Nota na temat moralnej oceny stosowania niektórych szczepionek przeciw Covid-19
				
				
					Nota Kongregacji Nauki Wiary na temat moralnej oceny stosowania niektórych szczepionek przeciw Covid-19, wydana 21.12.2020
				 
				
						
				
	Kwestia stosowania szczepień jako taka pojawia się często w centrum nieustających debat w opinii publicznej. W ostatnich miesiącach do naszej Kongregacji dotarły różne prośby o wydanie opinii na temat stosowania niektórych szczepionek przeciwko wirusowi SARS-CoV-2 powodującemu Covid-19, które zostały otrzymane z wykorzystaniem, podczas procesu badań naukowych i produkcji, linii komórkowych pochodzących z tkanek pobranych podczas dwóch aborcji przeprowadzonych w zeszłym stuleciu. Jednocześnie także w środkach masowego przekazu pojawiły się rozmaite wypowiedzi biskupów, stowarzyszeń katolickich oraz ekspertów, które będąc rozbieżne a czasem sprzeczne, wzbudziły wątpliwości co do moralnej dopuszczalności stosowania tych szczepionek.
Na ten temat ukazała się już ważna wypowiedź Papieskiej Akademii Życia pt. „Rozważania moralne o szczepionkach przygotowanych na bazie komórek pochodzących z abortowanych płodów ludzkich” (5 czerwca 2005). Następnie w tej materii zabrała głos nasza Kongregacja wydając Instrukcję Dignitas Personae (8 września 2008) (por. nr 34 i 35). W 2017 roku Papieska Akademia Życia wróciła do tej sprawy w specjalnej Nocie. Dokumenty te podają już pewne ogólne kryteria rozstrzygające.
Ponieważ w różnych krajach są już dostępne do dystrybucji i stosowania pierwsze szczepionki przeciwko Covid-19, nasza Kongregacja pragnie udzielić pewnych wskazówek dla wyjaśnienia w tej kwestii. Nie mamy zamiaru oceniać bezpieczeństwa i skuteczności tych szczepionek, choć jest ona również istotna i potrzebna z punktu widzenia etycznego,  a których ocena należy do kompetencji naukowców  w dziedzinie biomedycyny i agencji farmaceutycznych . Chodzi nam jedynie o refleksję nad moralnym aspektem stosowania tych szczepionek przeciwko Covid-19, które opracowano na podstawie linii komórkowych z tkanek pobranych z dwóch płodów poddanych wymuszonej aborcji.
- Jak potwierdza instrukcja Dignitas      Personae, w przypadkach użycia komórek pochodzących z abortowanych      płodów dla stworzenia linii komórkowych do badań naukowych, „istnieje      zróżnicowana odpowiedzialność”1 co do współdziałania w złu. Na przykład      „w firmach wykorzystujących linie komórkowe niegodziwego pochodzenia nie      jest taka sama odpowiedzialność tych, którzy decydują o kierunkach      produkcji, i tych którzy nie mają żadnej władzy decyzyjnej”2.
- W tym sensie, gdy nie są      dostępne takie szczepionki przeciwko Covid-19, które nie budzą zastrzeżeń      etycznych (na przykład w krajach, w których lekarzom i pacjentom nie są      udostępniane szczepionki wolne od problemów etycznych lub w których      dystrybucja jest trudniejsza ze względu na szczególne warunki      przechowywania i transportu lub też gdy różne typy szczepionek są      wprawdzie rozprowadzane w tym samym kraju, ale służby ochrony zdrowia nie      pozwalają obywatelom wybierać szczepionki do zaszczepienia) jest      moralnie dopuszczalne stosowanie szczepionek przeciwko Covid-19, które      wykorzystały linie komórkowe z abortowanych płodów w procesie badawczym i      produkcyjnym.
- Podstawowym powodem dla      uznania za godziwe moralnie stosowania tych szczepionek jest to, że      współdziałanie (bierna współpraca materialna) w złu aborcji, z której      pochodzą wspomniane linie komórkowe, ze strony osób, które używają      powstałych z nich szczepionek, jest odległe. Moralny obowiązek      unikania takiej biernej współpracy materialnej nie jest wiążący, jeśli      istnieje poważne zagrożenie, takie jak niepohamowane w inny sposób      rozprzestrzenianie się groźnego patogenu3: w tym przypadku pandemiczne      rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2, który powoduje Covid-19. Należy      zatem uważać, że w tym przypadku można używać wszystkich szczepionek      uznanych za klinicznie bezpieczne i skuteczne z sumieniem pewnym, że ich      stosowanie nie oznaczałoby formalnej współpracy przy aborcji, z której      pochodzą komórki do ich produkcji. Należy podkreślić jednakże, że godziwe      moralnie używanie tego typu szczepionek, ze względu na szczególne warunki      czyniące go takim, nie może stanowić samo z siebie legitymizacji, również      pośredniej, dla praktyki aborcji, i zakłada sprzeciw wobec tej praktyki ze      strony tych, którzy te szczepienia stosują.
- Istotnie, dozwolony użytek      takich szczepionek nie zakłada i nie może zakładać w żaden sposób moralnej      akceptacji dla użycia linii komórkowych pochodzących z abortowanych      płodów4. Zachęca się zatem zarówno firmy farmaceutyczne jak i rządowe      agencje ochrony zdrowia o to, aby „produkowały, zatwierdzały,      rozprowadzały i oferowały szczepionki etycznie akceptowalne, które nie      stworzą problemów sumienia”, ani dla pracowników ochrony zdrowia, ani dla      samych osób szczepionych.
- Jednocześnie jawi się jako      ewidentne dla rozumu praktycznego, że szczepienie nie jest w sposób      normalny obowiązkiem moralnym i że, z tego powodu, powinno być dobrowolne.      W każdym przypadku, z punktu widzenia etycznego, moralność szczepienia      „zależy nie tylko od obowiązku troski o własne zdrowie, ale także od      obowiązku dążenia do dobra wspólnego”. Przy braku innych środków służących      powstrzymaniu lub choćby jedynie zapobieżeniu epidemii, dobro wspólne może      zalecać szczepienie, zwłaszcza w trosce o najsłabszych i najbardziej      narażonych na niebezpieczeństwo. Ci jednakże, którzy ze względu na      sumienie, odrzucają szczepionki wyprodukowane z linii komórkowych      pochodzących od abortowanych płodów, powinni innymi sposobami      profilaktycznymi i właściwymi zachowaniami powziąć kroki dla uniknięcia      stania się nośnikami transmisji czynnika infekcyjnego. W sposób szczególny      powinni oni unikać wszelkiego zagrożenia dla zdrowia tych, którzy nie mogą      zostać zaszczepieni z powodów medycznych lub innej natury, a którzy są      osobami najbardziej wrażliwymi.
- Wreszcie istnieje także      imperatyw moralny dla przemysłu farmaceutycznego, rządów i organizacji      międzynarodowych zapewnienia, aby szczepionki, które są skuteczne i      bezpieczne z medycznego punktu widzenia, a także etycznie akceptowalne,      były dostępne także dla krajów najbiedniejszych, i to w taki      sposób, który dla nich nie będzie uciążliwy. W przeciwnym razie brak      dostępu do szczepionek, stałby się kolejnym motywem dyskryminacji i      niesprawiedliwości, który skazuje kraje biedne na trwanie w ubóstwie      sanitarnym, ekonomicznym i społecznym5.
Jego Świątobliwość Papież Franciszek, w czasie audiencji udzielonej niżej podpisanemu Prefektowi Kongregacji Nauki Wiary w dniu 17 grudnia 2020, zapoznał się z niniejszą Notą i zatwierdził jej publikację. 
Dano w Rzymie, w siedzibie Kongregacji Nauki Wiary, dnia 21 grudnia 2020, w liturgiczne wspomnienie Św. Piotra Kanizjusza.
Luis F. Kard. Ladaria, SI
Prefekt
+ Giacomo Morandi
Arcybiskup tytularny Cerveteri
Sekretarz
Przypisy:
1 KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Dignitas personae (8 grudnia 2008), num. 35; AAS (100), s. 884. [Tekst polski: L'Osservatore Romao (wydanie polskie), 2009 nr 1, s. 18.]
2 Tamże, s. 885 [wersja polska: s. 18].
3 Por. PAPIESKA AKADEMIA ŻYCIA, Rozważania moralne o szczepionkach przygotowanych na bazie komórek pochodzących z abortowanych płodów ludzkich, 5 czerwca 2005 [tytuł spolszczony na podst. tytułu oryginalnego].
4 Por. KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Dignitas personae, num. 35: „Kiedy to, co niegodziwe, jest popierane przez ustawodawstwo regulujące system ochrony zdrowia i naukę, należy wyrażać sprzeciw wobec niegodziwych aspektów owego systemu, by nie sprawiać wrażenia, że się w pewnym stopniu toleruje lub milcząco akceptuje głęboko niesprawiedliwe działania. Przyczyniłoby się to bowiem do wzrostu obojętności, jeśli nie wręcz poparcia dla takich działań, z jakimi spotykają się one w niektórych środowiskach medycznych i politycznych”.
5 Por. Papież FRANCISZEK, Przemówienie do wolontariuszy i przyjaciół fundacji „Banco Farmaceutico”, 19 września 2020 [tytuł spolszczony na podst. tytułu oryginalnego].
(tłum. z języka włoskiego ks. D. Ostrowski / Biuro ds. Komunikacji Zagranicznej KEP)
 
opr. mg/mg
	
	
	
		1
		/
		1
	
	
				
				
		
		
	
			
	
		oceń artykuł
		