Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao


Anne Bryan Smollin

Bóg wie, że jesteś zestresowany

Proste sposoby na odzyskanie równowagi

ISBN: 978-83-7580-012-8
wyd.: Wydawnictwo Salwator 2008

Wybrane fragmenty
Wprowadzenie
SPOSÓB pierwszy:
pogódź się z tym, że jesteś niedoskonały
SPOSÓB drugi:
zmień sposób mówienia o sobie
SPOSÓB trzeci:
trzymaj się priorytetów
SPOSÓB czwarty:
bądź obecny, tam gdzie jesteś



Wprowadzenie

Jak powszechnie wiadomo, jest wiele powodów, które wywołują stres.

Zgodnie z definicją, stres to niezdolność radzenia sobie z rzeczywistym lub wyimaginowanym zagrożeniem dla naszego dobrego samopoczucia, wywołująca negatywne dla naszego ciała reakcje. Stres nas wyczerpuje, męczy, złości i denerwuje.

Stres nie zawsze bezpośrednio wywołuje chorobę, ale udowodniono, że się do niej przyczynia. Dolegliwości fizyczne, takie jak niestrawność, biegunka, wrzody, słaby apetyt, bronchit, zapalenie płuc, potliwość, kłucie w klatce piersiowej, bóle mięśni, częste przeziębienia, drgawki, przynajmniej częściowo przypisuje się stresowi. Wiąże się go także z migreną, astmą, łuszczycą, pryszczami, alergią, zespołem jelita drażliwego, egzemą, chorobą serca oraz wysokim ciśnieniem.

Stres wywołuje wzrost poziomu cholesterolu tak samo jak zła dieta. Lęk przed pójściem do pracy i podniecenie na myśl o wyjściu z niej wywołuje w naszym ciele napięcie. Nic więc dziwnego, że zaburzenia bicia serca (arytmia) wzrastają w poniedziałki i piątki. W Stanach Zjednoczonych dolegliwości związane ze stresem to przyczyny 187 milionów wizyt pacjentów u lekarzy. Pewne studium pokazuje, że przed ukończeniem szóstego roku życia wielu z nas zbudowało fundament pod bardzo wysokie ciśnienie krwi.

Inne objawy, takie jak brak koncentracji, słaba pamięć, roztargnienie, zapominanie i brak poczucia humoru, to czerwone chorągiewki wskazujące na wysoki poziom stresu. Jeśli chodzi o emocje, osoba zestresowana może doświadczać gniewu, depresji, beznadziei, rozdrażnienia, lęku, niemocy, poczucia winy albo wstydu. Z kolei pod względem behawioralnym ludzie bardzo zestresowani mają tendencję do rzucania przedmiotami, przeklinania, krzyku, bicia, obgryzania paznokci, tupania, płaczu i częstszego denerwowania się.

Niekontrolowany stres jest czynnikiem większego ryzyka zachorowań na raka i choroby serca niż palenie czy żywność o wysokiej zawartości cholesterolu. Opracowania naukowe wykazują, że każdego dnia milion ludzi spośród mieszkańców USA jest nieobecnych w pracy wskutek zaburzeń związanych ze stresem.

Małe dzieci mogą doświadczać stresu, kiedy nie mają się z kim bawić lub kiedy zepsuje się ich ulubiona zabawka. Nastolatek może doświadczać stresu, kiedy jest wyłączony z grupy albo czuje się inny lub nie na swoim miejscu. Student może czuć się zestresowany, kiedy presja związana ze studiami staje się nie do zniesienia.

Powszechnie wyróżnia się trzy poziomy stresu. Stresory pierwszego stopnia są łagodne lub krótkie: kiedy ucieknie nam autobus, zgubimy bilety na koncert albo stłuczemy szklankę. W takiej chwili czujemy frustrację i rozdrażnienie. Jednakże jest to stres sytuacyjny.

Trudniej radzić sobie ze stresem średniego poziomu. Przygotowania do wesela, niedotrzymywanie terminów wymagające dłuższego pozostawania w pracy, nieobecność ważnych dla nas osób przez pewien krótki okres, oswojenie się z wyjazdem dziecka na studia — to powszechne przyczyny średniego stresu. Pochłaniają one więcej energii, a w konsekwencji napięcie dłużej utrzymuje się w naszym ciele.

Wreszcie istnieje stres chroniczny albo ostry poziom stresu związany z przeżywaniem rozwodu, utratą bliskiej osoby, śmiercią małżonka, dziecka czy ukochanej osoby. W takich sytuacjach może się okazać, że potrzebujemy pomocy i wsparcia z zewnątrz.

Masz już dość złych wiadomości o stresie?

Teraz czas na dobre wieści

Stres nie musi nas przygnębiać! To, co się nam przydarza, nie wywołuje stresu. To raczej nasza reakcja na to, co się dzieje, jest jego przyczyną. Możemy decydować, jak reagować na stres. Nasza postawa jest zależna od wyborów, których dokonujemy, a nasze wybory mogą określać nasze postawy. Dlatego w swoim życiu mamy kontrolę nad stresem.

Bóg wie, że jesteś zestresowany: proste sposoby odzyskania równowagi to sprawdzone rady, inspirujące opowiadania i pożyteczne ćwiczenia mające prowadzić do odzyskania równowagi, której wszyscy pragniemy. Dzięki tej książce możemy nauczyć się radzić sobie ze stresem, a nawet stać się zdrowszymi w procesie tej nauki. To dobra wiadomość.

Korzystanie z książki

Bóg wie, że jesteś zestresowany: proste sposoby odzyskania równowagi jest książką do czytania powolnego, refleksyjnego i aktywnego. Trzymaj ją przy łóżku; wieczorem przed zaśnięciem przeczytaj fragment. W ciągu kilku następnych dni postaraj się przemyśleć jego sens albo powtarzaj jakieś ćwiczenie. Umieść jedno z krótkich powiedzeń na swoim lustrze w łazience, abyś za każdym razem, kiedy w nie spojrzysz, przypominał sobie jeden z podstawowych sposobów radzenia sobie ze stresem.

Innymi słowy: daj sobie czas. W przypadku większości z nas osiągnięcie obecnego poziomu stresu zajęło wiele lat. Nabyliśmy nawyków, które powodują, że jesteśmy spięci. Ich zmiana wymaga czasu.

Korzystaj z tej książki, aby pomogła ci w tej przemianie. Strona po stronie ucz się lubić siebie bardziej, traktować siebie życzliwiej, śmiać się więcej, bawić się częściej, oddychać głębiej, wypoczywać zdrowiej i nabierać dystansu do zranień. Niech twoja lektura i refleksja zaowocują zdrowiem, równowagą i ubogaconym życiem.



 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: ćwiczenia zdenerwowanie presja pośpiech stres roztargnienie poradnik zranienia
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W