„Ludzie nie chcą słuchać o katastrofie i klimacie. Mogą jednak popierać zmiany, które poprawią nasze relacje ze środowiskiem” - to wniosek z cyklicznych badań opisanych w głośnych raportach „Ziemianie Atakują!”. Ich autorzy wspólnie z drużyną ekspertów przygotowali poradniki komunikacyjnie, gdzie w 15 krokach pokazują, jak trudne słowo „transformacja” zamienić w prosty przekaz. Partnerem projektu jest Bank Pekao S.A.
Dlaczego zabrakło nam języka w gębie?
„Pamiętaj! Nawet jeśli leży Ci na sercu dobro Ziemi, natury i innych gatunków, które zamieszkują z nami tę planetę, w swoich działaniach komunikacyjnych skup się na potrzebach ludzi – wszak to dla ludzi przygotowujesz przekaz komunikacyjny i od nich oczekujesz zmian postaw i zachowań” – tak zaczynają każdy poradnik z serii „Język w gębie” ich twórcy, agencja Lata Dwudzieste, autorzy cyklicznego raportu „Ziemianie atakują!”.
Pierwsza edycja badania z 2019 r. dowodziła, że mimo niskiej wiedzy na temat zmian klimatu, świadomość ich zachodzenia i szkodliwości jest w Polsce dość wysoka. Kolejne wychwytują słabnącą gotowość do podejmowania prośrodowiskowych działań. W ostatnim badaniu z 2024 r. grupa osób gotowych do wyrzeczeń dla ratowania planety stopniała do 5%. Opisywanie zielonej transformacji jako sposobu na ratunek płonącemu światu – choć może kiedyś wyciągało miliony ludzi na ulice – dzisiaj nie jest już skuteczne.
Jak powstały poradniki
„Twoje główne zadanie to odnalezienie takich potrzeb ludzi, których realizacja jak najbardziej będzie pokrywać się z potrzebami przyrody” – to przesłanie było punktem wyjścia w pracy nad stworzeniem innych niż dotąd narracji o klimacie, środowisku i zielonej transformacji. Przeprowadzone badania pokazały, że istnieje spora grupa skłonna popierać zmiany zmierzające do poprawy sytuacji, ale musi najpierw zobaczyć w tym korzyść dla siebie.
Do współpracy włączyły się osoby, które brały udział już w projektach z cyklu “Ziemianie Atakują!”, wywodzące się z różnych obszarów – od nauki o klimacie, przez wiedzę o społeczeństwie po dorobek z obszaru i komunikacji – razem 69 ekspertek i ekspertów.
Ich kompetencje były zderzane ze sobą w czasie „burzy mózgów”, trwających niekiedy przez parę dni. Podczas spotkań warsztatowych starali się wyciągnąć esencję z badań społecznych i przełożyć płynące z nich wnioski na jak najbardziej praktyczne porady. Dlatego też efektem 9 miesięcznej pracy nie jest kolejny raport, a stosunkowo krótkie i łatwe w odbiorze poradniki komunikacyjne.
„Gdy rozpoczynaliśmy pracę, projekt nosił jeszcze ładną nazwę „Nowe Narracje”. Z czasem zorientowaliśmy się, że pokazuje to, jak sami mówimy o klimacie zbyt górnolotnymi słowami. Dlatego upraszczając przekaz zmieniliśmy mu nazwę na „Język w gębie”, nawiązując do powiedzenia, które każdy zna od dziecka i instynktownie rozumie. I takie też są w odbiorze nasze poradniki” – mówi Mateusz Galica, partner zarządzający w agencji Lata Dwudzieste.
Poradniki skierowane są do firm, organizacji społecznych, urzędników, polityków krajowych i samorządowych. Podzielone zostały tematycznie na cztery obszary: energię, transport, sposoby żywienia oraz komunikowanie zmian w gronie pracowników. Każdy z nich podzielony jest na 15 prostych kroków, czyli de facto narzędzi wywodzących się ze świata profesjonalnej komunikacji i marketingu. Dostępne są bezpłatnie do pobrania na stronie: https://ziemianieatakuja.pl/narracje/
Źródło: Bank Pekao S.A.