Wydział Katechetyczny diecezji tarnowskiej opracował raport na podstawie badania ankietowego. Na temat lekcji religii wypowiedziało się ponad 7300 młodych ludzi. Oceniając lekcje religii uczniowie w większości podkreślili, że jest ona potrzebna i ciekawa, pozwala rozwiązać wiele problemów duchowych, i wnosi do życia młodych ważne wartości.
Dużo było głosów, że religia pozwala rozwiązać wiele problemów duchowych i wnosi do życia młodych ważne wartości. Jeden z uczniów napisał, że religia uratowała go przed samobójstwem. Sugerowano, że lekcje powinny być jeszcze ciekawsze.
Oceniając lekcje religii, uczniowie podkreślili, że jest ona potrzebna i ciekawa. Były też negatywne głosy np. że bywa nudna. Ok. 1,5 proc. uczniów stwierdziło, że religia powinna być raz w tygodniu, a 9 proc. że w kościele. Młodzi sugerowali, że na lekcjach nie powinno być kartkówek i odpowiedzi ustnych.
Zadziwiła nas szczerość odpowiedzi młodych osób i pozwoliła określić konkretne wnioski – komentuje ks. dr Andrzej Jasnos dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Tarnowie. Młodzież jasno i klarownie określiła, że uczestniczy w lekcjach religii ze względu na to, że wierzy, deklaruje się ludźmi wierzącymi i że chce chodzić na lekcje religii, mimo pojawiających się przeciwności, np. ustawiania tej lekcji na pierwszej czy ostatniej godzinie.
60 proc. badanych opowiedziało się za wliczaniem oceny z lekcji religii do średniej. Młodzi wskazywali, że ocena stanowi dla nich ważny element informacyjny i motywacyjny, pokazuje trud, jaki uczniowie włożyli w zdobywanie wiadomości i umiejętności. Zaznaczali też, że na lekcjach religii poszerzają swoją wiedzę z zakresu: historii, sztuki, języka polskiego, bioetyki, moralności, filozofii, wychowania, innych religii, patriotyzmu, muzyki.
Nie bez znaczenia dla młodych jest osoba prowadząca lekcje. Dla większości stanowi ona dla nich punkt odniesienia w doświadczanych trudnościach. Uczniowie podkreślają także, że to właśnie nauczyciele religii inspirują ich i dają możliwość podejmowania działań wolontariackich.
Wyniki raportu zaprezentowano w Kurii Diecezjalnej w Tarnowie podczas spotkania dla przedstawicieli ruchów i stowarzyszeń. Obecna była także nauczycielka religii Bernadetta Petrykowska, która uczy w szkole podstawowej w Czarnej Tarnowskiej. Jest ona jedną z inicjatorek petycji do Minister Edukacji Narodowej o wliczanie oceny z religii/etyki do średniej ocen oraz utrzymanie dotychczasowego wymiaru godzin z tych przedmiotów. Już podpisało się pod nią ponad 8700 osób z całej Polski.
„Piękna jest reakcja ludzi, którzy są zainteresowani wychowaniem swoich dzieci. Najczęściej odpowiedzi udzielają rodzice i uczniowie z całej Polski, m.in. z Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Tarnowa, z mojej Dębicy, z czego bardzo się cieszę. Petycja trafi do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nadal będzie w internecie, więc będzie można składać podpisy” – mówi nauczycielka.
Sygnatariusze petycji opowiadają się m.in. za tym, by ocena z religii/etyki pozostała na świadectwie, jako odzwierciedlenie wysiłku ucznia włożonego w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu. Ponadto ich zdaniem ocena z religii/etyki powinna być wliczana do średniej ocen.