Z cyklu "Materiały praktyczne"
Cel dydaktyczny: uwrażliwienie uczniów na gotowość pomnażania duchowych wartości; "być czy mieć" - problem, który można rozwiązać w czasach współczesnych.
Cel wychowawczy: kształtowanie swojego systemu wartości; wierność wartościom chrześcijańskim.
Środki dydaktyczne: fragment przemówienia Jana Pawła II, wygłoszonego do młodzieży zgromadzonejna Westerplatte w dniu 12 VI 1987 r., Pismo św. - Łk 18,18-23; karta pracy dla każdego ucznia.
Katecheza wprowadza uczniów w temat, odwołując się do ich doświadczeń z lekcji historii. Przypomnienie wiadomości związanych z obroną Westerplatte. Powstaje w ten sposób "gwiazda skojarzeń".
Które z tych wartości - twoim zdaniem - są warte poświęcenia? (wypowiedzi uczniów)
Katecheta odtwarza z kasety fragment przemówienia Papieża: "Każdy z was, młodzi przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte, jakiś wymiar zadań, które trzeba podjąć i wypełnić. Jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć. Jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić. Nie można «zdezerterować». Wreszcie - jakiś porządek prawd i wartości, które trzeba «utrzymać» i «obronić», tak jak to Westerplatte, w sobie i wokół siebie. Tak, obronić dla siebie i innych".
Następnie katecheta prowadzi z uczniami rozmowę:
Katecheta rozdaje uczniom kartę pracy. Ich zadaniem będzie wybór - w oparciu o opowiadanie katechety - pewnych wartości, które tam się pojawią.
Pewnego dnia otrzymujemy telefon z propozycją wzięcia udziału w promocji nowego supermarketu. Z proponowanej oferty możemy wybrać 10 artykułów "za darmo". Uczniowie zaznaczają wybrane artykuły w pierwszej rubryce, a następnie te same artykuły zaznaczają na dużej planszy na tablicy.
Tego samego dnia otrzymujemy telefon od naszego lekarza, który z przykrością zawiadamia nas, że jesteśmy bardzo chorzy, co wykazały ostatnie wyniki badań i zostało nam zaledwie trzy tygodnie życia. Mamy też możliwość dokonania zmiany na naszej liście zakupów. Uczniowie dokonują poprawek, które zaznaczają w drugiej rubryce.
Przywieziono zamówione artykuły do domu, ale w nocy włamali się do naszego domu złodzieje i nas okradli. Uczniowie w trzeciej rubryce zaznaczają wszystkie rzeczy materialne, które zostały nam dostarczone w "ramach" promocji. Co nam pozostało?
Po każdym wyborze uczniowie odnotowują również swoją decyzję na wspólnej planszy. Łatwiej jest wtedy porównać i sprawdzić, co jest dla nich największą wartością.
Oferta sprzedaży rzeczy zwyczajnych i niezwyczajnych [ * ]
Artykuły | I | II | III |
wiara | |||
zdrowie | |||
sława | |||
uroda | |||
młodość | |||
miłość | |||
samochód | |||
willa | |||
modne ubrania w dowolnej ilości | |||
przyjaźń | |||
praca | |||
nadzieja | |||
komputer | |||
wykształcenie | |||
podróże | |||
spokój | |||
szczęście | |||
konto bankowe z niewielkim wkładem | |||
niebo | |||
godność | |||
honor | |||
wrażliwość | |||
wolny czas | |||
wysokie stanowisko | |||
władza | |||
rozrywka | |||
wolność | |||
mądrość | |||
wiedza |
Po dokonaniu analizy, katecheta odczytuje fragment Pisma św. (Łk 18,18-23) i stawia pytanie, które postawił również Ojciec Święty: "Być czy mieć?" Uczniowie odpowiedzą na nie samodzielnie w domu. Karta pracy oraz pytanie zapisane na kolorowo stanowi notatkę do zeszytu.
Hanna Nieciecka - katechetka w gimnazjum w Gdyni.
* Pomysł wypracowany przez uczestników kursu: "Chrześcijański wychowawca w zreformowanej szkole", prowadzonego przez Centrum Kształcenia Liderów i Wychowawców w Gdyni, w dniach 21-23 III 2001 r.
opr. ab/ab