W Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego i w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zorganizowano wystawę prac Michaela Willmanna (1630 – 1706). Ta wystawa to pierwsze takie przedsięwzięcie w stolicy i wyjątkowa okazja do podziwiana dzieł światowej klasy artysty okresu baroku.
Warszawska wystawa monograficzna Michaela Leopolda Willmanna (1630 – 1706) to pierwsze takie przedsięwzięcie w stolicy i wyjątkowa okazja do podziwiana dzieł światowej klasy artysty okresu baroku.
Z bogatego dorobku artystycznego Michaela Leopolda Willmanna, liczącego ok. 500 prac, do czasów współczesnych zachowało się ok. 300. W Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego znajduje się 18 wielkich płócien ze słynnego cyklu „Męczeństwa apostołów”, natomiast w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej prezentowanych jest 30 mniejszych obrazów i około 30 rysunków i grafik autorskich. Prezentowane prace pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Biblioteki Narodowej i Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.
Warszawska wystawa dzieł „śląskiego Rembrandta” jest swoistą kontynuacją wystawy „Willmann. Opus magnum”, która miała miejsce we Wrocławiu od grudnia 2019 r. do października br. Tam w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej (oddziale MNWr) – zaprezentowano blisko 100 obrazów, czyli 1/3 zachowanego dorobku artysty. Po przeszło 75 latach scalony został słynny cykl „Męczeństwa apostołów”. Pierwotnie obrazy z tego cyklu dekorowały kościół opactwa Cystersów w Lubiążu, a po II wojnie światowej znalazły się w wybranych warszawskich świątyniach. Dzięki pomocy MKiDN, tym razem to w Warszawie będzie można w jednym miejscu podziwiać ten monumentalny cykl obrazów oraz inne dzieła Willmanna.
W Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego wystawa będzie dostępna dla zwiedzających od otwarcia muzeów do 24 stycznia, a w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej – do 14 lutego 2021 r. Dostępne także zwiedzanie wirtualne pod linkiem willmann.wirtualny-mt514.pl.
Wystawie towarzyszył będzie katalog wydany pod wspólnym tytułem „Willmann w Warszawie”, który zawierać będzie zdjęcia prezentowanych obiektów oraz artykuły o życiu i twórczości Michaela Willmanna.
Ze wstępu do katalogu:
Michael Leopold Willmann przeszło pół wieku żył i tworzył na terenie Śląska. Stał się przez to najbardziej rozpoznawalnym oraz wpływowym artystą doby baroku w naszej części Europy. Wrocławską wystawę „Willmann. Opus magnum” zobaczyło kilkadziesiąt tysięcy osób, jej katalog stał się przysłowiowym rarytasem wydawniczym, a ilość wydarzeń towarzyszących tej prezentacji była doprawdy imponująca w swej ilości i różnorodności.
Mieszkańcom i gościom Warszawy należy się bliższe poznanie artysty, bez którego nie byłoby tak znamienitej sztuki śląskiego baroku. Teraz czas na „Willmann w Warszawie”. Wystawa „Willmann encore. Męczeństwa apostołów” w oddziale MT5,14 jest prezentacją monumentalnych obrazów Willmanna wchodzących w skład jego imponującego cyklu malarskiego „Męczeństwa apostołów” przeznaczonego pierwotnie do kościoła opactwa cystersów w Lubiążu. To ponowne (encore) ich scalenie jest próbą zademonstrowania jeszcze raz i jeszcze na chwilę tego geniuszu Willmanna, którego – wraz z powrotem tych obrazów do licznych świątyń warszawskich – już nie będzie nam dane w ten sposób podziwiać i przeżywać. Przywrócenie w zbliżonej formie pierwotnego zamysłu prezentacji tego cyklu pozwala bowiem na wyjątkową demonstrację jego wymowy teologicznej. W dziełach tych zawiera się i wielki talent ich twórcy, i szczególne poczucie religijności oraz zawierzenia, które całe życie towarzyszyło poczynaniom Willmanna. Stanowią one szczególną wartość dla sztuki baroku naszej części Europy i są wyjątkowo cenną spuścizną religijną i artystyczną.
Wystawa „Willmann. Opus minor” w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej prezentujemy mniejsze dzieła „śląskiego Rembrandta”, którego słynna artystyczna wszechstronność dawała pole do demonstracji wyjątkowego talentu. Są to obrazy mniejszego formatu, rysunki i grafiki, które składają się na jedyny w swoim rodzaju jakościowy pendant do wystawy wrocławskiej, a tytuł tej warszawskiej prezentacji – „Willmann. Opus minor” – staje się swoistym uwieńczeniem całego projektu wystawienniczego dedykowanego temu malarzowi. Wszystko to składa się na bogatsze, bardziej zróżnicowane i tym sposobem pełniejsze zaprezentowanie dorobku artysty.
Sztuka Willmanna pozostaje niekwestionowanym zjawiskiem artystycznym, ale dzisiaj nabiera także innego, dodatkowego znaczenia. Demonstruje, że na przekór licznym przeciwnościom losu, człowiek może znaleźć w sobie wiarę, jej głębię i siłę do tego, aby dać odpór wszelkim nieszczęściom. Sztuka ta prezentuje często też Ofiarę, która czyni człowieka szlachetniejszym, świadomym tego, iż nie jest samotny, że jego życie czemuś ma służyć i o czymś zaświadczać. Bardzo wierzymy w to, iż te przesłania staną się naszym wspólnym doświadczeniem.
Źródło: materiał prasowy / / Muzeum Archidiecezji Warszawskiej / Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego