Czy znasz historię różańca? Czy umiesz się nim modlić? Czy wiesz, co na temat różańca naucza Kościół?
Różaniec to modlitwa zakorzeniona w polskiej tradycji. Wydawać się może, że wiemy o nim wszystko, bo potrafimy rozłożyć go na części i wymienić tajemnice różańcowe "prawie" bez zająknięcia.
Powszechnie wiadomo, że to Jan Paweł II, tak głęboko od związany z duchowością maryjną (patrz papieska dewiza „Totus Tuus”) zdecydował się zreformować różaniec i do trzech tradycyjnych części (Radosnej, Bolesnej i Chwalebnej) dołączyć kolejną część zawierającą tajemnice światła.
Papież Polak poświęcił różańcowi List Apostolski Rosarium Virginis Mariae, a w swoim liście ogłosił okres od października roku 2002 do października 2003 Rokiem Różańca.
Skąd się wziął różaniec?Nie sposób dokładnie odtworzyć etapów, które doprowadziły do ukształtowania się aktualnej formy różańca, ponieważ aby zgłębić historię różańca, należy poznać przyczyny powstania tej modlitwy i czynniki, które wpływały na jej rozwój i rozumienie. Na powstanie modlitwy różańcowej miał wpływ zwyczaj odmawiania przez mnichów psałterza. Ci, którzy nie potrafili posługiwać się łaciną, odmawiali określoną liczbę „Zdrowaś” lub „Ojcze nasz”. Przykładowo reguła benedyktyńska w XI wieku nakazywała braciom zakonnym codziennie odmawiać 150 razy „Ojcze nasz” na wzór kapłańskiego oficjum złożonego ze 150 psalmów. Przez wiele lat modlitwa była kształtowana do obecnie znanej formy. Za ojca różańca uważa się świętego Dominika, legenda głosi, że to właśnie w czasie jednej z jego wypraw, w trakcie której zwalczał herezję albingensów, zrodziła się modlitwa różańcowa. Od XVI wieku włączono w odmawianie głośnej modlitwy także medytację tajemnic z życia Pana Jezusa. Słowo "Różaniec" wywodzi się ze średniowiecza, kiedy to modlitwę tę porównywano z dawaniem Matce Bożej róż . Stąd modlitwę tę nazwano wieńcem z róż, czyli różańcem. Biskupi Rzymu zawsze starali się gorliwie rozwijać i pielęgnować pobożność wiernych i cześć dla Matki Bożej. Jaka jest istota modlitwy różańcowej?Instrukcja jak modlić się na różańcu, jest stosunkowo prosta, trudniejsze wydaje się zrozumienie istoty tej modlitwy. Różaniec jest modlitwą kontemplacyjną, mającą w swoim centrum Chrystusa, na którego spoglądamy jakby oczyma jego Matki. Zatem różaniec ma także wymiar formacyjny, ponieważ uczy naśladowania Jezusa i Maryi w drodze do świętości. Na niezwykłą popularność tej modlitwy miały zapewne objawienia z La Salette, Lourdes i Fatimy, w których NMP wzywała do nawrócenia, pokuty i modlitwy w intencji grzeszników. Warto także poznać Nowennę Pompejańską opartą na modlitwie różańcowej. Prymas Tysiąclecia nazywał różaniec modlitwą naszego życia, odmawiał go codziennie, a w okresie uwięzienia nawet częściej. |
Papieże o różańcu:• Pius XI - Encyklika Ingravescentibus Malis • Jan XXIII - Il religioso convegno • Jan Paweł II - Rosarium Virginis Mariae • Jan Paweł II, - "Oto Matka twoja" (J19,27)
Ciekawe teksty o różańcu: • Antoni Długosz - Tajemnice naszego życia • Abp Angelo Amato SDB - Głębia modlitwy różańcowej • Thomas Philippe OP - Mądrość różańca • O. Stanisław Przepierski OP - Różaniec jest niedocenianym skarbcem łask • Wojciech Prus - Różaniec - modlitwa ludzi ubogich • Ks. Edmund Boniewicz, pallotyn - Weźmy do ręki różaniec • Ks.Jan Twardowski - Kilka myśli o Różańcu • Enzo Bianchi - Uniwersalizm modlitwy różańcowej • Ryszard Groń, Tajemnice światła - bł. Jana Pawła wkład w rozwój pobożności maryjnej • Celestyn Napiórkowski, Jolanta Krasnowska-Dyńka, Papież maryjnego zawierzenia • ks. Ryszard Groń - „Tajemnice światłości” - bł. Jana Pawła II wkład w rozwój pobożności maryjnej • Beata Ciastoń - Historia różańca świętego
|
Jeśli bowiem na początku trzeciego tysiąclecia chrześcijanie mają być tymi, którzy «kontemplują oblicze Chrystusa» (Novo millennio ineunte, 16), a wspólnoty Kościelne stać się «prawdziwymi 'szkołami' modlitwy» (tamże, 33), to różaniec stanowi «drogę maryjną» — a przez to uprzywilejowaną — do osiągnięcia tego podwójnego celu. Kościół, który pragnie coraz lepiej odzwierciedlać «misterium» Chrystusa, medytuje «tajemnice» Jego Ewangelii w szkole Maryi. Jest to «droga Maryi» (Rosarium Virginis Mariae, 24), droga, na której zrealizowała swą wzorcową pielgrzymkę wiary, jako pierwsza uczennica Wcielonego Słowa. Równocześnie jest to droga autentycznej pobożności maryjnej, całkowicie skupionej na więzi łączącej Chrystusa i Jego Najświętszą Matkę (tamże).
Jan Paweł II, 29 X 2003, Audiencja generalna w Watykanie
opr. ab/ab