Milion wzmianek w internecie, artykułów, postów i komentarzy zamieszczonych w mediach społecznościowych przeanalizowali badacze z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, by odpowiedzieć na pytanie o wizerunek św. Jana Pawła II w popkulturze i pamięci zbiorowej. Dziś prezentacja wyników.
Z okazji 47. rocznicy wyboru Karola Wojtyły na papieża w 1978 r. Mt 5,14 |Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego zaprezentuje dziś wyniki badań w ramach projektu „Osoba i naród – perspektywa Jana Pawła II”, prowadzonych na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Badania poruszają tematykę szeroko pojętej obecności Jana Pawła II w kulturze, popkulturze i pamięci zbiorowej w latach 2022 - 2025, w tym wątki dotyczące m.in. sporów i podziałów społecznych wokół osoby i dziedzictwa Jana Pawła II, polaryzacji w dyskursie o papieżu. Badania odsłonią, w jaki sposób postać Jana Pawła II funkcjonuje jako symbol kulturowy i punkt odniesienia w sporach społecznych oraz w debacie publicznej.
„Przeanalizowaliśmy ponad milion wzmianek w internecie, obejmujących zarówno artykuły prasowe oraz analizy postów i komentarzy z mediów społecznościowych. Badania, które dziś zaprezentujemy, ukazują pewne zaskakujące tendencje, które są pozytywne” – mówi Opoce Joanna Olendzka z Mt 5,14 |Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego.
Wyniki pierwszego etapu badań zaprezentują eksperci UKSW, których prace od lat kształtują refleksję nad pamięcią zbiorową, religią i tożsamością narodową: dr hab. Rafał Wiśniewski, Kierownik Zespołu Badawczego UKSW, Prodziekan Wydziału Społeczno-Ekonomicznego UKSW, dr hab. Dominika Żukowska-Gardzińska, prof. UKSW, Instytut Nauk Teologicznych, Wydział Teologiczny UKSW oraz dr Marcin Zarzecki z Instytutu Nauk Socjologicznych UKSW.
„Choć mają one charakter cząstkowy, już na tym etapie pozwalają dostrzec interesujące tendencje i zarysowują kierunki dalszych analiz. Celem prezentacji jest podzielenie się naszymi wstępnymi obserwacjami” – czytamy w zaproszeniu na prezentację raportu.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Jeśli chcesz wesprzeć naszą działalność, możesz to zrobić tutaj.