O wływach symboliki masońskiej na ceremonie mormońskie
Przed kilkoma miesiącami napisałem artykuł porównujący mormonizm z masonerią. Jak jednak zdążyłem się zorientować temat ten poruszył niektórych czytelników dlatego też postanowiłem napisać jego uzupełnienie. W poprzedniej części wspominałem też nieco na temat gestykulacji i symboliki u mormonów. Teraz pragnąłbym zająć się bardziej szczegółowo problematyką ceremonii endowmentu, czyli wprowadzenia na poszczególne stopnie mormońskie. Zatem przypatrzmy się bliżej kilku przykładom.
Mormońskie "Nauki i Przymierza” podają w 124:41 treść ordynacji Kościoła Jezusa Chrytusa Świętych w Dniach Ostatnich w odniesieniu do samego Boga: "utrzymał (zagarnął) podstawę Ziemi". Symbol ten jest również używany przez Wolnomularzy. Oznak zagarnięcia, chwytania, czy też używał sam Smith. Nie jest żadną tajemnicą, że Smith miał dość szerokie Kontakty z Lożą Masońską, można zatem przypuszczać, że symbol ten również został zaczerpnięty przez niego z tego środowiska, zwłaszcza że dnia 15 marca 1842 sam stał się masonem1.
Mormoński Apostoł Heber C. Kimball, sam zauważył pararelę jaka zachodziła w gestykulacjach i symbolach, między mormonami, a masonami. W 1842 napisał w swoim dziele: "...to jest podobieństwo - Nakrycie w masonerii2. Brat Joseph zaczerpnął ją od masonów których materiał jest dewyprodukowany, ale nasze rzeczy są doskonałe " 3.
Pierwsi trzej prezydenci Kościoła Mormońskiego byli z całą pewnością członkami Loży masońskiej . Zatem nie powinien dziwić fakt, że redaktor Historii Mormońskiej Durham, Młodszy nalegał by Smith przejął ceremoniały masońskie przeszczepiając je do mormońskiej liturgii. Jak sam napisał, "Nie mam absolutnie żadnej wątpliwości, że mormońska ceremonia przedstawiana przez Josepha Smitha Mormona - Masona początkowo była po prostu w małym stopniu masońska. Lecz z miesiąca na miesiąc jak on sam stawał się masonem otrzymywał bezpośrednie natchnienie od masonerii"
Osoba która choćby widziała fotografie przedstawiające świątynię w Salt Lake City może w niej zauważyć symbolikę specyficzną dla masonerii przejawiającą się np. w: "Widzącym Oku”, odwróconym pentagramie (wschodnia gwiazda), oraz symbolu "zapinanych rąk”. Wnętrze świątyni, do której mają wstęp kapłani nosi również pewne znamiona podobieństwa do stylu masonów: kwadratowy plac i wyrównany poziom.
Nie jest również żadną tajemnicą, że Smith rozkochany był w okultyźmie. Być może pozostało mu to z czasów kiedy był poszukiwaczem skarbów. W tym miejscu pozwolę sobie raz jeszcze przytoczyć słowa Durhama: "Całe dostępne świadectwo proponowane przez Josefa Smitha , którym jako prorok władał było obłąkane, magiczne, masońskie. Medaliony oraz talizmany jakich używał pracując, miał zawsze przy sobie, aż do momentu męczeństwa." Durham stara się opisać "prawdopodobnie najdziwniejszy, najwięcej (najbardziej) tajemniczy, okultystyczny czynnik, ezoterykę z wpływami masońskimi jaką przyjmował w swoim zgromadzeniu Smith4.
Poprzedni historyk Kościoła Jezusa Chrystusa... Michael Quinn zaznacza w swoim dziele, że niejaki uczeń Hugh konsekwentnie zmienił obrządki Egipskie i Gnostyckie w zgromadzeniu, demonizując paralelę, tworząc tym samym rytułały5. Quinn oświadcza dalej , że "Smith zaczerpnął elementy okultystyczne ze znanych poszukiwań kamienia”. Często też w ceremoniach posługiwał się on przyrządami z dawnych lat do rytualnej magii6. Quinn przytacza nawet szkic Talizmanu Jupitera jaki miał na sobie Smith przebywając w więzieniu Carthage w 1844 r.
Nie jest moim celem przekonywanie kogokolwiek, że organizacja mormońska ma swoje podstawy w mormoniźmie, lub też przejęła od niego część rytuałów pomimo, że fakty które przytoczyłem mogą być poniekąd prowokujące do tego typu stwierdzeń. Na koniec chciałbym również przytoczyć listę mormonów do których otwarcie przyznaje się masoneria amerykańska:
Joseph Smith
Przywódca i pierwszy prezydent mormonów
Joseph Smith, Sr.
Ojciec Josefa
Hyrum Smith
Brat Josefa
Samuel Smith
Brat Josefa
William Smith
Brat Josefa
Brigham Young
Drugi prezydent Mormonów
John Taylor
Trzeci prezydent Mormonów
Wilford Woodruff
Czwarty prezydent Mormonów
Lorenzo Snow
Piąty prezydent Mormonów
Sidney Rigdon
Konsutor Josefa Smitha
John C. Bennett
Asystent prezydenta
Willard Richards
Drugi konsultor Brighama Younga
Newell K. Whitney
Biskup
Heber C. Kimball
Konsultor Brighama Younga
Orson Pratt
Apostoł Mormoński
Parley P. Pratt
Apostoł Mormoński
Orson Hyde
Apostoł Mormoński
Orrin Porter Rockwell
Ochroniarz Josefa Smitha
Lyman Johnson
Apostoł Mormoński
William Law
Drugi konsultor Josefa Smitha
William Marks
Prezydent Nauvoo
Erastus Snow
Apostoł Mormoński
William Clayton
Sekretarz Josefa Smitha
Zaczerpnięto z: Bill McKeever , Masonic Influence in the Endowment Ceremony w: www.mrm.org/articles/masonic-influence.html
1Documentary History of the Church 4:550-551.
2 Najprawdopodobniej miał tutaj na myśli koszulę z symbolami jaką noszą mormoni posiadający wyższe wtajemniczenie pod zwierzchnim okryciem.
3 No Help For the Widow's Son, 1980, s. 17.
4 No Help for the Widow's Son, 1980, s. 22.
5 Early Mormonism and the Magic World View, s. 186
6Mormonism and the Magic World View, pg. 194.
opr. ab/ab