Pierwsze urodziny #FakeHuntera Polskiej Agencji Prasowej

Dziś mija rok od powstania serwisu #FakeHunter, którego zespół podjął się trudnej walki z falą dezinformacji zalewającą przede wszystkim media społecznościowe. W ciągu tego czasu serwisowi udało się zweryfikować ponad 1150 informacji, w tym zdemaskować ok. 900 fake newsów, głównie dotyczących koronawirusa i szczepień. Projekt został uruchomiony przez PAP wspólnie z GovTech Polska.

W dobie pandemii dezinformacja jest szczególnie niebezpieczna, gdyż nie tylko sieje niepokój i lęk, ale też może zagrozić zdrowiu i życiu, np. poprzez unikanie szczepień czy nieprzestrzeganie reżimu sanitarnego. Dlatego zwalczanie tzw. infodemii w oparciu o wiarygodne źródła ma ogromne znaczenie społeczne. To jest właśnie zadanie i cel serwisu #FakeHunter PAP i jemu podobnych.

Każdy internauta może zgłosić do serwisu wątpliwą treść do weryfikacji, a następnie otrzymać wiarygodną odpowiedź, zweryfikowaną przez społecznych liderów opinii oraz ekspertów PAP. W ten sposób udało się podważyć prawdziwość tak popularnych w sieci teorii spiskowych, jak np. szkodliwość noszenia maseczek, laboratoryjne pochodzenie koronawirusa czy próby zapanowania nad ludzkością za pośrednictwem szczepionek.

Sprawdzane treści nie ograniczają się jedynie do pandemii koronawirusa i sposobów zapobiegania dalszemu jej rozprzestrzenianiu. Zespół #FakeHuntera tropi też fałszywe wiadomości z takich dziedzin jak: nauka i zdrowie, nowe technologie, finanse, telekomunikacja, a także, od niedawna, energetyka.

Przygotowywane przez ekspertów FH raporty zawierają werdykty stwierdzające prawdziwość lub fałsz danego zgłoszenia oraz ich uzasadnienie, jak również listę polskich i zagranicznych źródeł, z których korzystano przy weryfikacji. Są to m.in. publikacje naukowe, zalecenia takich organizacji jak Światowa Organizacja Zdrowia, Europejska Agencja Leków, amerykańskie Centra Kontroli i Prewencji Chorób (CDC), stanowiska polskiego rządu czy poszczególnych resortów oraz wypowiedzi specjalistów z danej dziedziny.

„#FakeHunter to projekt społeczny tworzony wspólnie z partnerami i ekspertami. Aktualnie oprócz ogólnych treści weryfikujemy informacje zgłaszane w kilku kategoriach: energetyka, finanse, koronawirus, nauka i zdrowie, szczepienia i telekomunikacja. Projekt jest cały czas rozwijany a obszar weryfikacji fake newsów poszerzany. Celem projektu jest zdemaskowanie jak największej ilości nieprawdziwych informacji” - mówi Lidia Garbaczuk, dyrektor marketingu i sprzedaży PAP.

Serwis organizuje też konkurs #FakeHunter Challenge, w którym mogą wziąć udział wszyscy pragnących tropić „fejki” w sieci i weryfikować je w oparciu o sprawdzone źródła. Podczas tegorocznej II edycji konkursu do rywalizacji przystąpiło niemal 100 internautów, którzy zweryfikowali łącznie, w ciągu trzech dni, ponad 2 tys. zgłoszeń.

Już dziś zapraszamy na kolejne odsłony #FakeHunter Challenge!

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Logo PZU

Zamieszczone na stronach internetowych portalu https://opoka.org.pl/ i https://opoka.news materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Fundację Opoka na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama