Przenieś swoją firmę do Internetu. Zarabiaj na e-handlu – to rządowy projekt biznesowy skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorców posiadających sklepy stacjonarne. Ma zachęcić firmy, które do tej pory nie prowadziły sprzedaży e-commerce, do współpracy z platformami sprzedaży internetowej.
Celem kampanii jest nie tylko zachęcenie do sprzedaży online, ale również zwiększenie świadomości przedsiębiorców o możliwościach rozwoju własnej firmy. Organizatorami przedsięwzięcia są Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Partnerami są najwięksi polscy operatorzy sprzedaży on-line.
W obecnej sytuacji, gdy w nieoczekiwany sposób pandemia zatrzymała tradycyjne biznesy Internet i jego możliwości w zakresie e-commerce okazują się bardziej przydatne niż kiedykolwiek dotychczas. Dlatego, jeśli prowadzisz swoją firmę przy wykorzystaniu tradycyjnych kanałów dotarcia do klientów, warto zainteresować się tym, co oferują największe platformy do handlu w Internecie. W normalnym czasie pozwoli to rozwinąć biznes i dotrzeć do nowych klientów, a jednocześnie „wejście w Internet” stanowić może swoistą polisę ubezpieczeniową na wypadek powtórzenia się sytuacji, gdy znów będą zamknięte całe sektory gospodarki.
Wykorzystaj szansę na rozwój
W obecnej sytuacji spowodowanej koronawirusem, kiedy wszyscy musimy stosować się do obostrzeń i zostać w domach, zakupy przez Internet stają się bezpieczną alternatywą, a niekiedy jedyną możliwą drogą, aby nabyć podstawowe rzeczy. I nie chodzi tylko o to, że część tradycyjnych sklepów zamknięto. Wiele osób, które chorują w samotności i są zdane na pomoc innych albo osoby odbywające kwarantannę mają znacznie utrudnione możliwości przemieszczania się i dokonania podstawowych zakupów. Dla nich najpewniejszą i najszybszą droga jest kurier z paczką produktów zamówionych przez Internet. Dzięki handlowi internetowemu część zakupów można zrealizować on-line nie wychodząc z domu.
Ale taka sytuacja to także wyjątkowa okazja dla przedsiębiorców. Właśnie dzięki sprzedaży internetowej i pracy kurierów e-sklepy mogą dotrzeć do klientów, a korzyści z tego są obopólne. Wejście na platformy e-commerce to sposób nie tylko na to, aby przetrwać kryzys spowodowany koronawirusem i zamrożeniem gospodarki, ale by wyjść z kryzysu wzmocnionym. Co ważniejsze, przeniesienie swojego biznesu do Internetu nie oznacza zakończenia tradycyjnej działalności, ale daje możliwość poszerzenia kanałów dystrybucji i bazy klientów.
Zarabiaj online
Zapewne wielu przedsiębiorców zastanawia się właśnie nad uruchomieniem swojej działalności e-handlowej i wtedy pojawia się pytanie: „Ale jak zacząć?”. Czy potrzebne jest specjalne oprogramowanie, jak zaprojektować grafiki i wygląd sklepu, jak stworzyć procedury i dokumenty handlowe? Są też dylematy, które nazwalibyśmy strategicznymi: kto poniesie koszty wysyłki towarów, jakie ceny ustalić w sklepie internetowymi i czy powinny być takie same jak w sklepie tradycyjnym.
Jest szybki sposób na sprawdzenie, czy opłaca się w e-handel wejść i się tego biznesu trzymać – sprzedaż z wykorzystaniem platform e-commerce zamiast zakładania na starcie własnego sklepu internetowego.
Pojawienie się w serwisach aukcyjnych ze swoją ofertą jest znacznie prostsze i mniej kosztowne niż uruchomienie sklepu internetowego. Tak naprawdę wystarczy posiadać towar i materiały do jego pakowania oraz dobre zdjęcia i opis przedmiotu transakcji. Wystawiamy ofertę i czekamy na klientów, a dzięki temu, że platformy e-commerce biją rekordy popularności możemy liczyć, że klienci zapoznają się także z naszą ofertą.
Nie martwimy się o hosting, nie płacimy grafikom i programistom, ani prawnikom za przygotowanie umów i zabezpieczenie prawne transakcji. Wszystko to bierze na siebie dostawca rozwiązania do prowadzenia e-handlu. Oczywiście nie za darmo. Platforma nie pobiera na ogół prowizji za wystawianie towaru na sprzedaż, ale już od dokonanej transakcji musimy zapłacić.
Gdyby jednak okazało się, że e-handel na platformie internetowej nie przynosi spodziewanych zysków, można łatwo z tego rodzaju działalności wycofać się, praktycznie nie ponosząc kosztów.
Skorzystaj z pomocy
Niedawno ruszyła kampania zachęcająca przedsiębiorców do przenoszenia do Internetu sprzedaży usług i towarów, które do tej pory niewielkie sklepy oferowały tylko stacjonarnie. Z jednej strony odpowiada potrzebom współczesnych konsumentów coraz częściej korzystających z rozwiązań e-commerce, a z drugiej daje szansę na rozwój mikro- i małym przedsiębiorstwom. To jedna z wielu gospodarczych propozycji antykryzysowych, którym patronuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
W ramach projektu ARP S.A. stworzyła specjalną stronę internetową poświęconą akcji, na której można zapoznać się m.in. z korzyściami prowadzenia sklepu online, poradnikiem od czego zacząć i z jakich narzędzi skorzystać.
https://zarabiaj-online.arp.pl/
Przeniesienie firmy do Internetu jest bardzo proste. Formalności nie zajmą Ci dłużej niż 15 minut. Można skorzystać z zawartych tam wskazówek i skorzystać ze specjalnych ofert partnerów akcji. Na stronach partnerów projektów można znaleźć specjalnie przygotowane, atrakcyjne oferty. Aby założyć sklep wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie partnera. Tam dowiesz się, jak zarabiać dzięki platformie oraz z jakich pakietów zniżkowych i bonusów można skorzystać.
„Idea tego projektu jest prosta. E-commerce to obecnie w Polsce prężnie rozwijający się kanał sprzedaży – z zakupów internetowych korzysta ponad 28 mln Polaków. Chcemy dać szansę małym sklepom, które do tej pory nie istnieją w e-handlu, a mają wszelkie ku temu predyspozycje i mogą w ten sposób zarabiać. Stworzyliśmy poradnik dla osób, które nie wiedzą, od czego zacząć. Zaprosiliśmy również do współpracy dwa znane market place’y i liczymy, że z czasem przyłączą się kolejni partnerzy”– mówi Paweł Kolczyński, wiceprezes Zarządu ARP S.A.
Partnerzy kampanii
Kampania objęta jest patronatem GovTech Polska, Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Akcję merytorycznie wspiera również Krakowski Park Technologiczny.
Partnerami akcji są liderzy w branży e-handlu – Allegro, OLX oraz Polski Fundusz Rozwoju, który wspiera akcję merytorycznie. Allegro i OLX przygotowały między innymi specjalne pakiety powitalne dla nowych użytkowników biznesowych, zawierające dostęp do specjalnych webinariów oraz dedykowane wsparcie zespołu sprzedażowego.
ARP S.A. podkreśla, że jest otwarta na współpracę z innymi platformami sprzedażowymi, które dzięki kampanii pozyskają nowych użytkowników, a mikro, małym i średnim przedsiębiorcom umożliwią rozszerzenie dotychczasowej działalności.
Dariusz Stępień, opoka.org.pl
Partnerem publikacji jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.