Czy Polaków zachęca do zakupów możliwość wspierania celów filantropijnych?
Czy jesteśmy filantropami?ZetPopularnym sposobem na przyciągnięcie uwagi konsumenta stało się ostatnio wspieranie akcji charytatywnych przez producentów. Czy Polaków zachęca do zakupów możliwość wspierania celów filantropijnych? Popularnym sposobem na przyciągnięcie uwagi konsumenta stało się ostatnio wspieranie akcji charytatywnych przez producentów. Czy rzeczywiście jest to dobry sposób na zwiększenie sprzedaży? Czy Polaków zachęca do zakupów możliwość wspierania celów filantropijnych? Na zlecenie działu strategii i badań agencji reklamowej Publicis, firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła badania obrazujące wrażliwość polskich klientów na podobne akcje. Analiza tych badań pozwala stwierdzić, że dla przeciętnego klienta supermarketu większą zachętę stanowi możliwość wygrania jakiejś nagrody niż wspieranie celów społecznych. „Kupując ten produkt wspierasz...” — Polacy wydają się być nieczuli na tego typu komunikaty. Badania potwierdzają, iż o wiele lepszy skutek wywierają na nich promocje i konkursy z nagrodami. Nieliczni konsumenci zwracający uwagę na społeczną działalność producentów to zazwyczaj ludzie młodzi, wykształceni i dobrze sytuowani. Podstawowym kryterium, jakim kierujemy się przy zakupach, wciąż pozostaje cena (oczywiście niższa). Dla dwóch trzecich badanych to właśnie cena ma największe znaczenie przy wyborze danego produktu. Dwukrotnie mniejszy wpływ na decyzje konsumentów ma marka produktu, a informacja o możliwości wsparcia akcji charytatywnych trafia do co dwunastego respondenta. Nastawienie konsumentów zależy m.in. od zasobności ich portfeli. Na osoby o niskich dochodach, nie przekraczających 700 zł netto miesięcznie na członka rodziny, siedmiokrotnie skuteczniej oddziałują informacje o promocjach z nagrodami, niż o pomocy potrzebującym. Wśród Polaków o średnich zarobkach dwa razy więcej osób reaguje na komunikaty o konkursach z nagrodami. Najbardziej czuli na potrzeby innych wydają się być ludzie najlepiej zarabiający (powyżej 2000 zł na członka rodziny). W tej grupie konsumentów częściej zwraca się uwagę na akcje charytatywne związane z towarem. Bardziej wrażliwi na nie są mężczyźni. Badania przeprowadzone w 1999 roku na próbie ponad 12 tys. mieszkańców Unii Europejskiej wykazały, że prawie połowa Europejczyków jest gotowa zapłacić więcej za dany produkt wiedząc, że w ten sposób przeznacza pieniądze na cele społeczne. — Inaczej niż na Zachodzie, udział firm w akcjach charytatywnych w Polsce wciąż słabo pomaga sprzedawać produkty. Z czysto marketingowego punktu widzenia nadal bardziej opłacają się promocje cenowe — mówi Dariusz Kubuj, dyrektor działu strategii i badań agencji reklamowej Publicis. — Prospołeczne zachowania producentów mają znaczenie dla konsumentów rynków rozwiniętych, jednak w Polsce wciąż najważniejszym elementem przy decyzji o zakupie jest cena. opr. MK/PO |