Katolicy w Korei mówią „nie” rządowym planom liberalizacji aborcji i legalizacji pigułki „dzień po”

Kościół katolicki w Korei rozpoczął kampanię „40 dni modlitwy za życie”. Jest to odpowiedź na plany liberalizacji prawa aborcyjnego. Rząd zamierza m.in. zastąpić słowo „aborcja” terminem „przerwanie ciąży” i zalegalizować pigułkę wczesnoporonną. Temat ten wraca do porządku obrad po raz pierwszy od 2019 r.

Propozycje zmian w zakresie prawa aborcyjnego zostały zaprezentowane kilka dni temu przez rząd nowego prezydenta Korei Południowej Lee Jae-myunga. Znajdują się wśród nich m.in. zmiana terminu „aborcja” na „przerwanie ciąży”, „zalegalizowanie przerywania ciąży” oraz „wprowadzenie pigułki wczesnoporonnej”.

Jak przypomina agencja Fides, legalizacja aborcji powraca do rządowej agendy po raz pierwszy od 2019 r., kiedy to Trybunał Konstytucyjny zdepenalizował ją, uznając za sprzeczne z konstytucją przepisy, karzące za zabicie nienarodzonego dziecka.

Rządowym planom sprzeciwiają się katolicy w Korei. Bp Moon Chang-woo, przewodniczący Komisji ds. Rodziny i Życia Konferencji Episkopatu Korei, przypomniał stanowisko Kościoła wobec aborcji i zaapelował o przepisy, które będą chroniły zarówno kobiety, jak i nienarodzone dzieci, ale też „zagwarantują lekarzom, pielęgniarkom i farmaceutom prawo do korzystania z klauzuli sumienia w odmowie jej przeprowadzenia”.

Kościół katolicki w Korei rozpoczął inicjatywę „40 dni modlitwy za życie”, w ramach której wierni gromadzą się na placach, ulicach i przed kościołami w Seulu, gdzie nieprzerwanie modlą się w ciszy przez 40 dni. Modlitwa potrwa do 2 listopada.

Cytowana przez agencję Fides prof. Maria Kim Kyung-ah, wykładowczyni pielęgniarstwa na Katolickim Uniwersytecie w Incheon i koordynatorka inicjatywy „40 dni modlitwy za życie”, podkreśla, że biorą w niej udział chrześcijanie różnych wyznań, a także niechrześcijanie. Na razie modlitwa odbywa się w Seulu, ale ma być rozszerzana na kolejne miasta, aby objęła cały kraj.

„Kierunek wyrażony w agendzie rządowej umniejsza cenną wartość ciąży i porodu, przedstawiając moment narodzin tak, jakby [dziecko] było produktem fabrycznym” – powiedziała.

Cicha modlitwa ma skłaniać do refleksji „nad pragnieniem, które tkwi w sercu każdego człowieka, a mianowicie, by życie wszystkich było chronione” – zauważył Domenico Savio Jo Young-ho, doktorant zaangażowany w ruch za życiem na Uniwersytecie Narodowym w Incheon, wyrażając nadzieję na większe zaangażowanie młodych Koreańczyków.

W Korei trwa także zbiórka podpisów pod petycją, wyrażającą sprzeciw wobec planów rządu. Prowadzi ją „Narodowa Koalicja na rzecz ochrony płodu i kobiety”, zrzeszająca 70 organizacji obywatelskich o różnym podłożu kulturowym i religijnym.

Źródło: vaticannews.va/pl

Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Jeśli chcesz wesprzeć naszą działalność, możesz to zrobić tutaj.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama