Cotygodniowy komentarz z Gościa Niedzielnego (45/2000)
Żerańska fabryka Daewoo-FSO wysłała swoich pracowników na przymusowy, na razie trzytygodniowy, urlop. Restrukturyzowany zakład zwalnia kwartalnie około 100 pracowników. W Lublinie zapowiedziano zwolnienie 1200 pracowników Daewoo Motor Polska, o dwa dni w tygodniu krócej pracuje Nysa. Nie mają co robić także liczni podwykonawcy. Na szczęście kłopoty fabryk nie dotyczą punktów serwisowch, posiadacze aut tej marki nie muszą się więc obawiać o to, co zrobią w razie awarii. Trzydziestoprocentowy spadek sprzedaży samochodów w naszym kraju, wypadł w momencie krytycznym dla koreańskiej firmy. Stoją fabryki w Korei, na Ukrainie, w Rumunii i Czechach. Będący na progu bankructwa koncern walczy o inwestora, który przejąłby udziały i spłacił gigantyczne długi. Kolejka zainteresowanych pogrążonym w kryzysie Daewoo jest krótka. W ostatniej chwili przed zawarciem umowy wycofał się Ford, a oczekiwana z nadzieją oferta General Motors obniżona została o połowę. Również sytuacja na rynku motoryzacyjnym w Polsce wydaje się co najmniej dziwna. Dużym zaskoczeniem był zeszłoroczny rekord sprzedaży nowych samochodów, w sytuacji kiedy ceny benzyny rosły kilkadziesiąt razy, a rząd podnosił akcyzę i cło. W tym roku zmniejszenie obrotów odnotowali wszyscy: Fiat, Daewoo, Opel, Skoda, Ford, Renault i PSA. Dlaczego? Wyjaśnienia są różne, choć wzajemnie się niewykluczające. Najpierw kłopoty całej gospodarki, w której fatalna sytuacja finansowa całych branż przemysłu przekłada się na możliwości obywateli. Dalej - rosnący apetyt fiskusa, który za pomocą różnego rodzaju podatków pośrednich obciążających posiadaczy samochodów chce sfinansować dziury w budżecie. Wreszcie, jak przekonują sprzedawcy, nienormalne prawo celne, które umożliwia sprowadzanie z zagranicy używanych aut. W ciągu dziesięciu miesięcy Polacy sprowadzili ich już ponad 300 tysięcy, podczas gdy przed rokiem - 100 tysięcy. Wszystko to przypomina próbę prowadzenia samochodu bez używania sprzęgła. Czym grozi taka jazda, wiedzą wszyscy kierowcy. Może z wyjątkiem posiadaczy wersji z automatyczną skrzynią biegów.
opr. mg/mg