywnymi metodami pracy na interesujące i atrakcyjne przeprowadzenie zajęć.
Wysoko oceniam tę książkę. Uważam, że stanowi ona nieodzowną pomoc dla rad pedagogicznych do wdrażania nowoczesnych procedur , związanych z kreowaniem jakości pracy szkoły.
Jestem przekonany, że stanie się niezastąpionym przewodnikiem dla dyrektorów szkół i liderów zespołów nauczycielskich w programie doskonalenia kadry nauczycielskiej.
Wiesław Śnieżek, Kurator Oświaty w Krośnie