„Reforma26. Kompas jutra” to zagrożenie dla polskiej szkoły. Trzeba o tym mówić – w środę konferencja KROPS

Ministerstwo, wdrażając program „Reforma26. Kompas jutra”, chce obecnie m.in. doprowadzić do likwidacji obowiązkowych treści nauczania oraz pozbawienie szkoły funkcji przekaziciela polskiego kodu kulturowego. W środę 3 grudnia w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski spotkanie z ekspertami oświaty.

Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły (KROPS) przypomina, że dzięki determinacji środowisk rodzicielskich, nauczycielskich, patriotycznych i wyznaniowych edukacja zdrowotna nie jest przedmiotem obowiązkowym w obecnym roku szkolnym. MEN dąży jednak do tego, aby w roku szkolnym 2026/2027 ta sytuacja uległa zmianie i przedmiot ten, wbrew woli rodziców, był obowiązkowy.

Edukacja zdrowotna to jednak tylko jedna z wielu bardzo niebezpiecznych reform obecnego kierownictwa MEN – zauważają eksperci KROPS.

Ministerstwo, wdrażając program „Reforma26. Kompas jutra”, chce obecnie m.in. doprowadzić do likwidacji obowiązkowych treści nauczania, co oznacza sukcesywne obniżanie poziomu edukacji oraz pozbawienie szkoły funkcji przekaziciela polskiego kodu kulturowego. To bardzo niebezpieczny projekt zmieniający radykalnie oblicze polskiej szkoły.

W trakcie konferencji Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły omówi procedowane obecnie niebezpieczne zmiany przeprowadzane przez MEN w polskiej oświacie, mając nadzieję, że dzięki temu głos 89 organizacji społecznych zrzeszonych w KROPS będzie lepiej słyszalny.

Członkowie KROPS podkreślają, że reforma opiera się na dokumencie „Profil absolwenta i absolwentki” – tworzonym poza procedurami legislacyjnymi przez osoby pozbawione demokratycznej legitymacji. Dokument ten uzyskuje faktyczną pozycję nadrzędną nad podstawą programową, a jego zmiany mogą zachodzić bez udziału Sejmu i szerokiej debaty publicznej.

Projekt zakłada rezygnację z obowiązkowych, jednolitych treści nauczania na rzecz mglistych „efektów uczenia się” i „doświadczeń edukacyjnych”.

Projekt nadaje nadmierną rolę wsparciu psychologiczno-pedagogicznemu, włączając je do ramowych planów nauczania. Choć pomoc psychologiczna jest niezbędna, dominacja „wspierania dobrostanu” kosztem wymogów intelektualnych prowadzi do kuriozalnej transformacji, ponieważ: szkoła przestaje być placówką oświatową, a staje się „pobytową placówką psychologiczno-pedagogiczną”; zanika jej podstawowa misja: przekazywanie wiedzy, stawianie wymagań i przygotowanie do życia w dojrzałym społeczeństwie.

Konsekwencją tego jest również zagrożenie dla autonomii nauczycieli i de facto zagrożenie dla edukacji domowej, którą próbuje się ograniczyć – zwraca uwagę KROPS.

W konferencji udział wezmą: Hanna Dobrowolska – ekspert oświatowy i założycielka Ruchu Ochrony Szkoły; dr Zbigniew Barciński – pedagog i teolog, metodyk nauczania i wychowania, prezes Stowarzyszenia Pedagogów NATAN; Marek Puzio – starszy analityk w Instytucie Kultury Prawnej Ordo Iuris; dr Dorota Dziamska – pedagog (UAM), nauczyciel akademicki, konsultant metodyczny oraz dr Artur Górecki – wieloletni nauczyciel i dyrektor placówek edukacyjnych różnego szczebla, a także wykładowca akademicki.

Spotkanie poprowadzi Elżbieta Lachman, dziennikarka Polskiego Forum Rodziców, koordynator i rzecznik prasowy KROPS.

Źródło: KAI, KROPS

Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Jeśli chcesz wesprzeć naszą działalność, możesz to zrobić tutaj.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama