Czarna księga prześladowań chrześcijan w świecie

Dzieło 70 specjalistów z wielu dziedzin, świadków i ludzi bezpośrednio dotkniętych cierpieniem z powodu wyznawanej wiary

świadectwa, reportaże, analizy

Czarna księga prześladowań chrześcijan w świecie

NOWY SOJUSZ

Czarna księga prześladowań chrześcijan w świecie

„Dlaczego niepokoić się sytuacją chrześcijan na świecie, nie będąc jednym z nich? Oczywiście przede wszystkim dlatego, że chodzi o ludzi. Dla ateisty takiego jak ja — lecz na szczęście też dla rosnącego odsetka wierzących — ten wymiar liczy się bardziej niż religia lub jej brak u jednych i drugich. To prawdziwy uniwersalizm, znacznie cenniejszy, moim zdaniem, niż powszechność jakiegokolwiek Kościoła, który mieni się katolickim (z greckiego katholikos — „powszechny, uniwersalny”).

Czarna księga prześladowań chrześcijan w świecie
fragment pochodzi z książki:

Jean-Michel di Falco Léandri, Timothy Radcliffe, Andrea Riccardi, Samuel Lieven

Czarna księga prześladowań chrześcijan w świecie

ISBN: 978-83-7818-735-6
wyd.: Dom Wydawniczy REBIS 2015

Montaigne, który uważał się za chrześcijanina z przypadku („Jesteśmy chrześcijanami z tego samego tytułu, jak jesteśmy Perygordczykami lub Niemcami”), chciał być przede wszystkim obywatelem świata, jak wcześniej Sokrates, i w związku z tym zdecydowanie brał stronę Indian amerykańskich przeciw ich bardzo katolickim ciemiężycielom i oprawcom. Z pewnością słusznie. Ten sam uniwersalizm — rozumiany tu jako humanizm — powinien nas dziś równie żywo skłaniać do obrony chrześcijańskich ofiar dyskryminacji i prześladowań. Nikt nie zapomina, że Kościół długo należał do prześladowców. Nie jest to wszakże powód do obciążania dzisiejszych chrześcijan winami czy zbrodniami ich poprzedników. Nikt nie odpowiada za grzechy swego ojca. Prawa człowieka przenoszą się przez narodziny, winy — nie. Chrześcijanie są najpierw ludźmi. To wystarczy do przyznania im praw i do nałożenia na nas powinności wobec nich”.

 André Comte-Sponville

opr. ab/ab

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama