Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao


Henri J. M. Nouwen

Intymność

ISBN: 978-83-60703-34-2

wyd.: Wydawnictwo SALWATOR 2007




fragmenty dostępne na naszych stronach:


Od magii do wiary

Wiek szkolny: 6—12 lat

W wieku sześciu lat idziemy do szkoły. W tak małej grupie, jaką jest rodzina, najważniejsze wzory zachowań były zasadniczo ustalone. Nasze pierwsze doświadczenia dotyczące zaufania, szczęścia, lęku, przyjaźni, radości i rozczarowania, a także pierwsze reakcje na te doświadczenia miały miejsce w rodzinnym domu. A potem wchodzimy w nowy świat. W szkole spotykamy chłopców i dziewczęta, którzy także mają swoich rodziców i domy. Dowiadujemy się wówczas, czy to, czego nauczyliśmy się w domu, rzeczywiście się sprawdza. W dużej mierze lata szkolne to czas, w którym nasze główne wzory zachowań podlegają umocnieniu, modyfikacji, rozszerzeniu lub zniweczeniu, to lata doświadczania sukcesów i niepowodzeń w ramach większej społeczności niż ta, do której przyzwyczailiśmy się w pierwszych latach życia.

W naszym społeczeństwie religia jest na ogół sprawą prywatną. Kiedy tylko poznaliśmy nową matematykę, historię człowieka, nauczyliśmy się wszystko robić sami i staliśmy się panami świata, religia została odizolowana jako rzeczywistość oddzielna, dobra na niedzielę oraz pobożne godziny w tygodniu, ale tak naprawdę niezwiązana z tym wszystkim, czego dowiedzieliśmy się o tym i innych światach. Allport mówi, że dojrzałość zaczyna się dopiero wtedy, gdy rozwijająca się inteligencja jest w jakiś sposób pobudzana pragnieniem, aby nie hamować swojego rozwoju, lecz nadążać za ważnymi doświadczeniami. „Jeśli chodzi o uczucia religijne, to wielu ludzi nie ma w stosunku do nich żadnej wewnętrznej potrzeby. Widząc, że religijność typu dziecięcego ma wartość pocieszania, i nie będąc poddanymi presji z zewnątrz, ludzie lgną do sformułowań faktycznie dziecinnych”.

Dojrzała religijność jest z natury wystarczająco elastyczna, aby wzbogacać się o nową wiedzę i nadążać za wszystkimi odkryciami ludzkiego umysłu. Zabiera naprawdę krzyż na pokład statku kosmicznego. Pójście do szkoły oznacza wejście na drogę nauki i jeśli religijność krytycznie i z otwartością nie podąża tą samą drogą, to dorosły człowiek, który przemierza ocean superodrzutowcem, w sferze religii będzie się zadowalał rowerkiem na trzech kółkach. Zasadnicza dla dojrzałości religijnej jest nieustanna gotowość do zmiany biegów, przyswajania nowych punktów widzenia i rewizji postaw.

opr. aw/aw



 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: psychologia dziecko wiara magia intymność rozwój religijny wiek szkolny człowiek istotą religijną
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W