Płatności mobilne w Polsce po 4 latach: 30 banków i ponad 4 mln kart w użyciu

Polacy pokochali płacenie smartfonem. Na koniec września 2020 r., czyli niecałe 4 lata po wejściu tej technologii do Polski, klienci banków w naszym kraju mieli już 4,386 mln aktywnych kart w systemach płatności mobilnych.

Wartość transakcji zrealizowanych przez Polaków zbliżeniowo za pomocą smartfona w III kwartale 2020 r. - wyniosła 89,4 mln zł. Oznacza to, że średnio każdego dnia w Polsce wartość płatności zbliżeniowych wynosi prawie 1 mln zł.

Z najpopularniejszego systemu Google Pay mogą już korzystać klienci 30 banków w Polsce, a od stycznia 2021 r. również osoby posiadające konta i karty w SKOK-ach.

Klienci banków oczekują jednak, że płatności dokonywane za pomocą komórki nie tylko pozwolą na korzystanie ze wszystkich możliwości, jakie daje posiadanie karty płatniczej, ale będą również wygodne i bezpieczne.

Wygodę i bezpieczeństwo zapewniają systemy płatności mobilnych: Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, a także własne aplikacje bankowe - jak PeoPay banku Pekao SA czy IKO banku PKO BP. Wszystkie działają w oparciu o technologię HCE (ang. Host Card Emulation) pozwalającą na szybkie płatności zbliżeniowe, nawet gdy nie ma dostępu do internetu.

Z danych zebranych przez portal cashless.pl wynika, że w okresie lipiec-wrzesień 2020 klienci banków z Polski zrealizowali w tych systemach o 39 mln zł więcej płatności niż w III kwartale 2019 i o ponad 28 mln zł więcej niż w II kwartale 2020 r. Liczba kart płatniczych dodanych do wirtualnych portfeli wzrosła w ostatnim roku o 2 mln. Oznacza to, że w porównaniu z okresem przed pandemią wartość płatności dokonywanych za pomocą smartfona wzrosła o ponad 40 proc.

Najbardziej popularnym wirtualnym portfelem jest Google Pay, jeden z globalnych standardów płatności mobilnych, który działa z kartami debetowymi i kredytowymi. Google Pay umożliwia wypłacanie gotówki z bankomatów zbliżeniowych oraz płatności w sklepach, internecie i aplikacjach. Oferuje również liczne zniżki.

19 stycznia 2021 do grona instytucji finansowych korzystających z aplikacji dołączył sektor SKOK.

„Technologia w zakresie świadczenia usług finansowych coraz bardziej przyśpiesza, zmiany nabrały szczególnego tempa w związku z pandemią. W tym cyfrowym wyścigu bierzemy udział już od wielu lat i nadal nie pozostajemy bierni. Tak jak niegdyś wdrożyliśmy system bankowości internetowej (e-skok) oraz aplikację mobilną (mSKOK), tak teraz wykonujemy kolejny skok do przodu - udostępniamy naszym członkom usługę GooglePay (GPay)” - powiedział Rafał Matusiak, prezes Kasy Krajowej SKOK.

Rafał Matusiak wyjaśnił, że wszystko co niezbędne, aby skorzystać z tej nowej technologii, to karta płatnicza, którą wydaje SKOK, i smartfon z systemem Android. Karta zostaje przeniesiona z materialnej formy plastikowej do wirtualnego kodu w telefonie.

„Odpowiednie systemy czuwają nad bezpieczeństwem takiej operacji. I robiąc zakupy, np. w sklepie, możemy do terminala płatniczego zbliżyć smartfon, a nie kartę. Efekt jest ten sam - dokonanie płatności - podkreślił Rafał Matusiak i dodał: - GPay to kolejny etap cyfrowej rewolucji, który mamy za sobą, ale już myślimy o kolejnych krokach”.

System Google Pay opracowany przez Google w 2016 r. jest honorowany wszędzie na świecie. Polska wdrożyła go 16 listopada 2016 - jako szósty kraj na świecie i drugi w Europie, a pierwszymi bankami, które przyjęły system Google Pay były: Alior Bank, Santander (wówczas BZ WBK) oraz T-Mobile Usługi Bankowe. Obecnie korzystanie z Google Pay umożliwia 30 banków w Polsce - z wyjątkiem Banku Pekao SA, który posiada własną aplikację mobilną PeoPay oraz PKO BP, który korzysta z własnej aplikacji IKO oraz Apple Pay i Garmin Pay.

Do tej pory z Google Pay mogli korzystać posiadacze urządzeń z systemem Android 5.0 lub nowszym, jednak aplikacja wkrótce będzie dostępna również dla posiadaczy i-Phone’ów. W nowej odsłonie Google Pay pomoże uporządkować finanse poprzez dostarczanie okresowych podsumowań wydatków i wyszukiwanie transakcji na różne sposoby.

Użytkownicy aplikacji mogą dodać do wirtualnego portfela również kartę Coinbase, która umożliwia płatności w kryptowalutach, takich jak Bitcoin, Ether, Bitcoin Cash czy Litecoin. Płatności kartą Coinbase w Google Pay są dostępne obecnie dla klientów w 14 krajach: Francji, USA, Wielkiej Brytanii, Belgii, Finlandii, Irlandii, Włoszech, Polsce, Chorwacji, Czechach, Słowacji, Szwecji, Norwegii i Danii.

Aplikacja Google Pay, z której miesięcznie korzysta 150 mln klientów w 30 krajach, zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa. Numer karty nie jest przechowywany w Google Pay, ani też wykorzystywany podczas transakcji. Aplikacja używa numeru tokena płatniczego, który jest cyfrowym odpowiednikiem zastępującym dane karty płatniczej.

Maciej Ruczyński, wiceprezes Kasy Krajowej SKOK potwierdza, że w usłudze Google Pay bezpieczeństwo posiadaczy kart płatniczych realizowane jest na kilka sposobów. „Dane karty są szyfrowane i przechowywane na bezpiecznych serwerach. Nie występują nigdzie dane karty, a zamiast tego funkcjonuje numer konta wirtualnego. Kiedy użytkownik płaci kartą w sklepie, udostępniany jest sprzedawcy numer konta wirtualnego. Dzięki temu informacje o koncie karty są bezpieczne” - podkreślił Maciej Ruczyński.

Wiceprezes KK SKOK wyjaśnił, że ważnym zabezpieczeniem płatności w systemie GPay jest także konieczność ustawienia na urządzeniu blokady ekranu. „Usunięcie blokady ekranu spowoduje usunięcie przez Google Pay numeru konta wirtualnego z urządzenia” - zaznaczył Ruczyński i dodał, że ponieważ dokonywanie transakcji wiąże się w większości przypadków z koniecznością odblokowania telefonu, w przypadku zagubienia lub kradzieży telefonu należy zablokować urządzenie. Wówczas korzystanie z Google Pay nie będzie możliwe.

„Aplikacja Google Pay nie przechowuje danych kart na telefonie, dlatego osoba, która go znajdzie lub ukradnie, nie będzie miała do nich dostępu, nawet jeśli telefon będzie odblokowany. Dla korzystających z Google Pay mam następujące rady, które mogą pomóc w zwiększeniu bezpieczeństwa danych karty: wysyłaj środki tylko osobom, które znasz, niezwłocznie zgłaszaj nieautoryzowane obciążenia oraz fałszywe wiadomości” - powiedział Maciej Ruczyński.

Nowa odsłona aplikacji będzie również zawierać funkcje umożliwiające zarządzanie mobilnym kontem bankowym Plex, zintegrowanym z systemem Google Pay. Konta Plex oferowane są przez banki i kasy oszczędnościowe i nie wymagają żadnych opłat miesięcznych, opłat za przekroczenie salda, ani minimalnych wymogów dotyczących salda, dzięki czemu łatwiej można na nich oszczędzać.

Bankowość mobilna w Polsce ma już długą historię. Jak opisał to portal bankier.pl w 2015 r., pierwsze próby bankowania przez telefon podjęto już w 1999 r. W 2000 r. mBank i WBK wprowadziły bankowość mobilną opartą o WAP, w 2002 powstała pierwsza aplikacja SIM Toolkit „Płacę SMSem” w Inteligo, a w 2004 pierwsza aplikacja mobilna napisana w języku java: R-Mobile Raifeissen Banku. Na koniec 2012 r. z aplikacji mobilnych korzystało już 1,2 mln klientów banków komercyjnych, a w 2015 r. liczba mobilnych klientów przekroczyła 4 mln.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Logo PZU

Zamieszczone na stronach internetowych portalu https://opoka.org.pl/ i https://opoka.news materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Fundację Opoka na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama