Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao

Smacznie i zdrowo

Mikołaj Choroszyński

Zachować młody umysł i ciało

Zachować młody umysł i ciało - foto
Autor/źródło: photogenica.pl, Susan & Neil Silverman

Kiedyś zadałem sobie ważne pytanie. Jaka dieta jest najzdrowsza na świecie? Nie łatwo było znaleźć odpowiedź. Przecież na świecie są dziesiątki tysięcy diet. Każdy region świata stosuje inną dietę. Ba, każdy człowiek eliminując lub preferując grupę produktów stosuje specyficzną dietę. Nie jem jabłek i już mam dietę „bezjabłkową”. Czy jednak będzie miała ona jakieś walory zdrowotne?


Zacząłem więc wnikliwe poszukiwania. Najpierw zasoby internetowe: artykuły, raporty itp.. W internecie można jednak umieścić i znaleźć dosłownie wszystko. Każdy może napisać, co chce. Jaką wartość przedstawia, setna, informacja o kolejnej diecie najzdrowszej na świecie? Co najwyżej niewielką… Następnym krokiem było wertowanie rankingów dietetycznych. Tutaj też, jedne zestawienia wykluczały drugie. Duża dowolność interpretacji, a proces oceny pozostawia wiele do życzenia…

Mam swoje własne pojęcie diety: rygorystycznie unikam wszystkich potraw, które mi nie smakują
Milan Kundera

Kolejne dni poszukiwań nie przynosiły rezultatów. Aż... tracąc już praktycznie nadzieję, natrafiłem na zestawienie U.S. News Best Diets. Ranking stworzony przez naukowców, lekarzy i dietetyków. Metodyka i kryteria oceny były w jasny i przejrzysty sposób opisane. Źródło to wydało się najbardziej wiarygodne ze wszystkich wcześniej widzianych. To było to! Jaka dieta pojawiła się na pierwszym miejscu?

DIETA ŚRÓDZIEMNOMORSKA! Eureka! Zacząłem czytać, sprawdzać i drążyć. Temat pochłonął mnie całkowicie. Faktem jest, że dieta śródziemnomorska jest sprawdzonym modelem. Wychowały się na niej całe pokolenia, które nie cierpiały na żadne choroby cywilizacyjne. Żyły długo w zdrowiu zachowując przy tym pełną sprawność i pogodę ducha. Dlatego też, jest najlepiej przebadanym naukowo modelem odżywiania.

Naukowcy od lat poszukują odpowiedzi dlaczego akurat ta dieta zapewnia długowieczność? Badano całe społeczności, konkretne regiony czy nawet wioski. Ustalono zbiór zasad, które następnie opisano. Na tej podstawie została stworzona min. piramida żywienia zalecana przez WHO i polski Instytut Żywności i Żywienia.

Co ciekawe, nie jest to dieta opierająca się na drogich importowanych produktach. Zupełnie nie! Można ją z łatwością zaadoptować do naszych warunków. Szczególnie wykorzystując produkty sezonowe. Dieta śródziemnomorska opiera się na produktach lokalnych, świeżych i kolorowych.

We wspomnianym wyżej rankingu na drugim miejscu uplasowała się dieta DASH. Ta dieta została stworzona w laboratorium, aby przy pomocy pożywienia obniżać nadciśnienie tętnicze. W roku 2018r uplasowała się na pierwsze miejsce rankingu i jest uważana aktualnie za najzdrowszy model odżywiania.

Co zatem może się stać jeżeli z dwóch najlepiej ocenianych modeli żywieniowych na świecie wydobędzie się wszystko co najlepsze, tworząc nową dietę?

Z takiego połączenia powstała dieta MIND. Zupełnie wyjątkowa, szczególnie skuteczna i niezmiernie prosta. Z modelu diety śródziemnomorskiej wzięto dużą ilość warzyw, owoców, ryby, chudy drób czy oliwę z oliwek extra virgine. Dodano nasiona roślin strączkowych, orzechy, pestki i produkty pełnoziarniste charakterystyczne dla diety DASH. Dodatkowo, aby dieta służyła w zachowaniu sprawności umysłowej, wzbogacono ją o produkty, które wykazują pozytywne działanie ochronne na mózg jak chociażby czekolada, czerwone wino i owoce jagodowe.

Rezultaty przeszły najśmielsze oczekiwania. Podam tutaj przykład pewnego niezwykle interesującego badania. Obydwie wspomniane diety (śródziemnomorska i DASH) zalecają spożywanie owoców. Jednak owoce nie mają potwierdzonego wpływu na funkcjonowanie mózgu, chyba że… weźmiemy czerwone winogrona czy owoce jagodowe, na których skuteczność są już dowody! Naukowcy postanowili sprawdzić działanie soku z czerwonych winogron w grupie 70 latków z zaburzeniami pamięci. Podawano im przez 3 miesiące rano jedną szklankę soku winogronowego, wieczorem drugą. Tylko tyle. Co się okazało? Po 3 miesiącach interwencji, u badanych pamięć i koncentracja poprawiła się! Dlaczego tak się stało? Odpowiedzią jest KOLOR... Winogrona zawdzięczają swój kolor silnym antyoksydantom z grupy antocyjanów. Te same związki znajdują się również w innych produktach o tak intensywnych granatowych kolorach. Jakie to jeszcze mogą być produkty? Naukowcy postanowili sprawdzić sok z jagód. Przygotowali znowu grupę badawczą i przez 3 miesiące podawano im dwa razy dziennie sok jagodowy. Efekt? Poprawa pamięci i koncentracji! Takich składników jest więcej. Dowiesz się o nich czytając książkę, którą trzymasz w dłoni. Pozycja ta powinna zachęcić Cię do sięgnięcia po „Dieta MIND. Sposób na długie życie”. We wspomnianej pozycji opisuję w prosty i czytelny sposób wszystkie zależności jakie powinieneś znać, chcąc dbać o zdrowie i żyć długo. Jestem przekonany, że po jej przeczytaniu zmienisz Twoje życie!

Jeżeli sięgnąłeś po tą pozycję to „Dieta MIND. Sposób na długie życie” jest dla Ciebie pozycją obowiązkową.

Jest to fragment książki: Zachować młody umysł i ciało. Wskazówki i przepisy, Wydawnictwo M. Autor: Mikołaj Choroszyński

Książka zawiera 30 przepisów kulinarnych, których stosowanie w codziennym życiu nie tylko poprawia pracę mózgu, ale również pomaga zapobiegać chorobom cywilizacyjnym, między innymi schorzeniom nowotworowym czy chorobie Alzheimera.

Autor bazując na najnowszych badaniach i własnym doświadczeniu, omawia zasady diety, która pozwala cieszyć się długim życiem, dobrą kondycją fizyczną, psychiczną i intelektualną. Stosując się do jego wskazówek, nie tylko utracimy zbędne kilogramy, wzmocnimy serce i usprawnimy umysł, ale też poprawimy swoje samopoczucie i wydłużymy życie na lata.


opr. ac/ac

 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: zdrowie dieta dieta śródziemnomorska dieta DASH dieta MIND
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W