Wstęp i spis treści
ISBN: 978-83-927267-9-1
wyd.: Wydawnictwo PETRUS 2008
| Spis treści | |
| Wstęp | 2 |
| 1. KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI TECHNOLOGICZNYCH W ŚWIETLE LITERATURY PRZEDMIOTU | 3 |
| 1.1. Umiejętności ogólnotechniczne i ich klasyfikacja | 3 |
| 1.2. Miejsce umiejętności technologicznych dzieci sześcioletnich w programach wychowania przedszkolnego | 10 |
| 1.3. Proces kształtowania umiejętności technologicznych | 16 |
| 1.4. Zadania wytwórcze dzieci w wieku przedszkolnym | 21 |
| 2. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH | 28 |
| 2.1. Przedmiot i cel badań | 28 |
| 2.2. Problematyka badań i zadania badawcze | 29 |
| 2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 31 |
| 2.4. Charakterystyka terenu badań i badanej grupy | 36 |
| 2.5. Organizacja i przebieg badań | 41 |
| 3. UMIEJĘTNOŚCI TECHNOLOGICZNE DZIECI SZEŚCIOLETNICH W ŚWIETLE WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH | 43 |
| 3.1. Opinie nauczycieli na temat kształtowania wybranych umiejętności technologicznych dzieci sześcioletnich | 43 |
| 3.2. Możliwości kształtowania umiejętności technologicznych dzieci sześcioletnich w środowisku rodzinnym | 61 |
| 3.3. Trudności dzieci sześcioletnich w opanowaniu określonych umiejętności technologicznych | 76 |
| Dyskusja wyników badań własnych w kontekście poglądów wybranych autorów | 114 |
| Zakończenie oraz wnioski i postulaty do praktyki pedagogicznej | 116 |
| Bibliografia | 119 |
| Spis rycin | 121 |
| Spis tabel | 122 |
| Spis zdjęć | 123 |
| Aneks | 124 |
Zgodnie z zarysowanym tematem praca dotyczy procesu kształtowania umiejętności technologicznych dzieci sześcioletnich.
Kształtowanie umiejętności przechodzi przez szereg różnych, odrębnych etapów. Począwszy od informacji dotyczącej celu i przedmiotu czynności poprzez świadome wykonywanie aż do maksymalnej automatyzacji działań technicznych.
Realizowanie tego procesu ma zasadnicze znaczenie w rozwoju sprawności manualnej oraz intelektualnej dzieci.
Z poziomem rozwoju umysłowego i manualnego dzieci oraz z koniecznością organizowania zajęć technicznych wiąże się problem zadania wytwórczego. Inne spojrzenie na to zadanie powinno charakteryzować dzieci a inne nauczyciela. Dzieci mają prawo uważać, iż wytwór jest najważniejszy. Natomiast dla nauczyciela wytwór nie może być celem lecz środkiem do osiągnięcia celów wychowawczych i dydaktycznych.
Niniejsza praca zawiera trzy rozdziały, z których pierwszy zatytułowano: Kształtowanie umiejętności technologicznych w świetle literatury przedmiotu. Rozważane są nim kwestie znaczenia pojęcia Umiejętności technologiczne oraz ich miejsca w programach wychowania przedszkolnego. W jego skład wchodzi także opis procesu kształtowania umiejętności technologicznych i zadań wytwórczych w kontekście edukacji ogólnotechnicznej.
Drugi rozdział dotyczy zagadnień metodologicznych. Obejmuje on przedmiot i cel badań, problematykę i zadania badawcze, metody, techniki i narzędzia, charakterystykę terenu badań i badanej grupy oraz zamieszczone są w nim informacje na temat organizacji i przebiegu badań.
Trzeci rozdział zatytułowano: Umiejętności technologiczne dzieci sześcioletnich w świetle wyników badań własnych. Zawiera on wyniki przeprowadzonych badań dotyczących opinii nauczycieli na temat kształtowania wybranych umiejętności technologicznych dzieci sześcioletnich, możliwości ich nabywania w środowisku rodzinnym oraz wskazania trudności w opanowaniu określonych czynności praktycznych u dzieci
W pracy została także przedstawiona dyskusja wyników badań własnych w kontekście poglądów wybranych autorów oraz zamieszczono w niej: zakończenie, wnioski i postulaty do praktyki pedagogicznej, bibliografię, spis rycin, spis tabel, spis zdjęć oraz aneks.
opr. aw/aw