Historia Pepsi-Coli zaczęła się jeszcze w XIX wieku na kontuarze baru z wodą sodową w New Bern, w Północnej Karolinie.
Historia Pepsi: Z apteki na estradęAneta MitkoHistoria Pepsi-Coli zaczęła się jeszcze w XIX wieku na kontuarze baru z wodą sodową w New Bern, w Północnej Karolinie. Stworzył ją właściciel miejscowej apteki, farmaceuta Caleb Bradham. Sprzedając klientom cenne rady i lekarstwa, serwował także eliksir nazywany na początku „Napojem Brada”... Była to mieszanka gazowanej wody, cukru, wanilii, olejków i orzeszków cola, która 28 sierpnia 1898 stała się Pepsi-Colą, a 4 lata później otrzymała swój pierwszy znak. PEPSI fakty 12 uncji za 5 centów Nie bez znaczenia jest tu również rewolucyjny pomysł marketingowy Pepsi, który w czasach ogólnego kryzysu pozwala na oszczędności zarówno firmie, jak i jej klientom. Rozpoczęto sprzedaż Pepsi w dwunastouncjowych butelkach na piwo pod hasłem „12 uncji za 5 centów”. Obniżony został zatem koszt butelkowania, dzięki czemu można było zmniejszyć cenę detaliczną napoju. Pepsi zdobywa większą popularność niż kiedykolwiek przedtem. Pojawia się w Kanadzie, Argentynie, Wielkiej Brytanii, Rosji. Niestety jej twórca — C. Bradham nie może już cieszyć się sukcesem — umiera w 1934 roku. Po kilkuletnim sporze o dominację i kontrolę nad firmą, nowym prezesem Pepsi-Cola Company zostaje w 1938 roku Walter Mack, który zmienia Pepsi w nowoczesną firmę marketingową. Rozpoczyna się kolejna kampania reklamowa, tym razem przy pomocy komiksu „Pepsi & Pete” oraz w radiu. Nagranie „Pesi-Cola hits the spot...” było nie tylko pierwszym jinglem reklamowym, ale stało się także amerykańskim przebojem, zapamiętanym przez całe pokolenie i niebywale zwiększającym sprzedaż Pepsi, która w tym momencie swojej historii posiada już nową etykietę „wprasowaną w szkło”. Właśnie wtedy rozpoczyna się wojna o słowo „cola” używane przez największych rynkowych rywali... Wejście na salony Po wojnie następuje gwałtowny rozwój Pepsi, która podbija kolejne kraje Ameryki Środkowej, Bliskiego Wschodu i inne. Główna siedziba firmy zostaje przeniesiona do najbardziej eleganckiej dzielnicy Nowego Jorku, a w reklamach wykorzystywane jest „haute couture” dla podkreślenia elegancji i wyjątkowości. Do tej pory Pepsi uważana była za napój, który pije się w kuchni, a nie podaje gościom. Postanowiono zatem przenieść Pepsi do salonu i rozpoczęto rozlewać ją nie tylko do puszek, ale także do nowo zaprojektowanych „skręconych” butelek, które były najbardziej eleganckim opakowaniem tamtych czasów. Efekt dopełniony był odpowiednim sloganem nobilitującym Pepsi oraz wprowadzeniem do „rodziny Pepsi” hollywoodzkiej aktorki — Joan Crawford — ówczesnej żony prezesa Pepsi-Coli, której splendor spłynął na coraz lepiej sprzedający się napój. Reklamy Pepsi dotrzymują teraz kroku gustom klientów, którzy zaczynają traktować ją nie jako okazję z racji niskiej ceny, ale jako ciekawe przeżycie. Wydarzenia moskiewskie W 1959 roku podczas amerykańsko — radzieckich targów w Moskwie, kiedy to miały miejsce słynne „kuchenne” rozmowy Richarda Nixona i Nikity Chruszczowa, Pepsi miała na wystawie swoje własne stoisko. Za namową Kendalla, Nixon przyprowadził wówczas na nie Chruszczowa i zaproponował mu łyk orzeźwiającego napoju. Był to najbardziej rozreklamowany łyk Pepsi, jaki kiedykolwiek został wypity. Nixon częstował wszystkich, zgodnie z ówczesnym hasłem reklamowym: „Bądź towarzyski, napij się Pepsi”, a na całym świecie pokazywano zdjęcia Chruszczowa pijącego Pepsi z podpisem, że uczy się być towarzyskim. Pepsi rzuca wyzwanie Pozytywny i pełen optymizmu wizerunek Pepsi zdobywa poparcie na całym świecie, dlatego też firma odważnie wprowadza nowości. Jako pierwsza w branży przechodzi na system metryczny, a także odpowiada na upodobania klientów. W 1970 roku pojawiają się lekkie, plastikowe dwulitrowe butelki, które można wykorzystywać wielokrotnie. Gdziekolwiek na świecie pojawiała się Pepsi, zawsze miała towarzystwo swojego wspaniałego przeciwnika Coca-Coli. W połowie lat siedemdziesiątych Pepsi wysunęła się jednak na prowadzenie, przede wszystkim dzięki nowemu pomysłowi — reklamie porównawczej. Wedle prowadzonych wówczas badań, klienci i konsumenci woleli smak Pepsi, co zostało powiedziane publicznie na antenie telewizji i było bardzo rewolucyjnym jak na tamte czasy posunięciem. To było „wyzwanie rzucone przez Pepsi”, które okazało się bardzo skuteczne. Znacznie wzrosła sprzedaż napoju w supermarketach, po czym Pepsi objęła prowadzenie na rynku napojów wypijanych w domach. W erze pomyślnego rozwoju i otwierających się możliwości PepsiCo zdobyło nowego przywódcę. Stał się nim Wayne Calloway, którego recepta na sukces brzmiała „naprawiaj gdy jeszcze nie jest zepsute”. Według zasad nowego przywództwa firmy w biznesie najważniejsze jest podejście innowacyjne, zmiany, eksperymenty a nawet ryzyko — tak też jest prowadzona polityka koncernu. W atmosferze ogólnego zdziwienia wchodzi na rynek PepsiFree — cola bez kofeiny oraz rozpoczyna się promocja Pepsi przy udziale supergwiazdora — Michaela Jacksona, znanych futbolistów (m.in. Joe Montana) oraz innych sportowców. Wojna colowa trwa. Pepsi podbija kolejne rynki, po czym pojawia się w kosmosie. Puszka Pepsi-Coli pomyślnie przechodzi testy na amerykańskim statku oraz radzieckiej stacji kosmicznej Mir. New Generation Kolejna dekada rozpoczyna się wprowadzeniem na rynek smaku — Wild Cherry Pepsi. Napój nadal jest „Wyborem Nowego Pokolenia”, do którego najlepiej przemawiają modne gwiazdy ze świata muzycznego. Zdobywca nagród American Music Award i Grammy, raper Young MC pisze i wykonuje utwory przeznaczone wyłącznie do radiowych reklam Pepsi. Koncern aktywnie współpracuje z największymi sławami sponsorując wielokrotnie ich trasy koncertowe oraz zapraszając do różnego rodzaju akcji promocyjnych. Kolejnymi gwiazdami Pepsi stają się: Madonna, David Bowie, Rod Stewart. Rozrywkowy wizerunek Pepsi to nie tylko muzyka, ale także emocje sportowe. Rok 2000 upływa dla marki pod hasłem „The Pepsi World Challenge”. 16 najlepszych piłkarzy świata gra teraz w jednej drużynie, w barwach Pepsi. W ramach sportowej akcji promocyjnej stworzona zostaje jedna z najciekawszych reklam ostatnich lat — „Piłkarzyki”. Obecnie Pepsi znów powraca do przemysłu muzycznego i hasłem „Ask For More” przy wsparciu młodzieżowych idoli (takich jak Brithney Spears, S Club 7, Kylie Minogue, Shakira, Cream, Samantha Mumba), zwraca się w stronę pokolenia spod znaku popkultury, Internetu i MTV. (Powyższy tekst napisany został na podstawie materiałów udostępnionych firmie digital One przez Pepsi Cola General Bottlers. Aktualne wieści o marce Pepsi dostępne są na łamach jej wizerunkowego serwisu internetowego pod adresem www.pepsi.pl Autorka jest specjalistą ds. PR w agencji digital One opr. MK/PO |