Z cyklu "Materiały praktyczne"
Treści programowe ścieżki: przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze.
Zamierzone osiągnięcia: uczeń wie, co to jest postęp; umie przedstawić ambiwalentność postępu; potrafi uchwycić ludzki i religijny wymiar postępu.
Czas trwania zajęć: 2x45 minut.
Metody, techniki i formy:
Materiały:
Uwagi:
Katechezę rozpoczynamy od omówienia osiągnięć dzisiejszej cywilizacji, odwołując się do doświadczeń uczniów. Po swobodnych wypowiedziach, stawiamy pytania problemowe, na które uczniowie będą poszukiwać odpowiedzi w czasie dwóch jednostek lekcyjnych:
Katecheta przedstawia uczniom dokumenty soborowe, informując, iż Sobór Watykański II podjął problemy dotyczące postępu. Zostały one omówione w Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes", którą zatwierdzono 7 grudnia 1965 r.
Stanowisko Kościoła dotyczące postępu zawarte w KDK nr 34 brzmi: "Człowiek bowiem otrzymał zlecenia, aby rządził światem w sprawiedliwości i świętości, podporządkowując sobie ziemię ze wszystkim, co w niej jest".
Następnie wybrany uczeń czyta fragment Pisma św. (Rdz 1,28b): "Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną; abyście panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi".
Uczniowie powinni wywnioskować, że postęp, czyli poprawa warunków bytowania człowieka, odpowiada zamierzeniom Boga, a więc Kościół wypowiada się o postępie w sposób pozytywny.
Należy jednak pamiętać, że postęp ma dwie strony. Katecheta przypomina zdanie wypowiedziane przez A. Nobla: "Postęp ma dwa oblicza".
Uczniowie w sposób ogólny podsumowują, co przynosi ludziom postęp - zapis na tablicy.
Osiągnięcia naukowe i techniczne to część wspólna rozwoju i zagłady cywilizacji. Na potwierdzenie tych wniosków uczniowie poszukują pozytywnych i negatywnych skutków postępu. Pracę wykonują samodzielnie w zeszytach.
| POZYTYWNE SKUTKI POSTĘPU | NEGATYWNE SKUTKI POSTĘPU | |
| - pomagają przy określonych schorzeniach; | Leki | - produkcja niszczy środowisko; - szkodzą na inne organy; |
| - dłuższy termin przechowywania produktów spożywczych; | Lodówka | - wytwarza freon zagrażający środowisku (dziura ozonowa); |
| - szybkość i wygoda przemieszczania się; | Samochód | - zatruwanie środowiska, kadm, ołów; |
| - ochrona i pielęgnacja ciała ludzkiego; | Kosmetyki | - testy przeprowadzane na zwierzetach; - produkcja zatruwa środowisko; - niektóre dezodoranty zawierają freon, który zwiększa "dziurę ozonową"; |
|
Czy wiesz, że mieszkańcy starożytnej Asyrii namaszczali ciało i włosy oliwą, aby zmiękczyć wysuszoną i podrażnioną wiatrem i słońcem skórę i wytępić pasożyty głowy. |
W oparciu o pracę uczniów stwierdzamy, że postęp służy człowiekowi, ale nie zawsze jest on dla człowieka dobry.
|
Czy wiesz, że tysiące samochodów wytwarza codziennie 3,2 tony dwutlenku węgla oraz oprócz innych szkodliwych substancji - 200-300 kilogramów niecałkowicie spalonych węglowodorów. |
Następnie prezentujemy obrazy i prosimy uczniów o komentarz: samolot pasażerski - bombowiec; komputer - grzyb bomby atomowej.
Stawiamy problem: Jeżeli postęp jest współdziałaniem z Bogiem, dlaczego zagraża człowiekowi? Poszczególne grupy otrzymują treść wybranych dokumentów do analizy i pytanie, na które udzielają odpowiedzi.
Grupa I
Redemptor hominis (załącznik nr 1)
* Jakie warunki - według nauki Kościoła - potrzebne są do zaistnienia prawdziwego postępu?
* Odpowiedź: solidarność, sprawiedliwość społeczna.
Grupa II
Populorum progressio nr 20-21 (załącznik nr 2)
* Kiedy, według nauki Kościoła, mamy do czynienia z prawidłowym rozumieniem postępu?
* Odpowiedź: ludzkie warunki życia; poszanowanie godności innych, wspólne dobro, uznawanie najwyższych wartości i samego Boga.
Grupa III
Dekalog św. Franciszka z Asyżu (załącznik nr 3)
* W jaki sposób człowiek powinien czynić sobie ziemię poddaną?
* Odpowiedź: szacunek dla wszystkich stworzeń, bo każda rzecz i stworzenie posiada swoją wartość, ochrona środowiska naturalnego.
Grupa IV
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym KDK 38 (załącznik nr 4)
* Na jakie źródła zagrożenia wskazuje Kościół?
* Odpowiedź: człowiek - egoizm grupowy lub indywidualny.
Grupa V
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym KDK 38 (załącznik nr 5)
* Z jaką rzeczywistością religijną łączy się postęp w Kościele?
* Odpowiedź: życie wieczne z Bogiem.
|
Czy wiesz, że brat Sylwiusz, kardynał Oddi, prefekt Świętej Kongregacji do spraw duchowieństwa, w imieniu członków Międzynarodowego Stowarzyszenia Planning enviromental and Ecological Institute for Quality Life poprosił Stolicę Apostolską, by ogłosiła św. Franciszka z Asyżu niebieskim patronem ekologów. |
Zajęcia kończymy omówieniem pracy zespołowej. Przedstawiciele poszczególnych grup podają w punktach wyniki, które będą zapisem w zeszytach.
| I. Warunki postępu | - solidarność, sprawiedliwość społeczna |
| II. Znaki prawdziwego postępu | - ludzkie warunki życia, współdziałanie dla wspólnego dobra, uznanie najwyższych wartości i Boga. |
| III. Zadania człowieka wobec ziemi | - szacunek wszystkich stworzeń, każdego bytu. |
| IV. Przyczyna zagrożeń | - egoizm człowieka zbiorowy i indywidualny. |
| V. Zadania postępu według nauki Kościoła | - ukierunkowanie na przyszłość, szacunek dla życia, przedsmak uczty niebieskiej. |
Na zakończenie uczniowie rozwiązują krzyżówkę z hasłem (załącznik nr 6).
Literatura:
"Czy ów postęp, którego autorem i sprawcą jest człowiek, czyni życie ludzkie na ziemi pod każdym względem «bardziej ludzkim», «bardziej godnym człowieka»"? (...) Czy człowiek jako człowiek (...) również rozwija się i postępuje naprzód, czy też cofa i degeneruje w swym społeczeństwie".
* Jakie warunki, według nauki Kościoła, potrzebne są do zaistnienia prawdziwego postępu?
"(...) będzie mógł w pełni dokonać się prawdziwy rozwój, polegający na tym, że zarówno jednostki, jak i ogół ludzi, przechodzą z mniej ludzkich warunków życia do warunków bardziej godnych człowieka (...) dość wyraźnym znakiem osiągnięcia bardziej ludzkich warunków życia są: najpierw przejście od nędzy do posiadania dóbr niezbędnych, przezwyciężanie klęsk społecznych, rozszerzanie się oświaty, zdobywanie kultury; następnie wzrost poszanowania godności drugich, nastawienie w duchu ubóstwa, współdziałanie dla dobra wspólnego, wola pokoju; uznanie przez człowieka najwyższych wartości i samego Boga jako ich twórcy i celu; na koniec i szczególnie, wiara, dar Boży, przyjęty przez ludzi dobrej woli oraz jedność wszystkich w miłości Chrystusa, który nas wzywa; abyśmy po synowsku uczestniczyli w życiu Boga żywego, Ojca wszystkich ludzi".
* Kiedy, według nauki Kościoła, mamy do czynienia z prawidłowym rozumieniem postępu?
* W jaki sposób człowiek powinien czynić ziemię sobie poddaną?
"Pismo święte, z którym zgadza się doświadczenie wieków, poucza rodzinę ludzką, że postęp ludzki, będący wielkim dobrodziejstwem dla człowieka, przywodzi jednak z sobą niemałą pokusę: jeżeli bowiem zburzy się hierarchię wartości i pomiesza dobro ze złem, poszczególni ludzie i ich grupy zwrócą uwagę na własne sprawy, a nie na sprawy innych. Na skutek tego świat już nie przedstawia pola prawdziwego braterstwa, skoro wzmożona potęga człowieka grozi zagładą samemu rodzajowi ludzkiemu".
* Na jakie źródła zagrożenia wskazuje Kościół?
"Chrystus (...) działa w sercach ludzi mocą Ducha swojego, nie tylko budząc pragnienia przyszłego wieku, lecz tym samym też ożywiając, oczyszczając i umacniając te szlachetne pragnienia, dzięki którym rodzina ludzka zabiega o uczynienie własnego życia bardziej ludzkim i o poddanie całej ziemi temu celowi. (...) Wyzwala jednak wszystkich, żeby wyrzekłszy się miłości własnej i wprzęgnąwszy wszystkie siły ziemskie dla życia ludzkiego, nastawiali się na przyszłość, kiedy to ludzkość sama stanie się ofiarą Bogu miłą.
Zadatek tej nadziei i pożywienie na drogę zostawił Bóg swoim w tym sakramencie wiary, w którym składniki przyrody, wyhodowane przez ludzi, przemieniają się w Ciało i Krew chwalebną podczas wieczerzy braterskiego zespolenia i przedsmaku uczty niebiańskiej."
* Z jaką rzeczywistością religijną łączy się postęp w nauce Kościoła?
Hanna Nieciecka - katechetka w gimnazjum w Gdyni.
opr. ab/ab