Jak „czytać” Miłosierdzie Boże? Jak je rozumieć? Pomocą mogą być myśli świętych i teologów
Najwięksi grzesznicy dochodziliby do wielkiej świętości, gdyby tylko zaufali Mojemu miłosierdziu. („Dzienniczek”, 1784)
Jak „czytać” Miłosierdzie Boże? Jak je rozumieć, jak realizować? Czy lektura Dzienniczka naprawdę zmieniła czyjeś życie, kimś wstrząsnęła? Ile jest prawdy w tym, że Koronka do Miłosierdzia Bożego jest obecnie ulubioną modlitwą Polaków? I wreszcie — czy pogrążony w pandemii świat zdolny jest do powstania z zapaści bez zawierzenia się Miłosierdziu Bożemu?
Odpowiedzi na powyższe pytania zamieszczamy w artykułach opublikowanych na następnych stronach najnowszego numeru Niedzieli. Wyczerpujące. Dlatego dziś, zamiast zwyczajowego wprowadzenia do numeru, kilka myśli, które — mam nadzieję — pomogą Wam, drodzy Czytelnicy, odczytać we własnym tempie i na swój sposób prawdę o tym, jak ważne jest miłosierdzie Boże w perspektywie codziennego życia każdego z nas.
Miłosierdzie jest bolejącym współczuciem z powodu nieszczęścia drugiego człowieka (św. Augustyn).
Właściwe Bogu jest stosowanie miłosierdzia i w tym najwyraźniej wyraża się jego wszechmoc (św. Tomasz z Akwinu).
Bóg nikomu miłosierdzia swego nie odmówi (św. Faustyna).
Ufność w Miłosierdzie Boże to najkrótsza droga do świętości (bł. ks. Michał Sopoćko).
Plan miłosierdzia Bożego jest Boskim sposobem naszej odnowy (św. Paweł VI).
Miłosierdzie nie oznacza pobłażliwości wobec zła, w każdym wypadku naprawienie tego zła jest warunkiem przebaczenia (św. Jan Paweł II).
Miłosierdzie to pochylenie się Boga nad cierpiącym człowiekiem (św. Jan Paweł II).
Nic tak nie jest potrzebne człowiekowi, jak miłosierdzie Boże — owa miłość łaskawa, współczująca, wynosząca człowieka ponad jego słabość ku nieskończonym wyżynom świętości Boga (św. Jan Paweł II).
Miarą wyznaczoną złu, którego sprawcą i ofiarą jest człowiek, jest ostatecznie Boże miłosierdzie (św. Jan Paweł II).
Miłosierdzie jest najważniejszym elementem ewangelicznego przesłania, to samo imię Boga (Benedykt XVI).
Miłosierdzie Boże może nas dosięgnąć także w ostatnim momencie życia (Benedykt XVI).
Miłosierdzie jest sposobem, w jaki Bóg przebacza (Franciszek).
Miłosierdzie to wielkie światło miłości i czułości Boga (Franciszek).
Bez miłosierdzia, bez przebaczenia Bożego świat by nie istniał, nie mógłby istnieć (Franciszek).
Dzięki miłosierdziu sprawiedliwość staje się bardziej sprawiedliwa (Franciszek).
opr. mg/mg