Maturzyści, tegoroczni absolwenci liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia na egzaminie pisemnym z języka polskiego na poziomie podstawowym musieli napisać rozprawkę o buncie lub o wpływie, jaki ma relacja z drugim człowiekiem.
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała na swojej stronie internetowej arkusze egzaminacyjne rozwiązywane we wtorek przez maturzystów na egzaminie pisemnym z języka polskiego – obowiązkowym dla wszystkich maturzystów.
W tym roku egzaminy maturalne przeprowadzane są w dwóch formułach. W nowej formule zdają tegoroczni absolwenci liceów ogólnokształcących, techników, szkół branżowych II stopnia, a w starej – abiturienci ze starszych roczników.
Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule składa się z trzech części. Maturzyści musieli rozwiązać dwa testy („Język polski w użyciu" i „Test historycznoliteracki") oraz napisać tekst własny – mieli wybór: napisać rozprawkę na jeden z dwóch podanych tematów.
Oba testy zawierały łącznie 16 zadań. Zadania w pierwszym teście odnosiły się do zacytowanych w arkuszu fragmentów tekstów: Richarda Lueckego „Zarządzanie czasem" i Hanny Gadomskiej „Masz wrażenie, że czas płynie za szybko?". Maturzyści mieli m.in. na podstawie tekstu Lueckego wyjaśnić na czym polega paradoks ludzkich starań o spowolnienie upływu czasu, a na podstawie tekstu Gadomskiej podać dwa uwarunkowania wpływające na sposób postrzegania czasu przez człowieka. Na podstawie obu tekstów musieli napisać notatkę syntetyzującą na temat: człowiek wobec upływu czasu.
Zadania w teście drugim również odnosiły się do zacytowanych w arkuszu fragmentów tekstów, m.in. Trenu X Jana Kochanowskiego, wiersza Jana Andrzeja Morsztyna „Niestatek" oraz fragmentów: „Mitologii" Jana Parandowskiego, „Pieśni o Rolandzie", „Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, „Potopu" Henryka Sienkiewicza, „Wesela" Stanisława Wyspiańskiego i „Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall. Maturzyści mieli m.in. odpowiedzieć czy postawa podmiotu lirycznego w Trenie X jest podobna do postawy Demeter, wyjaśnić symbolikę złotego rogu w „Weselu", a na podstawie podanego fragmentu „Zdążyć przed Panem Bogiem" oraz całego reportażu Hanny Krall wyjaśnić, jaką rolę w powojennym życiu Marka Edelmana odgrywała pamięć o wydarzeniach na Umschlagplatzu. Z kolei z reprodukcji plakatu spektaklu „Kordian" mieli wybrać dwa elementy graficzne i wyjaśnić ich sens w kontekście dramatu Słowackiego.
Pisząc rozprawkę maturzyści musieli odwołać się do utworów literackich i wybranych kontekstów (np. historycznoliterackiego, literackiego, biograficznego, kulturowego, religijnego, mitologicznego, biblijnego, historycznego, filozoficznego, egzystencjalnego, politycznego, społecznego). Jednym z utworów musiała być lektura obowiązkowa. W arkuszu przypomniano listę lektur. Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: „Bunt i jego konsekwencje dla człowieka", drugi: „Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?".
Za rozwiązanie testów maturzyści piszący egzamin w nowej formule mogą maksymalnie otrzymać 25 punktów, a za rozprawkę – maksymalnie 35 punktów. Na napisanie całego egzaminu zdający maturę z polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule mieli 240 minut.
Maturzyści z wcześniejszych roczników, którzy zdawali egzamin w starej formule, mieli arkusz egzaminacyjny składający się z dwóch części: testu i tekstu własnego. Pisząc tekst własny mieli wybór: napisać rozprawkę na jeden z dwóch podanych tematów lub przeprowadzić analizę tekstu poetyckiego.
Zadania w teście odnosiły się do zacytowanych fragmentów tekstów: „Kultura – komunikowanie wartości" Grzegorza Żuka i „Artyści jako specyficzna grupa społeczna i zawodowa” Jarosława Działka i Moniki Murzyn-Kupisz. Maturzyści mieli m.in. napisać streszczenie tekstu Żuka, a na podstawie tekstu Działka i Murzyn-Kupisz podać trzy cechy, które na przestrzeni wieków pozwalały uznać jednostkę za przynależną do grupy artystów oraz podać przyczynę i skutek zwiększania się grona pretendentów do tytułu artysty. W arkuszu był też fragment „Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, bez podania co to za utwór i kto jest jego autorem. Mieli to podać maturzyści.
Jeden z tematów rozprawki w tym roku brzmiał: „Bunt czy pokora – którą postawę życiową powinien wybrać człowiek, by uczynić świat lepszym?". Punktem wyjścia do rozważań był zacytowany fragment „Dziadów cz. III" Adama Mickiewicza. Drugi temat brzmiał: „Co sprawia, że człowiek zyskuje szacunek innych ludzi?". Punktem wyjścia były zacytowane fragmenty „Potopu". W temacie trzecim maturzyści mieli zinterpretować wiersz Urszuli Kozioł „Ulga na wiosnę".
Za rozwiązanie testu maturzyści piszący egzamin w starej formule mogą maksymalnie otrzymać 20 punktów, a za rozprawkę – maksymalnie 50 punktów. Na napisanie całego egzaminu zdający maturę z polskiego na poziomie podstawowym w starej formule mieli 170 minut.
Aby zdać egzamin maturzysta, niezależnie, w której formule go zdawał, musi uzyskać minimum 30 proc. punktów możliwych do zdobycia z danego egzaminu. (PAP)
autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
Zamieszczone na stronach internetowych portalu https://opoka.org.pl/ i https://opoka.news materiały sygnowane skrótem „PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Fundację Opoka na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.