Metody aktywizujące w katechezie
W związku z 20 rocznicą pontyfikatu Jana Pawła II postanowiłam przybliżyć dzieciom osobę Ojca Świętego. Katechezy ukazujące drogę Karola Wojtyły do Watykanu przeprowadziłam w klasach czwartych i piątych.
Rozpoczęłam od pokazania zdjęcia Jana Pawła II. Dzieci nie miały kłopotów z odgadnięciem, kim jest pokazywana osoba. Niektóre z nich - zwłaszcza z klas piątych - podały kilka szczegółów z życia Karola Wojtyły. Po tym wstępie zapowiedziałam temat naszego spotkania. Podzieliłam klasę na 5 grup. Każda otrzymała krótki fragment życiorysu Karola Wojtyły. Zadania dla grup były następujące: 1) Na 2-3 kolorowych kartkach (kolor do wyboru) zapisać najważniejsze wydarzenia z życia Karola Wojtyły (jedno wydarzenie na jednej kartce); 2) Na białych kartkach (podobnej wielkości) wykonać ilustracje do tych wydarzeń.
Gdy dzieci pracowały, rozwiesiłam szary papier z zapisanym tematem i zdjęciem Jana Pawła II w prawym, górnym rogu. Przez całą kartkę prowadziła droga, która kończyła się tym właśnie zdjęciem.
Po wykonaniu zadania reprezentanci grup odczytywali rezultaty pracy i przyklejali kartki z życiorysem na "drodze", a pod nimi ilustracje. Następnie dzieci odpowiadały na pytanie: Które wydarzenie z życia Karola Wojtyły wydaje się Wam najważniejsze? Wszyscy zgodnie stwierdzili, że tym wydarzeniem był wybór na Papieża. Przy tej kartce zrobiliśmy zatem duży wykrzyknik. Potem uczniowie liczyli, ile lat Jan Paweł II jest już Papieżem. Zastanawialiśmy się, jak uczcić 20-lecie pontyfikatu Papieża. Dzieci przedstawiały swoje propozycje, ja natomiast poinformowałam o obchodach tej rocznicy w naszej parafii, zachęcając do udziału w nich. Pracę zakończyliśmy modlitwą w intencji Ojca Świętego.
W czasie katechezy dzieci bardzo chętnie włączyły się do pracy. Spory w grupach dotyczyły czasami wyboru najważniejszego wydarzenia. Niektóre dzieci chciały przepisywać całe fragmenty życiorysu Karola Wojtyły na małe karteczki bez dokonania selekcji. Musiałam wówczas jeszcze raz wyjaśniać zadanie.
Plakaty wywiesiłam na korytarzu szkolnym. Spotkały się one z zainteresowaniem uczniów innych klas.
opr. ab/ab