Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao


Andreas Gößling

VOODOO

Bogowie, czary, rytuały

tłumacz: Juliusz Zychowicz

ISBN: 978-83-7505-439-2

wyd.: WAM 2010




Podmorska wyspa

W następnym rozdziale powiem jeszcze szczegółowo o historii haitańskiego wudu, łącznie z tym, czym różni się ono od autochtonicznych kultów wodunów w dzisiejszym Beninie, a także od afroamerykańskich pozostałości wudu, znanych na przykład w okolicy Nowego Orleanu pod nazwą hudu. Tutaj chodzi przede wszystkim o pierwsze przybliżenie koncepcji zaświatów właściwej wuduizmowi haitańskiemu i o relację między światami, o której religia ta uczy i którą stara się wyrazić w swoich obrzędach.

Mityczne „Dahome” czy „Guinée”, obiekt zrytualizowanych przywoływań podczas wuduistycznych ceremonii, całkowicie oderwały się od afrykańskich krajów o nazwie Gwinea czy Dahomej (w dzisiejszym Beninie). Niewątpliwie jest prawdą, że niektóre spośród najważniejszych bóstw wudu pochodzą pierwotnie z byłych afrykańskich królestw, z których zostały niejako przeniesione na nowy kontynent w głowach niewolników. Jednakże w ciągu stuleci również one, podobnie jak kultura i ludzie na Haiti, uległy tak wielkim zmianom, że dzisiaj różnice pod niejednym względem są znaczniejsze niż pozostałe wspólne cechy z dawnymi afrykańskimi bóstwami plemiennymi. Kiedy zatem w dzisiejszym wuduizmie deklaruje się, że „Dahome” czy „Guinée” jest ojczyzną bóstw i duchów, to dla wszystkich wtajemniczonych jest rzeczą jasną, że nie chodzi o rzeczywistą Afrykę. Wezwania te dotyczą raczej mitycznego podwodnego świata, z którym wuduiści przez praktyki rytualne nawiązują kontakt.

opr. aw/aw



 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: czary niewolnictwo opętanie Haiti anioły voodoo wudu zombi czarne kury małe laleczki bogowie rytuały enstaza wuduizm Dahome
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W