W zlaicyzowanych krajach młodzi umacniają się w wierze. Wierzą nie z tradycji, ale z przekonania

Obok dobrze znanego procesu sekularyzacji obserwujemy wśród młodych w krajach takich jak Hiszpania, Włochy czy Wielka Brytania równoległy mniejszy proces umacniania się wiary – mówi prof. Gema Maria Bellido. Jak wyjaśnia, dotyczy on przejścia od praktykowania wiary ze względu na tradycję do stania się wierzącym z przekonania.

Uczona kieruje projektem badawczym „Ślady. Oczekiwania, ideały i wiara młodych” [org. „Footprints. Young People: Expectations, Ideals, Beliefs”], w ramach którego przeprowadzane są badania wśród młodych w różnych krajach świata. Najnowsze ankiety zebrano w 8 krajach: Argentynie, Brazylii, Włoszech, Kenii, Meksyku, Filipinach, Hiszpanii i Zjednoczonym Królestwie w grupie 4 889 młodych między 18. i 29. rokiem życia. Wyniki opublikowano końcem lutego.

„33% uczestników przyznaje, że wierzy w Boga; 30% pozytywnie widzi Kościół i nie postrzega go jako doczesnej instytucji politycznej” – mówi prof. Bellido. Jak dodaje, głównym wnioskiem badań jest to, że duchowość odgrywa wciąż ważną rolę wśród młodych ludzi i jej obecność wzrasta lub przynajmniej pozostaje taka sama jak pięć lat temu.

Wiara stanowi ważny punkt odniesienia w kwestiach społecznych a wierzący mają tendencję posiadać większy zmysł obywatelski.

„Istnieją kraje, które wykazują silną obecność religii, takie jak Kenia, Filipiny i Brazylia” – mówi prof. Bellido. „Tam młodzi ludzie często się modlą, głęboko przestrzegają praktyk, [pielęgnują] wierzenia swojej religii i często uczestniczą w rytuałach. Są też kraje przechodzące sekularyzację, w których chrześcijaństwo jest nadal obecne w znacznym stopniu, takie jak Hiszpania i Włochy, gdzie mniejszy odsetek młodych ludzi identyfikuje się jako wierzący. Wierzący w tych krajach wydają się mieć głębszą świadomość wiary, co oznacza na przykład, że modlą się częściej niż w krajach o wyższym odsetku wierzących”.

Jak zauważa prof. Bellido, istnieją kwestie podzielane przez młodych niezależnie od tego czy wierzą, czy też są ateistami lub agnostykami.

„Największe obawy młodych ludzi w kwestiach społecznych dotyczą korupcji politycznej i problemów środowiskowych i są wspólne dla wierzących i ateistów” – mówi prof. Bellido. „Istnieje również zgoda co do tego, że sumienie każdej osoby określa, co jest dobre, a co złe, że lekarze mogą odmówić wykonania aborcji, wspomaganego samobójstwa ze względu na sumienie i nie mogą być dyskryminowanymi zawodowo z tego powodu” – dodaje. Naukowiec wskazuje ponadto, że zdecydowana większość młodych sprzeciwia się legalizacji prostytucji.

„Interesujące jest zaobserwowanie, że nawet młodzi ludzie, którzy deklarują się jako ateiści, uciekają się do modlitwy w pewnych okolicznościach, na przykład w Kenii i na Filipinach jest to dość powszechne zjawisko na poziomie około 70%, ale także w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy we Włoszech jest podobnie, choć w mniejszym stopniu” – dodaje prof. Bellido.

Najnowsze badania w ramach projektu „Ślady. Oczekiwania, ideały i wiara młodych” przeprowadzono dzięki współpracy Papieskiego Uniwersytetu Świętego Krzyża i hiszpańskiego centrum badania opinii publicznej GAD 3. Planowane są kolejne sondaże, tym razem wokół tematów pracy i relacji.

 

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama