Metody aktywizujące - komiks
Po uroczystości Zmartwychwstania zaproponowałam uczniom pierwszych klas gimnazjum zastanowienie się nad tą tajemnicą metodą okienka informacyjnego.
Po modlitwie, przez chwilę, dzieliliśmy się świątecznymi przeżyciami. Następnie zapoznałam ich z nową metodą i wyjaśniłam cel zadania. Uczniowie dobrali się w dwu-, trzy- lub czteroosobowe zespoły, z których każdy otrzymał kartkę A4 ze schematem okienka informacyjnego oraz Pismo św. Nowego Testamentu. Sigla biblijne opisujące wydarzenia związane ze Zmartwychwstaniem podałam uczniom do zeszytu. Uczniowie otrzymali następujące polecenia: 1) zdefiniować zmartwychwstanie, 2) przedstawić jego symbol, 3) znaleźć porównanie, 4) wskazać związek ze swoim życiem.
Oto niektóre propozycje definicji zmartwychwstania: przejście z życia przez śmierć do życia wiecznego; zwycięstwo Jezusa nad śmiercią i szatanem, dobra nad złem; powrót do życia wiecznego, Bożego; triumf nad śmiercią; zerwanie więzów śmierci; "narodzenie" do nowego życia; ponowne przywrócenie do życia wiecznego; przejście ze stanu śmierci do wieczności; dowód, że istnieje nowe, lepsze życie po śmierci.
W drugiej części okienka, mającej ukazać symbol Zmartwychwstania, uczniowie rysowali: baranka paschalnego ze zwycięską flagą, pusty grób, paschał, krzyż ze stułą koloru czerwonego, kolorowe pisanki, kurczaczki, rzeżuchę. W kilku pracach było radosne zawołanie: "Alleluja". Niektórzy uczniowie rysowali w tej części okienka dwa lub trzy symbole.
Gimnazjaliści zaproponowali też ciekawe porównania. Oto one: Zmartwychwstanie jest - jak budząca się wiosna, jak promień światła w ciemności, jak zakwitający kwiat, jak narodziny nowego życia, jak małe pisklę wykluwające się z jaja.
I jeszcze kilka refleksji z czwartej części okienka, które zatytułowałam: "związek z moim życiem": zmartwychwstania doświadczam w czasie spowiedzi świętej, która daje mi szansę nowego życia; w sakramencie chrztu świętego Jezus obdarzył mnie czystą duszą, nowym życiem; w sakramencie pokuty przechodzę ze stanu grzechu do życia w łasce Bożej; gdyby nie zmartwychwstanie Jezusa nasze życie byłoby pełne niepewności, kończyłoby się śmiercią; przystępując do Komunii świętej, czuję jakby rodziło się we mnie nowe życie; zmartwychwstanę po śmierci; przez chrzest narodziłem się do życia wiecznego.
Nie wszystkim udało się w pełni wykonać zadanie przed końcem lekcji, bo przyznaję, że czasu było niewiele. Stosując metodę okienka informacyjnego, po raz pierwszy obserwowałam niepewność na twarzach moich uczniów, większą niż przy pracy innymi metodami aktywizującymi. Być może dlatego, że temat był poważny i trudny, zwłaszcza gdy chodziło o zdefiniowanie zmartwychwstania oraz związek z naszym życiem.
opr. ab/ab