Metody aktywizujące - karty dialogowe OH
Chciałabym się podzielić rezultatami metody: karty OH, jaką zastosowałam na katechezie, gdy poprosiłam o dokończenie zdania: Jestem bliżej Jezusa, gdy ... Chociaż znam kilka klasycznych odpowiedzi (gdy się modlę, jestem grzeczny, chodzę do kościoła, słucham rodziców), to jednak mogłam doświadczyć wewnętrznego bogactwa - karty OH pobudziły wyobraźnię, prowokując do śmiałego wyrażania swoich myśli.
W pierwszej części lekcji dokładnie wyjaśniłam uczniom, że każda grupa otrzyma talię kart (nie jest konieczne, aby wszystkie grupy otrzymywały jednakowe karty) i formularz do wypełnienia (załącznik). Uczniowie zajęli miejsca wokół stołu. Zadaniem uczniów było dokończenie zdania: Jestem bliżej Jezusa, gdy.... Podstawę stanowiła karta, która sugerowała pewne skojarzenia. Wyjaśniłam również uczniom, iż odpowiadają kolejno, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Jedna osoba pokazuje pierwszą kartę, szuka skojarzenia i kończy zdanie, po niej następna itd. Każda grupa wybrała osobę, która miała zapisywać podawane propozycje, a po zakończeniu pracy zrelacjonować je. Ustaliliśmy czas trwania pracy na 10 min. Przygotowałam tyle kart dla grupy, by każdy mógł odpowiedzieć dwa razy. Pomocą były słowa, jakie uczniowie mogli wykorzystać, rozpoczynając swoją wypowiedź: potrafię, mogę, jestem, czynię, staram się o, ...
Praca w grupach przebiegała różnie, gdyż były zespoły, które bardzo szybko i spontanicznie odpowiadały oraz takie, które pracowały wolniej. Dlatego też postanowiłam przedłużyć czas pracy tak, aby wszystkie dzieci wykonały zadanie do końca. Zauważyłam, iż były one bardzo zaabsorbowane tym, co robiły.
W trakcie pracy na forum nastąpiła prezentacja. Przedstawiciel każdej grupy czytał efekt pracy zespołu i przyklejał kartkę do arkusza papieru. Dzieci oczekiwały, aby przy relacjonowaniu pokazać kartkę, na której zostało dokończone zdanie. Tak więc przedstawiciel grup czytając, jednocześnie pokazywał wybraną kartę.
Dokończenia zdania: Jestem bliżej Jezusa, gdy... zestawiłam z opisem rysunku na karcie, który był podstawą skojarzeń:
Praca taką metodą aktywizującą po raz kolejny utwierdziła mnie w przekonaniu, że temat choćby wydawał się dzieciom już znany, czy też mało atrakcyjny, tak naprawdę wyzwala w nich to, co spontaniczne i szczere. Pozwala też szerzej spojrzeć na dany zakres tematyczny. Katecheta natomiast jest osobą inspirującą i wspomagającą w procesie dydaktycznym.
Metodę kart dialogowych OH wykorzystywałam także przy innych tematach. Zainspirowało mnie to do zrobienia podobnych kart we własnym zakresie. Jest to o tyle godne uwagi, że te osoby, które nie posiadają kart OH, mogą wykonać je po prostu samodzielnie. A zatem jak je zrobić, a potem wykorzystać? Dobrze byłoby przygotować odpowiedniej grubości tekturę i wyciąć z niej typową kartę, jakiej używa się do gry lub nieco większą. Korzystając z komputera, wydrukowałam kolorowe ilustracje o różnej tematyce, a następnie przykleiłam je na przygotowane karty. Można też okleić je przeźroczystą folią tak, by służyły na dłużej. W ten sposób wzbogacamy nasz "warsztat" pomocy katechetycznych. Jeśli ktoś nie posiada komputera, podpowiadam, że bardzo chętnie pomogą uczniowie. Można też wykorzystać inne ilustracje z kolorowych gazet, pocztówki,... itp. Tak przygotowane karty nadają się do wykorzystania podczas katechezy - przy omawianiu różnych tematów, tak dla młodszych, jak i dla starszych klas.
JESTEM BLIŻEJ JEZUSA GDY... (potrafię, mogę, jestem, czynię, staram się o, ... itp.) - - - - - |
opr. ab/ab