Mój system wartości - moje Westerplatte

Z cyklu "Materiały praktyczne"

MATERIAŁY  PRAKTYCZNE

Hanna  Nieciecka

MÓJ  SYSTEM  WARTOŚCI  -  MOJE  WESTERPLATTE

Cel  dydaktyczny: uwrażliwienie uczniów na gotowość pomnażania duchowych wartości; "być czy mieć" - problem, który można rozwiązać w czasach współczesnych.

Cel  wychowawczy: kształtowanie swojego systemu wartości; wierność wartościom chrześcijańskim.

Środki  dydaktyczne: fragment przemówienia Jana Pawła II, wygłoszonego do młodzieży zgromadzonejna Westerplatte w dniu 12 VI 1987 r., Pismo św. - Łk 18,18-23; karta pracy dla każdego ucznia.

I.  WPROWADZENIE

Katecheza wprowadza uczniów w temat, odwołując się do ich doświadczeń z lekcji historii. Przypomnienie wiadomości związanych z obroną Westerplatte. Powstaje w ten sposób "gwiazda skojarzeń".

Które z tych wartości - twoim zdaniem - są warte poświęcenia? (wypowiedzi uczniów)

II.  ROZWINIĘCIE

Katecheta odtwarza z kasety fragment przemówienia Papieża: "Każdy z was, młodzi przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte, jakiś wymiar zadań, które trzeba podjąć i wypełnić. Jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć. Jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić. Nie można «zdezerterować». Wreszcie - jakiś porządek prawd i wartości, które trzeba «utrzymać» i «obronić», tak jak to Westerplatte, w sobie i wokół siebie. Tak, obronić dla siebie i innych".

Następnie katecheta prowadzi z uczniami rozmowę:

  • Co Papież nazywa naszym "Westerplatte"?
  • Dlaczego od pewnych wartości nie można uciec, zdezerterować?
  • Co może być - naszym "Westerplatte", które trzeba obronić, o które trzeba walczyć?

III.  ZASTOSOWANIE

Katecheta rozdaje uczniom kartę pracy. Ich zadaniem będzie wybór - w oparciu o opowiadanie katechety - pewnych wartości, które tam się pojawią.

Pewnego dnia otrzymujemy telefon z propozycją wzięcia udziału w promocji nowego supermarketu. Z proponowanej oferty możemy wybrać 10 artykułów "za darmo". Uczniowie zaznaczają wybrane artykuły w pierwszej rubryce, a następnie te same artykuły zaznaczają na dużej planszy na tablicy.

Tego samego dnia otrzymujemy telefon od naszego lekarza, który z przykrością zawiadamia nas, że jesteśmy bardzo chorzy, co wykazały ostatnie wyniki badań i zostało nam zaledwie trzy tygodnie życia. Mamy też możliwość dokonania zmiany na naszej liście zakupów. Uczniowie dokonują poprawek, które zaznaczają w drugiej rubryce.

Przywieziono zamówione artykuły do domu, ale w nocy włamali się do naszego domu złodzieje i nas okradli. Uczniowie w trzeciej rubryce zaznaczają wszystkie rzeczy materialne, które zostały nam dostarczone w "ramach" promocji. Co nam pozostało?

Po każdym wyborze uczniowie odnotowują również swoją decyzję na wspólnej planszy. Łatwiej jest wtedy porównać i sprawdzić, co jest dla nich największą wartością.

Oferta sprzedaży rzeczy zwyczajnych i niezwyczajnych [ * ]

Artykuły I II III
wiara      
zdrowie      
sława      
uroda      
młodość      
miłość      
samochód      
willa      
modne ubrania w dowolnej ilości      
przyjaźń      
praca      
nadzieja      
komputer      
wykształcenie      
podróże      
spokój      
szczęście      
konto bankowe z niewielkim wkładem      
niebo      
godność      
honor      
wrażliwość      
wolny czas      
wysokie stanowisko      
władza      
rozrywka      
wolność      
mądrość      
wiedza      

Po dokonaniu analizy, katecheta odczytuje fragment Pisma św. (Łk 18,18-23) i stawia pytanie, które postawił również Ojciec Święty: "Być czy mieć?" Uczniowie odpowiedzą na nie samodzielnie w domu. Karta pracy oraz pytanie zapisane na kolorowo stanowi notatkę do zeszytu.


Hanna Nieciecka - katechetka w gimnazjum w Gdyni.


 *  Pomysł wypracowany przez uczestników kursu: "Chrześcijański wychowawca w zreformowanej szkole", prowadzonego przez Centrum Kształcenia Liderów i Wychowawców w Gdyni, w dniach 21-23 III 2001 r.

opr. ab/ab

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama