Diecezja augsburska opublikowała swój kodeks pracy w mediach społecznościowych. To pierwsza w Niemczech diecezja, która wydała tego typu wiążące wytyczne dla własnych pracowników.
Zawarte w wytycznych wskazówki dotyczą głównie poprawnego korzystania z takich portali jak Facebook, Twitter, Instagram czy Google+.
Tzw. „Social-Media-Codex” jest wiążący dla wszystkich 14 tysięcy pracowników diecezji. Broszurę z wytycznymi otrzymali razem z comiesięcznym paskiem wynagrodzeń kapłani, diakoni, pracownicy kurii, nauczyciele i wychowawcy, sekretarki i organiści.
W tekście mowa jest o tym, że media społecznościowe stanowią szansę dla rozpowszechniania Ewangelii, choć w niektórych momentach wiążą się z pewnym ryzykiem. Zatrudnieni dla diecezji katolicy nie powinni używać kont anonimowych, a w przypadku kont prywatnych powinni podawać swoją prawdziwą tożsamość i zaznaczać, że pracują dla Kościoła.
Kodeks podkreśla, że w posłudze dla wspólnoty wiernych nie powinno być anonimowości ani też podwójnych standardów, służbowych i prywatnych. Należy również zadbać o zgodność wpisów z oficjalną nauką Kościoła.
Władzom diecezji Augsburga zależy na jasnym i spójnym przekazie dotyczącym Kościoła katolickiego, począwszy od oficjalnych dokumentów po wpisy pracowników na portalach społecznościowych. Bycie uprzejmym, serdecznym i otwartym w rozmowach bezpośrednich powinno wyrażać się również w przestrzeni wirtualnej, w której dziś w dużej mierze ma miejsce praca duszpasterska.
Podobny kodeks wydał już w 2012 roku niemiecki episkopat. Były to jednak tylko luźne sugestie. Wytyczne diecezji Augsburga pozostają wiążące dla wszystkich zatrudnionych w tym Kościele lokalnym i otwierają w Niemczech nową debatę o etyce w mediach.
T. Kycia, Berlin/ rv