Tak brzmi jeden z wniosków badania pt. „Krakowska młodzież w warunkach kwarantanny COVID-19”. Praca zawiera jeszcze inne ciekawe informacje. Jej autorem jest dr hab. Piotr Długosz z Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Badanie opierało się na 1768 ankietach, wypełnionych online przez młodzież krakowskich szkół średnich w okresie od 21 marca do 4 kwietnia. Pisząc o trwającej pandemii naukowiec zauważył, że jest ona „bardzo dotkliwym stresorem - nie dość, że dotyka ona fundamentalnej kwestii zdrowia i życia ludzkiego, to jeszcze w radykalny sposób zmienia ludzkie życie, wywołując lęk dezintegracyjny”.
Celem raportu było przeanalizowanie funkcjonowania młodzieży w nowej rzeczywistości, znamionowanej przez przymusową kwarantannę. „Sytuacja staje się tym bardziej wyjątkowa, gdyż młode pokolenie wychowane w warunkach walnego rynku nie doznało in gremio żadnej katastrofy czy klęski. Zagrożenie koronawirusem i jego społeczne skutki już dotykają i zaczną doskwierać w najbliższej perspektywie młodym ludziom. Ograniczenie kontaktów z rówieśnikami dla młodzieży żyjącej w grupach rówieśniczych jest poważnym wyzwaniem” - podkreślił autor.
Badana młodzież pochodziła najczęściej z Krakowa, ale ponad 1/3 respondentów zamieszkuje poza stolicą Małopolski. Ponad połowa respondentów zdeklarowała się jako osoby wierzące, w tym prawie 10% jako głęboko wierzące. Większość analizowanej próby stanowiły kobiety oraz uczniowie pierwszych klas szkół średnich.
Raport wykazał, że uczniowie krakowskich szkół średnich są zainteresowani trwającą pandemią koronawirusa. „Ponad połowa badanych uważa, że koronawirus stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców naszego kraju. Tylko co czwarty respondent twierdzi, że epidemia jest groźna dla niego osobiście. Niski jest też poziom lęku przed zarażeniem” - zaznaczył we wnioskach zastępca dyrektora Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Badani pozytywnie oceniają działania rządu i władz lokalnych w walce z pandemią.
Akceptują też wszystkie wprowadzone przez rząd rozwiązania mające na celu ograniczenie przenoszenia się wirusa. 66% ankietowanych jest zadowolonych ze swojego życia. Częściowo respondenci manifestują symptomy stresu psychologicznego w postaci odczuwanego napięcia, obniżonego nastroju, podenerwowania, ogólnej apatii i bólów głowy.
Główne strategie radzenia sobie ze stresem związanym z kwarantanną to odwracanie uwagi od zagrożenia oraz mobilizacja i skuteczne zabezpieczenie się przed infekcją (odpowiednio 85% i 82 badanych). 35% uczniów zwraca się z modlitwą o pomoc do Boga. Nieco wyższy odsetek ankietowanych poszukuje wsparcia społecznego u innych osób. Co piąty badany uczeń deklaruje, że pomaga seniorom w codziennym życiu, aby zabezpieczyć ich przed zarażeniem. Tylko 1/4 respondentów oceniła nauczanie online jako skuteczne, zaś negatywną opinię na ten temat wyraziło 45% uczniów.
luk / Kraków