„Muzeum straconych wartości” to motyw tegorocznej aranżacji grobu pańskiego w krypcie kościoła pijarów w Krakowie. Autorem i wykonawcą ekspozycji jest ojciec Piotr Wiśniowski. Krypta zostanie otwarta dla wiernych w Wielki Piątek po południu, po drodze krzyżowej.
Podziwiać grobowiec i modlić się przy nim będzie można do wtorku, możliwe, że termin ten zostanie przedłużony. Wystrój grobu pańskiego w kościele Pijarów każdego roku nawiązuje do bieżących wydarzeń. Rok temu motywem była wojna w Ukrainie.
„«Muzeum straconych wartości» to motyw przewodni tegorocznej aranżacji. Hasło nawiązuje do codzienności, w której ma się poczucie zatracenia sensu, gubienia tego co piękne” – powiedział PAP pijar ojciec Piotr Wiśniowski.
Aranżacja została przygotowana w barwach białych, tylko żywe kwiaty mają odcienie czerwieni, różu – odchodzą one od Najświętszego Sakramentu i symbolizują żyły Chrystusa. Krew Chrystusa ma przywrócić wiarę w wartości.
Na postumentach przeznaczonych na dzieła sztuki stoją przedmioty codziennego użytku, np. zastawa stołowa. Na większości postumentów są manekiny głów – symbolizują wartości, które straciły sens. Np. głowa mająca być autorytetem jest przewrócona, głowa symbolizująca miłość – ma maskę, symbolizująca prawdę – ma zasłonięte usta, symbolizująca sprawiedliwość – ma przepaskę na oku, symbolizująca sztukę – jest oszpecona. Z koroną na głowie jest bezinteresowność, co wskazuje na chęć zysku. Dwie głowy symbolizujące bliskość są odwrócone do siebie plecami.
O. Piotr Wiśniowski, pracując nad aranżacją, inspirował się wierszem Tadeusza Różewicza „Ocalony”. W utworze tym jest fragment: „Szukam nauczyciela i mistrza/ niech przywróci mi wzrok słuch i mowę/ niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia/ niech oddzieli światło od ciemności”.
W centralnej części krypty są monumentalne, dwubiegowe schody nawiązujące do „Scala Sancta” (zwanych też „Scala Pilati”) – schodów, po których Chrystus w Jerozolimie szedł przed sąd Piłata.
Pod schodami była wyłożona sztukateriami grota, w której w okresie Wielkanocy urządzano grób pański – ta tradycja przetrwała do tej pory. Pijarzy przez lata urządzali grób pański, nawiązując do aktualnych wydarzeń. W latach 70. i 80. jego aranżacje były manifestacją niezależności, buntu i oporu. Kiedy czasy walki z komunistyczną władzą przeszły do historii, u pijarów nadal ustawiały się długie kolejki nawiedzających kryptę. W wolnej Polsce swoje przedstawienia męki pańskiej prezentują artyści lub ojcowie pijarzy.(PAP)
Autor: Beata Kołodziej
Zamieszczone na stronach internetowych portalu https://opoka.org.pl/ i https://opoka.news materiały sygnowane skrótem „PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Fundację Opoka na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.